null
1/4

Mama Mia Hera Sollentuna Barnmorskemottagning

Turebergsvägen 3, Sollentuna

Mama Mia Hera Sollentuna Barnmorskemottagning

Kvinnor mellan 23-64 år kallas till cellprov med 3-5 års mellanrum för tidig upptäckt av förstadier till livmoderhalscancer.

Undersökningen är kostnadsfri. Ta med din kallelse!

På vår hemsida under "AKTUELLT" kan du se tider för drop-in-mottagning.

Akupunktur

Helhetssyn - Erfarenhet - Respekt - Ansvar

Välkommen till Mama Mia Hera Barnmorskor på kostnadsfria besök när du väntar barn, önskar preventivmedel eller är kallad till gynekologiskt cellprov. Vi hjälper också kvinnor och män som vill lämna test för könssjukdom eller som vill komma för rådgivande samtal runt graviditet eller i samband med abort. För dig som är gravid och din partner, finns förberedande kurser inför förlossning och föräldraskap samt gravidyoga och psykoprofylax.

Vi har ett fint samarbete med BVC, Öppna förskolan och kuratorsverksamhet.

Mama Mia Hera Barnmorskor i Sollentuna

Hos oss träffar du erfarna barnmorskor och specialistläkare. Vi har som målsättning att ge dig en trygg och säker omvårdnad och ett personligt bemötande.

Vår mottagning ligger nära Sollentuna centrum på Turebergsvägen 3. För dig som inte har gångavstånd till vår mottagning finns det närhet till bussar, pendeltåg och parkeringsplatser.

Historien om Hera Barnmorskor

Vi har tagit namnet efter gudinnan Hera, kvinnornas och fruktbarhetens beskyddarinna. Hera Barnmorskor öppnade 1 september 2000 och drivs sedan dess i privat regi av barnmorskor. V ingår numera i Mama Mia - Skandinaviens största privata kvinno- och barnhälsomottagning.

Vi har avtal med Stockholm läns landsting och samarbetar med länets kvinnokliniker och Sollentuna kommun.

Kontakta oss via 1177

Nu kan du kontakta oss via 1177.se. Där kan du beställa tid och av/omboka ditt besök. Mama Mia Hera Barnmorskor på 1177.se

Informationen uppdaterades 13:17 - 13 jun, 2024

Anna Berg Detthoff

Elin Lidman

Elin Lidman

20 mar, 2020

Jag är alltid nöjd av tjänster som jag får av min barnmorska Linda.

20 mar, 2020

Bra mottagande och trevlig personal. Månar om sina patienter.

20 mar, 2020

Jag är mycket nöjd! Jag tycker att jag får bra och tydlig information och känner en trygghet i hur jag blir mottagen på avdelningen

15 mar, 2020

Bra bemötande av trevlig personal. Kände mig lyssnad på och tagen på allvar.

14 mar, 2020

Under min graviditet med min dotter så fick jag väldigt fint stöd och rådgivning av min barnmorska på Hera. Kan varmt rekommendera deras mottagning! Deras varma och proffsiga bemötande gjorde att jag kände mig trygg under hela graviditeten!

Fråga ställd 10:30 - 25 jan, 2017

Erbjuder ni NIPT test? Om ja vilket test? Vänligen Anna

Mama Mia Hera Sollentuna Barnmorskemottagning svarar:

Hej Anna, Nej vi erbjuder inte NIPT test till egen bekostnad ( 7000-9000 kr) Vi erbjuder KUB i v.12 och om det utfaller med en förhöjd sannolikhet ( 1:200 och mer) erbjuds kvinnan ett NIPT test kostnadsfritt. Med vänlig hälsning Annette

Fråga ställd 08:55 - 11 jan, 2017

Hej, tiderna för cellprov är för hösten 2016, kommer ni ha samma tider nu under våren 2017? /Katarina

Mama Mia Hera Sollentuna Barnmorskemottagning svarar:

Hej Katarina, Vi har ändrat lite. Nu gäller Tisdagar kl.13-16:30 och Onsdagar 8-11 fram till 14/6. Välkommen

Fråga ställd 14:41 - 9 jan, 2017

Hej jag behöver p- piller mina p pillar är slut ska jag boka tid eller

Mama Mia Hera Sollentuna Barnmorskemottagning svarar:

Hej Kamaljit, När man äter p.piller så besöker man barnmorskan en gång / år för nytt recept. Du kan boka via " BOKA" på hemsidan. Med vänlig hälsning Annette

Fråga ställd 13:09 - 9 jan, 2017

Hej! På provet CELLPROV kan du också se om jag har Polyp in livmodertappen.?? jag vill veta om jag har Polyp. Med vänliga hälsningar, Nancy.

