Öppet tisdag från 09:30

Klinisk patologi och cytologi, Karlskrona

Blekingesjukhuset Akutvägen Byggnad 36, Karlskrona

Klinisk patologi och cytologi, Karlskrona

Laboratoriet består av specialiteterna klinisk patologi, klinisk cytologi och obduktion. Vi arbetar med diagnostik av celler och vävnad från kroppens olika delar och utför kliniska obduktioner. Cytologi omfattar diagnostik av sjukdomar, i första hand tumörsjukdomar, med hjälp av mikroskopundersökning av celler. Patologi handlar om läran om sjukdomarnas orsak och utveckling, framför allt med utgångspunkt från förändringar i byggnaden av celler, vävnader och organ. Före den mikroskopiska diagnostiken vi utför måste materialet förberedas. Förutom preparering, snittning och rutinfärgningar utför vi många specialundersökningar som immunologiska- och enzymcytokemiska färgningar, DNA-undersökningar, flödesanalyser och elektronmikroskopi.

Informationen uppdaterades 01:28 - 21 mar, 2020

Logga - Kry