Vretenvägen 8, Solna

Öppet tisdag från 08:00

Behandling med MGX

LipiFlow

Demodexbehandling

Varmt välkommen till Källmarkskliniken!

Vi är Sverige enda specialistklinik för patienter med torra och rinnande ögon! Undersökningar och behandlingar utförs enligt senaste forskningsrön och sker under ledning av Sveriges ledande experter inom området - Fredrik Källmark och Victoria Rhawi.

Vi behandlar besvär av torra, grusiga eller rinniga ögon

De allra flesta som lever med torra ögon kan med rätt behandling helt slippa sina besvär. På Källmarkskliniken hjälper vi till att ställa individuella diagnoser med hjälp av en grundlig undersökning av ögats olika delar bland annat tårfilmens innehåll, meibografi av ögats fettkörtlar samt undersökning av ögats tårkanaler.

Läs mer om hur vi kan behandla torra ögon eller gör ett test för att se hur svåra dina besvär är här hos oss idag!

Du kan handla produkter från vårt eget ögonapotek på KällmarksÖgonapotek.se

Logga för Källmarksklinikens ögonapotek

​Ögonhälsoundersökningar

Utöver de mer specifika undersökningarna och behandlingarna utför vi också ögonhälsoundersökningar, som säkerställer att allt står rätt till med dina ögon. Vi rekommenderar att alla över fyrtio år regelbundet kontrollerar sina ögon, för att man i god tid ska upptäcka eventuella bekymmer.

Informationen uppdaterades 14:08 - 29 aug, 2023

Fredrik Källmark

Victoria Rhawi

Eleonor Tjerngren

12 mar, 2024

Haft problem med torra ögon senaste 5 åren. Varit x-antal vändor till olika ögonspecialister inom landstinget helt utan förklaring till mina besvär eller vårdplan framåt. Enda utlåtandet jag fått är "du har torra ögon - använd ögondroppar". Undersökningen idag gav mig svar på grundorsaken till mina besvär och jag är så otroligt tacksam. Proffsigt, kunskapsmässigt långt i framkant och superbra bemötande. Ger mina varmaste rekommendationer.

16 feb, 2024

Äntligen, efter flera år av röda, torra och irriterade ögon börjar de återgå som de varit förr. Jag har bara köpt ögondroppar och det har hjälp för stunden, nu har jag inte röda ögon längre efter behandlingen på Källmarksklinilen. Jag är så nöjd och rekommenderar verkligen Källmarksklinilen.

25 sep, 2023

Ett fantastiskt ställe verkligen, deras undersökningsmetoder, deras inställning till sina patienter, och deras behandlingar har verkligen gjort skillnad för mig och mina ögon!

24 jun, 2023

Mycket proffsigt intryck. Modern utrustning som används för att förstå problemen till torra ögon. Man får själv se på bilder/videor som visar de bakomliggande problemen till besvären man upplever. Jag fick en tydlig bild av mina besvär, varför de uppstått och hur de ska behandlas. Fick svar på alla mina frågor och har nu återigen hopp om att mina ögon ska fungera bättre framöver. Mycket kunnig personal - rekommenderar alla som har problem med torra ögon att besöka kliniken.

22 dec, 2022

Innan besöket hos Källmarkskliniken hade jag besökt två olika ögonläkare. Ingen av dom gjorde någon egentlig undersökning och avfärdade mina problem som åldersrelaterade (46 år). Källmarkskliniken gjorde en grundlig undersökning med både mikroskop samt bilder och filmning av tårvätska och ögonlock. Detta följdes av diagnos och rekommenderade behandlingar.

Fråga ställd 11:49 - 20 nov, 2019

Hej, Jag har haft besvär med en blockerad fett körtel i ögonlocket i nästan ett år. Varma kompress och ögonlocks massage har inte hjälpte. Ögonlocket är svullet och röd. Min fråga är: Är det här något som en Lipiflow behandling kan bota?

Källmarkskliniken svarar:

Hej Martin, Det är svårt att helt avgöra dina problem utan att ha sett dig, men på de du beskriver ser det ut som du har en vagel. Dessa kan uppstå spontant men även på grund av t.ex. kvalster. Vaglar kan vara väldigt långvariga men om du fortfarande har ont och är svullen har du även en inflammation. Om du har fler täppa körtlar, men som ännu inte blivit infekterade, kan en LipiFlow vara en god idé för att rensa körtelgångarna och förhindra nya infektioner/vaglar. Vi hjälper dig gärna för att du ska slippa din täppta körtel, men för att vi ska kunna ge dig rätt behandling, rekommenderar vi att du kommer för en första grundlig undersökning av dina ögon och körtlar. Detta tar 1 timma och kostar 1800:- och vi tittar då på hud, hårsäckar , förekomst av kvalster, slemhinnor, fettkörtlar, tårkörtlar hornhinna mm. Efter detta får vi en god bild av ditt problem och men vilken behandling vi bäst hjälper dig. Vänliga hälsningar Fredrik Källmark, klinikchef

