Hjälpmedelscentrum

Om Hjälpmedelscentrum

På Hjälpmedelscentrum kan du få information om och prova olika hjälpmedel och bostadsanpassningar i dess rätta miljö, till exempel en trapphiss. I vår visningslägenhet kan du se hjälpmedel som underlättar för minnet. Utomhus finns en körbana där hjälpmedel för utomhusbruk kan provas på olika underlag.

Våra hjälpmedel underlättar vardagen för personer med rörelsehinder, kognitiva funktionsnedsättningar och kommunikationssvårigheter. I vårt utbud ingår också hjälpmedel vid personlig medicinsk behandling och inkontinenshjälpmedel.

Ett hjälpmedel är oftast ett kostnadsfritt lån. När hjälpmedlet inte längre används ska det lämnas tillbaka. Du får inte sälja eller låna ut ditt hjälpmedel.

Du kan även hyra vissa hjälpmedel.

Hjälpmedelscentrum köper in, lagerhåller och ger service av hjälpmedel. Vi utbildar och stöttar förskrivare i deras arbete. Vi lämnar och hämtar hjälpmedel i hela länet.

Signalistgatan 2, Västerås - visa på karta
Påslagna mobiltelefoner är tillåtet.
I Västmanland finns inget remisskrav. Utprovning av hjälpmedel sker efter behovsbedömning av förskrivare. Förskrivare kan vara: arbetsterapeut, fysioterapeut/sjukgymnast, specialpedagog, läkare eller logoped.
Hjälpmedelsverksamhet

Hjälpmedelscentrum

12:06 - 28 maj, 2018 skrev:

Fantastisk bra service. Att möjligheten finns att hyra hjälpmedel till besökare som kommer är helt fantastiskt. Underlättar otroligt för oss när svärmor kommer på besök.