Mama Mia Hera Sollentuna Barnmorskemottagning svarar:

Hej Nancy, Vi kan berätta ifall vi ser en polyp, vilket är ganska vanligt. Med vänlig hälsning Annette

Fråga ställd 12:44 - 9 jan, 2017

Hur mycket kostar cellprov?? För kvinnor 49 år.

Mama Mia Hera Sollentuna Barnmorskemottagning svarar:

Hej Nancy, Om du är kallad till barnmorskan för att ta cellprov ( inom screeningprogrammet) så är det kostnadsfritt. Kallelsen kommer till alla kvinnor mellan 23-64 år vart 3:e eller 5:e år beroende på ålder. Om du går till gynekologen har denne rätt att ta ut 750 kr. Med vänlig hälsning Annette

Fråga ställd 21:45 - 25 dec, 2016

Hej, jag är gravid med 2 eller 3 veckor ungefär. Jag har inte tillstånd för att bo i Sverige.kan ni hjälpa mig med information. Tack.

Mama Mia Hera Sollentuna Barnmorskemottagning svarar:

Hej Lucia, Vi kan hjälpa dig. Du är välkommen upp på vår mottagning och boka tid. Med vänlig hälsning Annette

Fråga ställd 12:50 - 16 dec, 2016

Hej! Jag har slutat ta mina p-piller av märket cerazette, jag tror det är minipiller men jag undrar när jag får tillbaka min mens? Tack på förhand.

Mama Mia Hera Sollentuna Barnmorskemottagning svarar:

Hej Sara, Hur var din mens innan du började med T. Cerazette ? Hormonerna går snabbt ut ur kroppen och sedan tar din egen menscykel över. Om du tidigare haft oregelbunden mens så kommer du gå tillbaka till det. Men obs, om mensen dröjer kan det ju hända att man är gravid. Med vänlig hälsning Annette

Fråga ställd 22:45 - 15 nov, 2016

Hej! Jag behöver nytt recept på nuvaring. Men jag hinner inte komma på drop in och att boka så kan jag bara kl 20-21. Finns det något sätt man kan göra? Nu behöver jag egentligen ha ring på torsdag men jobbar då, jag skulle kunna komma förbi lördag eller onsdag (23/11) finns det något undantag man kan göra? (Har haft ring i ca 3 år) eller om jag kan få boka lördag eller onsdag även fast det kommer bli fel med min cykel. (Två jobb, långa dagar)

Mama Mia Hera Sollentuna Barnmorskemottagning svarar:

Hej Melanie, Hör av dig på hemsidans BOKA eller ring 08-58815060. Vi har endast öppet vardagar. Vi behöver träffa dig och göra en hälsojournal samt kontrollera blodtryck. Möjligtvis kan vi förlänga ditt recept per telefon. Med vänlig hälsning Annette

Fråga ställd 11:18 - 25 okt, 2016

Hej! Har reagerat på att jag de senaste gångerna haft mindre mens än vanligt, både kortare tid och mindre mängd. Har även varit lätt illamående från och till ca 2 månader, framför allt på morgonen men ibland även på eftermiddagen. Äter p-piller sedan flera år tillbaka, har ej bytt sort, och har ej glömt något piller. Har tagit graviditetstest hemma som visat negativt. Kan det vara så att jag är gravid ändå, eller är detta sådant som kan hända av andra orsaker? Med Vänlig Hälsning / Anna

Mama Mia Hera Sollentuna Barnmorskemottagning svarar:

Hej. Efter många års p.pillerbruk så kan mensen minska och ändra färg . Varför du mår illa vet jag inte. Självklart ska man utesluta graviditet men när testet är negativt är orsaken en annan. Kanske har du ändrat livsstil. Gått upp eller ner i vikt. Stress. Du kan byta preventivmedel, kanske till spiral och se om du mår bättre. Fortsätter besvären så vänder du dig till din vårdcentral. Med vänlig hälsning Annette

Fråga ställd 08:33 - 20 okt, 2016

Hej! Jag tog ut en spiral för några några månader sedan. Min cykel brukade vara 24-26 dagar innan spiral men hade oftare och längre blödningar med den. Sedan uttaget har det varit 'normalt' med dagarna igen. Men denna månads period har inte börjat än. Nu är jag på dag 32. Har tagit graviditetstest men det visar negativt. Kan det vara pga spiralen som den är konstig? Varit gravid en gång förut och då plussade jag direkt, så jag kan väl inte vara en 'låghormonare'? Borde jag avvakta mer eller kolla upp det hos gyn?

