1/13

Venous Centre Malmö

Läkarhuset Ellenbogen, Snapperupsgatan 12, plan 6, Malmö

Venous Centre Malmö

Boka behandling

Venous Centre är sedan starten 2004 Sveriges ledande specialistklinik för behandling av åderbråck. Vi finns idag i Stockholm, Göteborg och Malmö.

Välkommen till Venous Centre Malmö, centralt beläget, i Läkarhuset Ellenbogen!

Hur går behandlingen till?

Steg 1 - Undersökning
Du får först en tid för bedömning och diagnos hos en av våra läkare. Doktorn gör då en klinisk bedömning och en ultraljudsundersökning av dina åderbråck. Ultraljudet görs vid samma besök och på vår klinik, du behöver inte gå till någon annan plats.

Efter undersökningen ställer doktorn frågor utifrån dina problem, och ger dig förslag på hur du kan lösa dem. Om ni kommer överens om en behandling så får du tid inom 2-4 veckor.

Steg 2 - Ultraljud
Ultraljudsundersökningen talar om vilken typ av åderbråck du har samt annan information som ger förutsättningar för rätt behandling av just dina åderbråck.

Steg 3 - Behandling
När du kommer till kliniken på behandlingsdagen blir du hämtad av en sköterska, som visar dig till ett rum. Här byter du om till underkläder (t-shirt kan behållas på), tofflor och en av våra mjuka fleecerockar. Sköterskan går igenom rutiner inför behandlingen, och du kan ställa frågor. På behandlingsrummet får du ställa dig på en liten pall, så att din doktor kan markera dina åderbråck med en tuschpenna och göra ännu en ultraljudsundersökning.

Du får därefter lägga dig på behandlingsbritsen och vår narkossjuksköterska ger dig smärtstillande och lugnande, därefter får du lokalbedövning i de ben som ska behandlas. Därefter får du den behandling som överenskommits.

När behandlingen är klar får du ett förband om det behandlade benet (eller benen). Du går tillbaka till ditt rum. Vi kontrollerar att bandaget sitter bra, inte läcker, och att du mår allmänt bra. Vi bjuder på kaffe och smörgås. Efter c:a en timme kan du återvända hem.

Smärtorna efter behandlingen är i regel små. De flesta återgår till sitt arbete inom en till tre dagar, men man kan även arbeta direkt om man finner det nödvändigt. Det påverkar inte behandlingsresultatet.

Steg 4 - Uppföljning
Venous Centre erbjuder uppföljning till alla patienter som blivit behandlade. De patienter som gjort en laserbehandling kallas automatiskt kontroll efter 12 månader, med klinisk värdering, ultraljudsundersökning samt utvärdering av patientnöjdhet.

Vårdgarantiavtal

Venous Centre har ett vårdgarantiavtal med Region Skåne gällande diagnostik och behandling av åderbråck på benen. Avtalet kan åberopas av andra landsting/ regioner.

Vårdgarantin innebär att du som patient har rätt att få vård hos en annan vårdgivare med kortare väntetid, om den beräknade väntetiden hos din planerade vårdgivare är längre än 3 månader.

Mer information om vårdgarantin hittar du på www.1177.se.

Informationen uppdaterades 11:11 - 23 aug, 2019

Boka behandling

Behandling av åderbråck
hos Venous Centre Malmö

På Venous Centre använder vi moderna metoder för att ta bort åderbråck. Du kan gå hem redan samma dag och det blir minimala märken kvar efte...

Behandling av ådernät
hos Venous Centre Malmö

Ådernät finns hos många människor och är helt ofarliga, men upplevs av många som missprydande. Ådernät är spindelliknande, utvidgade blodkär...

Frågor och svar

Fråga ställd 15:38 - 9 dec, 2019

Hej san Jag har en fråga om Koster för behandling om man bokatid hos er?

Venous Centre Malmö svarar:

Hej! Det kostar 300 kr som ett vanligt specialistläkarbesök.

