Skeppargatan 30, Stockholm - Visa på karta

• Måndag - Torsdag 08:00 - 16:00 Lunch 12:00 - 13:00

Logo Novius Ögonklinik

Om Novius Ögonklinik

Välkommen till Novius Ögonklinik!

Novius Ögonklinik grundades år 2000 och våra kliniker finns i centrala Stockholm och i Vasastan. Klinikerna drivs av sina grundare Dr Konstantin Lenis och Dr Christos Lenis.

Vi på Novius Ögonklinik erbjuder:

• En bedömning av ditt tillstånd baserad på en grundlig undersökning analyserad av läkare med marknadens längsta erfarenhet av modern ögonkirurgi.
  • Undersökning, operation och efterkontroller av samma kirurg.
  • Uppföljning efter din operation tills läkningen är avslutad.
  • Kirurger med skicklighet och lång erfarenhet genomför operationerna.
  • Alla operationsmetoder för att kunna erbjuda den metod som passar dig bäst.

Våra kirurger deltar i nationella och internationella utbildningar som lärare för att sprida kunskap om nya kirurgiska tekniker och själva ta del av nyheter för att hålla sig uppdaterade.

Vårdval Stockholm

Gråstarrsoperationer ingår i Vårdval Stockholm sedan 1 januari 2009. Vi kan utfärda remiss på plats.

Novius Ögonklinik har specialistkunskap

Vi på Novius Ögonklinik är specialister på ögonkirurgi och erbjuder ett komplett utbud av ögonkirurgiska ingrepp. En stor del av vår verksamhet utgörs av synfelskorrigerande kirurgi där vi behandlar närsynthet, översynthet, astigmatism och ålderssynthet.

Våra ögonläkare är subspecialiserade och certifierade för de olika operationstekniker och har mer än tjugo års erfarenhet av modern ögonkirurgi.

Olika kirurgiska metoder

Vi använder ögonlaser och olika behandlingsmetoder för att ta bort eller minska behovet av att använda glasögon eller kontaktlinser för att se tydligt. De kirurgiska metoder vi använder är inLASIK, LASIK, Epi-LASIK, ICL, PRELEX. ­

Andra behandlingsområden

Utöver den synfelskorrigerande kirurgin behandlar vi bland annat grå starr, grön starr, gör ögonplastikkirurgi och utför olika typer av laserbehandlingar.

Informationen uppdaterades 24 oktober 2019 av Vården.se

Behandlingar hos Novius Ögonklinik

Grå starr - vårdval hos Novius Ögonklinik i Stockholm

350 kr Patientavgift. Vid innehav av Frikort är patientavgiften 0 kr

Vad är grå starr? Grå starr eller katarakt som det även kallas, är grumlingar i ögats egen lins. Vanligtvis är detta en åldersbetingad fö...

Grå starr - privat hos Novius Ögonklinik i Stockholm

fr. 15 000 kr Kostnaden avser per öga och för patienter som ej tillhör Stockholmsläns Landsting, har ett korttidsboende i Sverige eller önskar akut behandling.

Ögonlocksplastik hos Novius Ögonklinik i Stockholm

fr. 20 000 kr rek. pris för båda ögon

Vad är ögonlocksplastik? Kosmetisk ögonlocksplastik är kirurgi som går ut på att avlägsna överskottlishud och muskler samt omfördela elle...

Ögonlaser med LASEK/ELSA hos Novius Ögonklinik i Stockholm

fr. 12 500 kr per öga

Vad är LASEK/ELSA? LASEK (Laser-Assisted-Epithilial-Keratomileusis), även kallas ELSA, är en alternativ ögonlasermetod för korrektion av ...

Ögonlaser med FS-LASIK hos Novius Ögonklinik i Stockholm

17 500 kr per öga (studentrabatt 20% -5000 kr)

FS-LASIK , även kallad inLASIK, är en helt laserstyrd operation till skillnad från traditionell LASIK där bland annat ett kirurgi används. ...

Linsoperation med ICL hos Novius Ögonklinik i Stockholm

fr. 22 000 kr per öga

Synfelen närsynthet, översynthet och astigmatism kan behandlas med hjälp av en mycket tunn konstgjord extra lins som placeras i ögat mellan ...

Linsoperation med RLE/CLE - monofokal lins hos Novius Ögonklinik i Stockholm

fr. 15 000 kr per öga

RLE är operationsmetoden som korrigerar olika typer av synfel som närsynthet, översynthet och astigmatism genom att avlägsna ögats egen lins...

Linsoperation med RLE/CLE - multifokal lins hos Novius Ögonklinik i Stockholm

fr. 25 000 kr per öga

Karta - Skeppargatan 30, Stockholm

Novius Ögonklinik

17:23 - 05 jun, 2018

16:17 - 26 maj, 2016 skrev:

Novus ögonkliniken genom sin stor kunnande inom ögon kirurgi överträffade alla mina förväntningar
Det är inget obehag eller ren farsa!!! Att få tillbaka den perfekta synen….. att få resa tillbaka i tiden och få tillbaka sin ungdom….Det är känsla som måste upplevas.

11:08 - 30 jun, 2014 skrev:

Jag är toppennöjd med min operation. Ser idag knivskarpt och rekommenderar Novius för att de levererar bra kvalité och jag kände mig trygg hela vägen.