Mama Mia Hera Sollentuna Barnmorskemottagning svarar:

Hej Sandra. Om du planerar graviditet så är det egentligen ingen brådska. Om du däremot inte gör det och är tveksamt så är det ju mer angeläget. Hur det än ligger till så måste du "plussa" först innan man kan gå vidare. Du behöver inte söka gynekolog. På Hera kan du lämna graviditetstest kostnadsfritt så många gånger som behövs och vi hjälper dig vidare. Lev som om du vore gravid. Ät vällagad mat ( inget rått kött), inga mögelostar, ingen alkohol. Se Livsmedelsverket för gravida. Med vänlig hälsning Annette

Fråga ställd 16:26 - 30 sep, 2016

Hej! Jag är 39 år gammal och för 2 år sedan födde jag mitt 3:e barn. Under en period därefter provade jag hormonspiral (innan mensen kommit igång), men den tog jag ut för 7 månader sedan och har haft regelbunden mens i minst 4-5 månader. Däremot märker jag att min menscykel som tidigare alltid legat på 28 dagar nu ligger på mellan 23-27 dagar. Är denna förkortning av cykeln normalt? Tack för hjälpen!

Mama Mia Hera Sollentuna Barnmorskemottagning svarar:

Hej Stina, Ja, menscykeln förändras med åren och till en början blir intervallet kortare. Det är åldersbetingade förändringar i äggstockarna som påverkar menscykeln. Sådant märker man inte när man har hormonspiral och är en av huvudanledningarna till varför hormonspiralen är så populär i 40 års åldern, förutom att det är ett säkert skydd mot graviditet. Med vänlig hälsning Annette Med vänlig hälsning Annette

Fråga ställd 08:11 - 20 sep, 2016

Kan man byta en hormonspiral under pågående mens?

Mama Mia Hera Sollentuna Barnmorskemottagning svarar:

Hej Hege. Det är en fördel att byta spiral under mens. Till exempel så är livmoderhalsen är mjukare. Vi byter gärna i slutet av mensen, för om det blöder mycket så är det svårt att se. Med vänlig hälsning Annette

Fråga ställd 15:08 - 8 aug, 2016

Hej! Jag har fått svamp i underlivet - jag har haft det förr och känner väl igen symptomen. Jag ammar fortfarande min 10-månaders. Vilket läkemedel är bäst att använda under amning? Diflucan? Pevaryl? Canesten? Nåt annat?

Mama Mia Hera Sollentuna Barnmorskemottagning svarar:

Hej Erica, Du kan enligt FASS använda tabl. Diflucan 200mg vid 1 tillfälle i samband med amning. Inte mer. I första hand rekommenderar vi att du tvättar dig i underlivet med olja. Du kan också använda lokala medel som t.ex Canesten men vid ett flertal upprepade behandlingar så kan slemhinnorna torka ut. Då söker du gynekolog. Med vänlig hälsning Annette

Fråga ställd 11:42 - 20 jul, 2016

hej, jag är 49år och menstruerar fortfarande, men sedan en tid tillbaka har jag så svullna ömma bröst och inte premenstruellt utan mycket längre och snarare efter. vad är det? skall man bara låta det bero? Vänlig hälsning, Ulrika

Mama Mia Hera Sollentuna Barnmorskemottagning svarar:

Hej Ulrica, Det är inte så lätt att svara på, men du kan ju börja med att utesluta graviditet. Jag antar att du skulle ha nämnt om du står på någon typ av hormonbehandling som kan ha bröstpåverkan. Kroppen ändrar sig under klimakteriet. Kanske har du nu mer bröstspänningar runt ägglossning. Det är alltså svårt att svara på varför det är så. Jag kan bara säga att det förekommer att brösten blir så spända och känsliga att man känner sig gravid.Om du vill veta mer så söker du gynekolog. Med vänlig hälsning Annette

Fråga ställd 13:38 - 2 jun, 2016

Hur lång tid tar det att få provsvar när man gjort test för könssjukdom?

