Njurmottagningen Sunderby sjukhus

Om Njurmottagningen Sunderby sjukhus

Verksamheten består av öppenvårdsmottagning, hemodialys och peritonealdialys - PD - samt åtta vårdplatser på avdelning 63.$$Vid njurmottagningen omhändertas patienter för bedömning på remiss eller för löpande kontroller. Vid njursvikt förbereds patienter inför aktiv uremivård. Här arbetar två mottagningssköterskor som samordnar mottagningsbesök, telefonrådgivning, injektioner med mera. $$På hemodialysen utförs hemodialys och/eller bloddialys med möjlighet att behandla tretton patienter per skift. Patienterna behandlas i allmänhet 4-5 timmar 2-3 gånger i veckan.$$På påsdialysenheten, även kallad PD-mottagningen, ansvarar man för träning och poliklinisk uppföljning av patienter med egenbehandling i hemmet. $$På avdelning 63 vårdas inneliggande patienter det är både akut njursjuka och planerad verksamhet med njurutredningar.$$Njurskolan är ett informationsprogram för patienter och anhöriga inför dialysstart samt anhöriggrupp.

Sjukhusvägen 80, 954 42 Södra Sunderbyn - visa på karta
Ja.