20:21 - 01 jun, 2014 skrev:

Jag opererade mig för närsynthet och kraftiga brytningsfel. Jag är jättenöjd, alla i personalen är vänliga, proffsiga och jag kände mig verkligen trygg. Jag är jättenöjd!

19:14 - 23 maj, 2014 skrev:

Bra bemötande från första stund av både personal i telefonen, sjuksköterskor och läkare. Kändes tryggt och professionellt och jag fick svar på dom frågor jag hade innan och efter operation. Önskar andra lycka till med sina operationer, jag ångrar endast att jag väntade så länge med min (är 35 år).

10:36 - 10 maj, 2014 skrev:

Jag har haft glasögon i ca 40 år med ständiga glasögonbyten och fortlöpande försämrad syn. I februari vid synundersökningen fick jag beskedet att optikern inte kan göra mer för mig. Starren i båda ögonen hade accelererat.
Tog kontakt med Novius för att boka en undersökning. Fick förtroende för medarbetarna på Novius från detta första tillfälle.
Det är väldigt oroligt med tanken på att ögon ska opereras. Lotsades genom hela proceduren på ett väldigt pedagogiskt och kompetent sätt av doktor Christos Lenis som då vägledde mig till de åtgärder och nivåer som skulle utföras genom min operation.
Ögonen opererades under två dagar nu i vecka 19. All personal var underbar och omhändertagande. Doktor Lenis var väldigt informerande steg för steg under själva operationen vilket kändes lugnande.
Resultatet är att jag nu är fri från starr och även glasögonfri. Jag ser som en örn.
Om någon med liknande besvär som jag hade tvekar för operation av oro och rädsla för själva operationen, tag kontakt med mig så ska jag beskriva steg för steg hur jag upplevde dem. Det ska inte vara rädsla eller oro för operation som hindrar att få tillbaka den livskvalitet som en god syn utgör.
Ett jättetack doktor Christos Lenis och alla medarbetare på Novius.

/Peter Eklund

20:18 - 29 mar, 2014 skrev:

Genomförde operation med ögonlaser och fick från första kontakt till uppföljningsmöten mycket bra bemötande. Allt har gått perfekt, jag har perfekt syn nu och det skadar ju inte att från bokat första möte till operation tog det mindre än en vecka. Ingen fabrik med andra ord. Tack Novius!

21:13 - 05 mar, 2014 skrev:

Mycket bra bemötande, pedagogiskt och proffsigt. Och resultatet av operationen kan inte bli bättre.

15:29 - 12 apr, 2012 skrev:

Proffsigt, informativt, omtänksamt utan smärta. Ett mirakel att få "synen" åter.

• Fråga ställd 11:36 05 aug 2019

Drabbats av efterstarr och är linsopererad på båda ögonen hos er. Behöver jag remiss? Har också förtätningar i ögonen så jag ser grumligt just nu.

Novius Ögonklinik svarar:

Det behövs ingen remiss för att komma till oss. Du är välkommen att höra av dig till oss via telefon eller mejl för att boka en tid.

• Fråga ställd 10:48 23 maj 2019

Hej om man gör en ögonlocksplastig ingår det också i vårdval Stockholm vid första besöket för undersökning

Novius Ögonklinik svarar:

Vi kan boka en gratis förundersökning men sedan får man betala operationen själv . Återkom gärna på vår info mail ( info@novius.se )om du vill boka tid .
    MVH
    Gunilla

• Fråga ställd 14:11 16 dec 2018

Hej,

Kan ni operera brytningsfel - då man är skelögd på ena ögat - hos er?
    Jag blev opererad för min skelning när jag var 6 år men de korrigerade ögat för lite.
    Nu (är 28 år) har det bara blivit värre senaste tiden och jag upplever problem då jag kör bil och jobbar.

Vänligen,

Hej,
    Tack för att du kontaktar oss!
    Vi på Novius Ögonklinik utför olika typer av undersökningar och operationer.
    Du är välkommen att höra av dig till oss för mer information och tidsbokning.
    Tel: 08-6630820, info@novius.se

MVH
    Novius Ögonklinik

• Fråga ställd 22:11 26 nov 2018

Vilket märke använder/användes för 1,5 år sedan vid linsoperationer. Vänligen Ann Sandman

Novius Ögonklinik svarar:

Beträffande den stora nyheten om defekta linser på SVT så har vi ögonkirurger på Novius ögonklinik avsagt oss användningen av denna produkt redan när linsen kom in på den Svenska marknaden för mer än 10 år sedan eftersom den inte motsvarade de högt ställda förväntningar och krav som vi alltid har på linsprodukter som vi använder i samband med ögonoperationer och som ska förbli i patienters ögon för resten av deras liv. Vi framförde vår reservation om produkten till både leverantören och kollegerna redan från början.
    Vi är alltså inte bland de 56 ögonkliniker i Sverige som har använt denna lins.

• Fråga ställd 19:31 04 okt 2017

Hej
    Vad kostar övre o undre ögonplastik
    Påsar muskler fett.? Önskar att få operations tid i Oktober? Känns det ingen ting i lokalbedövning? Skeppargatan är närmast mig mvh Jane

Novius Ögonklinik svarar:

Hej! Se gärna prislistan på www.novius.se under prislista. Välkommen åter för bokning. MVH Novius