Fråga ställd 14:57 - 7 okt, 2019

Min läkare skrev remiss till Er.Jag heter Emina Prnjavorac KAN ni säga mig.hur länge är vänte tid hos er. Jag ber er att ni skicka besked så fort som möjligt. om lediga tid för min undersökning.Mvh.

Venous Centre Malmö svarar:

Hej Erna, jag har inga uppgifter på dig el ngn remiss i vårt journalsystem. Din remiss har alltså inte skickats till oss på Venous Centre Malmö. Mitt råd blir att du kontrollerar m vårdcentralen till vilken klinik de skickat remissen. Med vänlig hälsning Marie Leg Sjuksköterska Venous Centre Malmö

Fråga ställd 06:43 - 13 aug, 2019

Vad göra åt venös insufficiens plus hyperpigmentering? Har fått remiss till er från Helsa i Lund. Lars Rydbeck, 85 år

Venous Centre Malmö svarar:

Hej Lars, ytlig venös insufficiens kan man vanligtvis behandla, för att avgöra bästa behandling behövs ultraljudsundersökning av vensystemet i benet vilket utförs vid besöket av läkaren. Du får besked direkt, ett läkarbesök tar ca 30 minuter. Välkommen Med vänlig hälsning Marie Venous Centre Malmö

Fråga ställd 18:43 - 20 apr, 2019

Är patient sedan tidigare hos er. Behandlades år 2015 och 2017 genom EVL för åderbråck. Nöjd med resultatet. Vid sista besöket rekommenderar de mig att boka tid till hösten 2018 för att behandla de sista ådernät som är spindelliknande genom YAG-laser. De sa till mig att boka med Anna Widberg tyvärr så försöker jag boka genom er sida, men hittar inte hennes namn. Vill gärna boka en tid till första veckan i juni. Hoppas på snabb respons. Tack på förhand.

Venous Centre Malmö svarar:

Hej Diana, än så länge går det bara att boka tid för behandling av ådernät genom att ringa till kliniken. telefonen är öppen vardagar 8-12 samt 13 -16, T: 040-20 80 92. Välkommen Med vänlig hälsning Marie Venous Centre Malmö

Fråga ställd 08:39 - 22 jan, 2018

Hej Kan jag söka direkt till er utan remiss? Finns avtal för kostnaden eller jag måste betala allt själv?

Venous Centre Malmö svarar:

Hej Marie, det är bara att boka sig direkt antingen via hemsidan alt via telefon 040-208092. Ett läkarbesök kostar 300 Kr.Vi är helt privata, för att få behandling bekostat av regionen/ landstinget krävs s k medicinsk indikation. Vad som gäller för det kan du läsa på vår hemsida. Det går också bra att ringa & pratat med oss på kliniken direkt så kan vi förklara. Med vänlig hälsning Marie Leg Sjuksköterska Venous Centre Malmö scandinavianvc.se 040-208092

5 / 5

19 mar, 2019 L..e skrev:

Blev verkligen väl omhändertagen, proffesionellt och trevligt bemötande av alla! Jag könde mig helt trygg som patient!

28 jun, 2018 Åsa N. skrev:

Fantastiskt från första besök, till behandling, väldigt noga med information före och efter behandling, inga oklarheter. Ingen anledning till oro, snabbt smärtfritt o smidigt. Proffsigt bemötande, och väldans trevligt🌹

23 nov, 2017 ingela skrev:

Finns oerhört många kliniker i Malmö att välja mellan. Jag letade information och ringde runt. Jag är så nöjd att jag valde denna klinik. Underbar och proffsig personal.

Måndag - Fredag : 08:00 - 16:00 Lunchstängt kl 12.00-12.30
Dag före helgdag stänger vi kl 12.00.

Måndag - Fredag : 08:00 - 16:00 Lunchstängt kl 12.00-12.30
Dag före helgdag stänger vi kl 12.00.