KBT hos WeMind Privat i Stockholm

• Måndag - Fredag 08:00 - 17:00 Tidsbokning/telefontid

Sankt Eriksgatan 44, Stockholm - Visa på karta

KBT

Hur går KBT till?

Kognitiv terapi undersöker hur våra tankar och tankemönster påverkar våra känslor och beteenden. Beteendeterapi utgår från inlärningsteori – teorin om hur vi lär oss och påverkas av vår omgivning.

I KBT undersöker vi tankar, beteenden, känslor och hur dessa samverkar med varandra här och nu. Beteenden kan påverka våra känslor och tankar, och vice versa. Inom KBT är beteenden inte bara det vi gör, utan även kroppsliga förnimmelser och tankemönster.

Tillsammans med sin psykolog gör man en noggrann analys av beteenden som kan vara problematiska för att kartlägga orsakerna till just dina svårigheter. Man analyserar problematiska beteenden, vad det är som utlöser dem och vilka konsekvenser de får i vardagen. När detta gjorts kan man se vad som behöver göras för att uppnå förändring. Utifrån detta läggs en plan upp för behandling som testas och utvärderas under behandlingens gång. Stor vikt läggs vid att hitta nya strategier för att hantera sina svårigheter så att problemen minskar, blir lättare att hantera eller helt försvinner.

KBT kännetecknas av ett strukturerat upplägg, och ett nära samarbete mellan patient och behandlare. Man arbetar målfokuserat genom att ställa upp tydliga mål tidigt i en behandling som man jobbar mot, och kan därför tydligt se om man närmar sig dessa under behandlingen.

Mot slutet av terapin brukar kontakten glesas ut för att ge tillfälle att öva på att arbeta mer självständigt. Inför terapins avslut skrivs en plan för att vidmakthålla framsteg från behandlingen och arbeta vidare mot nya mål. Syftet med KBT är att ta sig ur de svårigheter man hamnat i och lära sig principer för att själv kunna hantera liknande problem i framtiden.

Ångest

KBT använder sig av flera olika metoder för att förändra hur vi agerar. En central del av KBT är exponering – att långsamt, i hanterbara steg, närma sig det man är rädd för och därmed minska ångest och rädsla på lång sikt. Man kan även arbeta med beteendeexperiment, där man testar antaganden och föreställningar om vad man tror ska hända när man gör på ett visst sätt och sedan undersöka hur det faktiskt blev. På så sätt kan man förändra uppfattningar som man har haft under längre tid.

Depression

När man arbetar med depression använder man sig av beteendeaktivering. Personer som har varit deprimerade länge har ofta slutat med de aktiviteter som har gett glädje och energi. Genom att undersöka vad dessa aktiviteter är kan man successivt börja öka aktivitetsnivån, och därmed motverka depressionen.

Vad behandlar vi?

På WeMind kan du få hjälp med bland annat ångest, depression, sömnsvårigheter, livskriser, stress och trauma. Hör av dig till oss för att få reda på mer information om vad vi erbjuder.

Informationen uppdaterades 14 november 2019 av Vården.se

Om WeMind Privat

4,9

Vår mottagning i centrala Stockholm erbjuder dig snabb, professionell hjälp. Du får träffa en legitimerad psykolog med expertkunskaper inom diagnostik och psykologisk behandling. Vi har korta väntetider och sätter stort värde på ett bra bemötande. Alla våra behandlare är legitimerade psykologer som arbetar med KBT.

WeMind Privat erbjuder:

KBT
WeMind Privat erbjuder individuell behandling och samtalsstöd för bland annat ångest, depression, trauma, livskriser, stress och sömn med KBT. Tillsammans med sin psykolog gör man en noggrann analys av beteenden som kan vara problematiska för att kartlägga orsakerna till just dina svårigheter.

Parterapi
Vi erbjuder evidensbaserad parterapi för par med relationsproblem. Terapin ger ökad förståelse för varför mönster upprepar sig och nycklar till lösningar. Vår arbetsmetod är kognitiv beteendeterapi (KBT, IBCT). Parterapin inleds med en bedömningsfas, och en återkoppling till paret. Därefter påbörjas förändringsarbetet.

Läkarbesök med psykiatriker
WeMind privat erbjuder tider hos våra psykiatriker. En psykiatriker (ibland kallad psykiater) är en läkare som är specialiserad på psykiska sjukdomar och tillstånd. Hos en psykiatriker kan du få hjälp med diagnostik, medicinsk behandling, rådgivning och utredning. Du kan även få hjälp i kombination med psykologisk behandling.

Neuropsykiatrisk utredning
WeMind genomför neuropsykiatriska utredningar där vårt team av psykologer och läkare undersöker misstankar om ADHD, autismspektrumtillstånd, intellektuell funktionsnedsättning och touretts. En utredning ger dig möjligheten att förstå hur just du fungerar, och vilka styrkor och svagheter du har.

Evidensbaserad vård

Vårt arbete kännetecknas framför allt av att vi erbjuder evidensbaserad vård. Med det menas att de metoder vi använder har genom forskning visat sig vara effektiva. Vi är transparenta gällande våra resultat samt ser till att kontinuerligt utvärdera våra behandlingar och patientens upplevelse av behandling.

Om du bor någon annanstans än i Stockholm kan vi även erbjuda kontakt via webterapi.

Informationen uppdaterades 14 november 2019 av Vården.se

Behandlingar hos WeMind Privat

KBT hos WeMind Privat i Stockholm

Hur går KBT till? Kognitiv terapi undersöker hur våra tankar och tankemönster påverkar våra känslor och beteenden. Beteendeterapi utgår f...

Parterapi hos WeMind Privat i Stockholm

Evidensbaserad parterapi är en blandning av integrerad beteendeterapi för par (IBCT) och traditionell beteendeterapi (KBT) för par. Metoden ...

Neuropsykiatrisk utredning hos WeMind Privat i Stockholm

En neuropsykiatrisk funktionsnedsättning innebär att du sedan barndomen (före 12 års ålder) har haft stora svårigheter inom flera områden i ...

Läkarbesök hos WeMind Privat i Stockholm

WeMind erbjuder tider hos våra psykiatriker. En psykiatriker (ibland kallad psykiater) är en läkare som är specialiserad på psykiska sjukdom...

Karta - Sankt Eriksgatan 44, Stockholm

4,9

10:06 - 21 nov, 2019

14:36 - 18 nov, 2019 skrev:

Mycket bra bemötande, tydlig och strukturerad!

09:08 - 15 nov, 2019 skrev:

Kan rekommendera WeMind som har korta väntetider och är transparenta med vilka resultat deras behandlingar ger.

10:27 - 14 nov, 2019 skrev:

Nu får jag äntligen hjälp - Tack!!

14:10 - 18 okt, 2019 skrev:

Väldigt nöjd efter mitt första besök! Satte igång många nya tankar om förändringar i mitt beteende som förhoppningsvis leder till bättre tankar & härliga känslor. Ser fram emot fler besök hos Karin.

11:20 - 24 sep, 2019 skrev:

Superbra hjälp & stöd! Tack för allt!

08:26 - 02 sep, 2019