Mama Mia Hera Sollentuna Barnmorskemottagning svarar:

Hej Matilda, Det beror på vilket prov du lämnat. Ett klamydiatest tar oftast inte mer än 2-4 dagar, ett HIV test 1-1,5 vecka. Med vänlig hälsning Annette

Fråga ställd 08:47 - 10 mar, 2016

Hej. Jag har en kopparspiral sen 2 år men nu när jag skulle känna om trådarna var kvar så fanns de inte där. Är det vanligt eller något man bör kolla upp?

Mama Mia Hera Sollentuna Barnmorskemottagning svarar:

Hej Isabella, Det är inte alltid så lätt att känna trådarna, men det verkar som om du har gjort det förut. Det kan ju kännas tryggt att göra en kontroll så att du vet att spiralen sitter på plats. Med vänlig hälsning Annette

Fråga ställd 10:32 - 12 feb, 2016

Det är mer än 5 år sedan jag gjorde ett cellprov. Jag är nu 68 år. Kan jag ändå få göra ett prov hos er?

Mama Mia Hera Sollentuna Barnmorskemottagning svarar:

Hej Ulla, Jag ledsen men du måste vända dig till en gynekolog. Man blir kallad till cellprov upp till 64 års ålder ifall sista provet är taget vid 59. Annars upphör det t.o.m vid 60 år. Det goda med att besöka gynekolog det är att den äldre kvinnan har ökad risk för sjukdomar i livmoder och äggstockar, vilket man inte upptäcker med ett cellprov utan med ultraljud. Kom ihåg att efter menopaus ska man inte ha blodtillblandade flytningar eller blödningar utan att kontrolleras hos gynekolog. Med vänlig hälsning Annett ,barnmorska

Fråga ställd 10:38 - 1 feb, 2016

Om man blivit sjuk och missar sin tid som man bokat måste man betala en avgift då?

Mama Mia Hera Sollentuna Barnmorskemottagning svarar:

Hej Ellen. Nej det behöver du inte. Besöket på barnmorskemottagningen är kostnadsfritt. Vi uppskattar dock att man avbokar sin tid så någon annan kan få den. Hoppas du är frisk nu. Du får gärna återkomma om en ny tid. Med vänlig hälsning Annette,barnmorska

Fråga ställd 11:22 - 1 jan, 2016

Hej, har precis plussat och har ett bmi på 40. Jag är orolig över hur jag ska bemötas på mvc pga fetman. Hur jobbar ni med sånt här? Jag är i allra högsta grad medveten om riskerna med övervikt och graviditet.

Mama Mia Hera Sollentuna Barnmorskemottagning svarar:

Hej Kristel. Vi har ett väl utarbetat program för kvinnor med högre BMI. Det innehåller bl.a kost och motionsrådgivning, förlossningsplanering men också extra ultraljud och uteslutande av graviditetsdiabetes och underfunktion av sköldkörteln. Jag tycker det är bra att du är medveten om att det finns vissa risker och vi träffar dig gärna på extra kontroller och motiverande samtal. Med vänlig hälsning Annette, barnmorska

Fråga ställd 23:11 - 12 sep, 2015

Hej! Ska ni ta emot ofrivillig barnlöshet?

Mama Mia Hera Sollentuna Barnmorskemottagning svarar:

Hej Ting, Vi tar emot för samtal och information inför graviditet, men vi gör inga utredningar. Vid långvarig ofrivillig barnlöshet hänvisar vi till gynekolog för utredning. Vänliga hälsningar Annette, barnmorska

Fråga ställd 09:58 - 11 sep, 2015

Är det vanligt att mensen uteblir när man satt in en hormonspiral? Skulle fått första mensen nu den 9sep men har ej kommit

Mama Mia Hera Sollentuna Barnmorskemottagning svarar:

Hej Annika, Det kan se väldigt olika ut efter att man har satt in en hormonspiral. Hos några upphör mensen direkt men de flesta har oregelbundna blödningar mellan 3-6 månader. Hormonspiralen har en hämmande effekt på livmoderslemhinnan och bygger upp ett ändrar sekretet i livmoderhalsen så att spermierna inte kan simma in och är alltså ett mycket preventivmedel. Är du orolig kan du dock lämna ett graviditetstest, Vänliga hälsningar Annette

