KOM-X

Om KOM-X

KOM-X vänder sig till barn, ungdomar och vuxna med olika funktionsnedsättningar såsom utvecklingsstörning, kommunikationssvårigheter, rörelsehinder och synskada med mera. KOM-X tar emot personer i alla åldrar från hela Gävleborgs län och behöver hjälpmedel som underlättar kommunikation och/eller datoranvändning.$$På Kom-X kan du få hjälp med:$- Utprovning, anpassning och förskrivning av hjälpmedel$- Utbildning, uppföljning och support av förskrivet hjälpmedel$- Datatek$- Fortbildning och kurser$$Datatek$På datateket kan du få råd och stöd kring olika pedagogiska datorprogram, appar och få tips om hur du på ett enklare sätt kan styra datorn. Det finns till exempel program som stimulerar förståelse av orsak och verkan, språklig förmåga (till exempel att läsa och skriva) och minnesförmåga. Det finns möjlighet att låna datorprogram.$$Postadress:$KOM-X$Gävle sjukhus$Lasarettsvägen 4$803 24 Gävle

Lasarettsvägen 1,803 24 Gävle - visa på karta
Din läkare kan skicka en remiss till oss. Du kan också själv skicka en så kallad egen vårdbegäran. En egen vårdbegäran bedöms på samma sätt av vårdmottagningen som om den vore en remiss från läkare. Men det är viktigt att komma ihåg att en egen vårdbegäran inte betyder att du verkligen har rätt att få specialistvård. Som vårdsökande kan du då istället bli hänvisad till din hälsocentral eller till egenvård. Egen vårdbegäran kan inte göras till alla verksamheter.