Tandrengöring - För dig över 23 år

Drottninggatan 19, Karlstad

Öppet idag till 17:00

Smile Karlstad

Akut tandvård - För dig över 23 år

Du får ett kostnadsförslag.

Hos oss på Smile Karlstad kan du få hjälp med att ta bort tandsten. Observera att du bara kan boka denna behandling om du är över 23 år.

Om tandsten

Tandsten uppstår på grund av beläggningar och plack som sitter på tänderna. När beläggningarna och placket kommer i kontakt med saliv i munnen så blir de hårda och utvecklas efter ett tag till tandsten. Du känner igen tandsten som hårda gula eller bruna beläggningar på tänderna.

Hur tar man bort tandsten?

Tandsten ska tas bort av en tandhygienist. Såhär går det till:

1. Tandhygienisten skrapar längs tanden med olika verktyg. I vissa fall används verktyg som istället vibrerar bort beläggningarna.
  2. Efter att tandhygienisten har skrapat bort all tandsten, så poleras dina tänder för att förhindra att ytterligare bakterier ska fastna och bilda ny tandsten.

Kan jag ta bort tandsten själv?

Nej, det går inte att ta bort tandsten själv. Många tror att det går att borsta eller skrapa bort tandsten själv men det stämmer inte. Det är viktigt att du vänder dig till en tandhygienist för att få bort tandstenen på rätt sätt. Om du låter tandsten vara för länge så kan det resultera i tandlossning och inflammationer i tandköttet.

Välkommen att boka en tid för att ta bort tandsten hos oss på Smile i Karlstad!

Inga lediga tider den närmaste månaden

Välkommen till Smile i Karlstad!

Välkommen till Smile i Karlstad. Vi är specialiserade på tandvård för både vuxna och barn. Vi erbjuder akuttandvård och allmäntandvård.

Vi erbjuder tandimplantat i Karlstad

På Smile i Karlstad hjälper dig ersätta förlorade tänder med tandimplantat. Hos oss arbetar erfarna tandläkare som ger dig trygg tandvård efter dina behov. Din tandvård är en viktig del en din friskvård och långsiktiga hälsa.

Så hittar du till oss på Smile

Vi finns i Läkarhuset på Drottninggatan 19 i Läkarhuset i Karlstad.

Välkommen att boka en tid hos Smile i Karlstad!

Informationen uppdaterades 09:50 - 13 jun, 2024

Omdömen från patienter