Fråga ställd 22:36 - 27 aug, 2015

Jag har ätit rå/Kall falukorv nu när jag är gravid. Och sedan har jag läst att det kan innehålla listeria. Nu är jag jätte orolig ifall jag har smittat mitt ofödda barn med något sånt här. Är det något jag kan göra? Hälsningar Angelika Gravid vecka 28

Mama Mia Hera Sollentuna Barnmorskemottagning svarar:

Hej Angelika. För att faställa listeria så måste man göra en blododling och denna görs i samband med feberfrossa. Det är alltså en mycket svår diagnos att ställa och det finns ingen effektiv behandling. Listeria har inte alltid så tydliga symptom för den smittade men är allvarlig för fostret. Dock är listeriainfektioner ovanliga och fortskrider din graviditet normalt så behöver du inte vara orolig. Jag tycker att du ska kontakta din barnmorska och berätta. Kanske får du komma på lite tätare kontroller tills du känner dig trygg. Du kan läsa om Listeria på > www.infpreg.se<, KS infektionskliniks informationssida om infektioner under graviditet. Vänliga hälsningar Annette, barnmorska

Fråga ställd 12:08 - 21 aug, 2015

Jag fick en mirena spiral insatt för 2 dgr sedan när som tidigast är det okej att ha sex? Samt när skyddar den fullt ut mot graviditet

Mama Mia Hera Sollentuna Barnmorskemottagning svarar:

Hej Anna, Dagarna efter en spiralinsättning finns det risk för infektion. Därför ska man inte bada, använda tampong eller ha oskyddad sex så länge man blöder eller de närmaste 4-5 dagarna. Om du har satt in spiralen under de första 7 dagarna på menscykeln så har du fullt skydd mot graviditet, men om du har satt in spiralen senare så bör du använda kompletterande skydd i en vecka. Vänliga hälsningar Annette

Fråga ställd 17:06 - 18 aug, 2015

Jag gjorde ett misslyckat försök idag att få min spiral på plats hur snart efter kan man göra ett nytt försök?

Mama Mia Hera Sollentuna Barnmorskemottagning svarar:

Hej Annika. Man kan göra ett nytt försök redan nästa dag. Vänliga hälsningar Annette

Fråga ställd 16:18 - 18 aug, 2015

Vad gör man om man ej kan sätta en hormonspiral på plats kan man få ersättning för det då alltså pengarna tillbaka

Mama Mia Hera Sollentuna Barnmorskemottagning svarar:

Hej Annika. Om vi på barnmorskemottagningen inte kan få spiralen på plats så remitterar vi till gynekolog. Vid en misslyckad spiralinsättning så kan man få en ny spiral av producenten att använda vid ett nytt försök men man kan tyvärr inte få pengarna tillbaka av apoteket. Vänliga hälsningar Annette, barnmorska

Fråga ställd 08:29 - 6 aug, 2015

Hej! Vilken tid öppnar drop-in mottagningen på torsdagar? Mvh Josefin

Mama Mia Hera Sollentuna Barnmorskemottagning svarar:

Hej Josefin. Vi har drop in på Hera i Sollentuna torsdagar kl. 16-17. Gå gärna in på hemsidan och titta ifall det finns en reservation för just den dagen du tänker komma. Observera att fr.o.m 1/9 har vi ny adress. Vi flyttar till Turebergsvägen 3, 2 tr. Välkommen.

Fråga ställd 14:48 - 25 apr, 2013

Har en kopparspiral som jag inte har byt sen 03 kan kag bli gravid ?

Mama Mia Hera Sollentuna Barnmorskemottagning svarar:

Det finns enstaka personer som har en kopparspiral som heter Gyne-T / Slimline och som är godkänd för 10 år, men det flesta har en Nova-T som kan sitta upp till 5 år innan den ska bytas. Något som också är viktigt är din ålder. Om en kopparspiral sätts in efter fyllda 40 år så kan man behålla den som skydd mot graviditet fram tills menopaus, d.v.s när mensen upphör. Slutsatsen är att om du är yngre än 40 år idag så bör du byta din spiral snarast. Om du är mellan 45- 50 år så kan den sitta kvar.

Måndag - Onsdag:08:00 - 17:00

Drop in cellprovtagning:

Drop in preventivmedelsrådgivning:

Vi har lunchstängt kl 12-13.

Loading map