Fråga ställd 15:07 - 1 okt, 2019

hej på Er! tidigare gått hos er, nöjd, men min ekonomi klarar inte privata alternativ tyvärr. Försöker Ni fortfarande bli landstingsanslutna? Har läst om lipiflow, kanske vore något för mig, då jag har en livskvalitet som blir sämre och sämre, blundar mig fram i tillvaron,men min ögonklinik i Gävle har ju inte mer behandling att erbjuda och 9000 Kr är för dyrt för mig tyvärr. / Med vänlig hälsning Carina

Källmarkskliniken svarar:

Hej Carina, Tack för din fråga! Så tråkigt att höra att du inte har möjlighet att genomföra de behandlingar hos oss som du är intresserad av. I Sverige är inte torra ögon erkänt som en sjukdom, vilket det är i stora delar av övriga världen där det kallas Dry Eye Disease. Det gör att vi på Källmarkskliniken i dagsläget inte kan ansluta oss till Landstinget då vi inte jobbar med något sjukdomstillstånd. Mycket frustrerande såklart! Vi samarbetar med Medical Finance för att kunna erbjuda en betallösning. Önskar dig en fortsatt bra dag! Vänliga hälsningar, Källmarkskliniken

Fråga ställd 09:17 - 31 maj, 2019

Min dotter har fått blefarit av Isotretinoin Orifarm. Hon har mkt torra ögon samt ytliga sår på hornhinnan och ständig dimsyn. Skulle hon kunna få hjälp hos er? Är oroliga för bestående men.

Källmarkskliniken svarar:

Hej Tina, Det är tyvärr inte ovanligt att de besvär du beskriver är ett resultat av att ha ätit Isotretinoin. Källmarkskliniken har specialiserat sig på alla typer av ögontorrhet och ser dessa besvär dagligen. Vi gör gärna en grundlig undersökning av din dotters ögon så vi kan lägga upp en behandlingsplan för att hjälpa henne. Undersökningen tar ca 1 timme och kostar 1400kr. Välkommen att höra av dig för att boka en tid på telefon: 08-7520100 eller via mail: info@kallmarkskliniken.se Vänliga hälsningar Källmarkskliniken

Fråga ställd 17:20 - 16 maj, 2019

Kan ni hjälpa till vid extremt torra ögon samt svidande som orsakats av sjukdomen Sjögrens syndrom?

Källmarkskliniken svarar:

Hej Annika, Sjögrens syndrom är ofta mer än bara dålig tårproduktion. Vi är specialiserade på att undersöka och behandla detta och ofta kan man göra mycket för att förbättra. Välkommen att höra av dig för att boka tid för en grundlig undersökning. Vänliga hälsningar Källmarkskliniken

Fråga ställd 14:00 - 7 mar, 2019

Jag besväras mycket av rinnande ögon och rinnande näsa. Jag upplever inte själv att ögonen är torra men har hört att så kan vara. Jag har under sista året fått kraftigt försämrad syn vi läsning på skärm och bok. Bokstäverna går efter en stund inte att urskilja. De blir som ett grått hopkok och jag kan över huvud taget inte läsa. Har använt ögondroppar Oftagel och Artelac drygt ett halvår utan effekt. Jag har reumatoid artrit och sekundär Sjögren med kraftig muntorrhet. Äter b la cortison, metotrexat, tar veckovis sprutor med biologiskt läkmedel (Enbrel), tidigare flera år remicade i dropp var 6:e vecka. Är detta problem som ni kan bedöma vara något för er att undersöka och förhoppningsvis kunna föreslå behandling för?

Källmarkskliniken svarar:

Hej Margareta, Den ökade tårbildningen kan, som du nämner, bero på att ögat i grunden är torrt. Denna ökade tårbildning kan också vara orsaken till den dimsyn och svårighet vid läsning som du beskriver. Ögondroppar är bara en tillfällig lindring och kan inte "bota" något. Vill man få en bra förutsättning för att bli av med sina besvär, bör man göra en grundlig undersökning först för att utreda vad som är den egentliga orsaken till dina besvär. Först då kan man ge riktad behandling. Många av våra patienter har reumatoid artrit och Sjögrens Syndrom, som båda är vanliga orsaker till torra ögon. Med rätt behandling kan dina ögonbesvär lindras. En undersökning tar ca 1 tim och inbegriper bl.a. undersökning av tårkörtlar, slemhinnor, ögonlock, fettkörtlar, tårfilmens innehåll och fettkvalitet och fettkvantitet m.m. och kostar 1400:- Om du är intresserad hjälper vi dig gärna! Kontakta oss på tel: 08 -752 01 00 eller info@kallmarkskliniken.se så bokar vi en tid

Tisdag - Torsdag:08:00 - 16:00

Tisdag - Torsdag:08:00 - 16:00