Öppet, idag till 16:00

Överviktsenheten för barn och ungdom, Uppsala

Akademiska sjukhuset, Ingång 95/96, Uppsala

Överviktsenheten för barn och ungdom, Uppsala

Vi utreder och behandlar barn med ungdomar med svårbehandlad fetma och har ansvar för kunskapsutveckling och kunskapsspridning till primärvård, skolhälsovård och barnhälsovård. Orsaken till fetma har många faktorer och därför utreds medicinska och psykologiska faktorer, kost- och aktivitetsvanor. Övervikt och fetma hos barn har ökat kraftigt de senaste 25 åren. Barn- och ungdomsfetma är en sjukdom ofta förenad med såväl fysiskt som psykiskt lidande. Idag vet vi också att fetma i barn- och ungdomsåren är en betydande faktor för ökad sjuklighet i vuxen ålder. Till oss kommer barn och ungdomar från länet, men även från hela regionen. Vi arbetar i team där sjuksköterska, dietist, psykolog och läkare har ett nära samarbete.

Informationen uppdaterades 16:03 - 5 maj, 2021