Magnetkamera, Karlskrona

Om Magnetkamera, Karlskrona

Magnetkameraundersökning är en metod för att framställa snittbilder av kroppen med hjälp av ett magnetfält och radiovågor (inte samma sak som röntgenstrålar). Tekniken används för att upptäcka en rad sjukdomstillstånd.

Kamerautrustningen består av en två meter lång tunnel, där den kroppsdel som undersöks ska ligga mitt i tunneln. Under bildtagning hörs ett knackande ljud.

Undersökningstiden varar i 20 minuter till 1 timme. Personer med pacemaker kan inte undersökas i magnetkameran, inte heller personer som opererats med magnetisk metall.

Man ska inte ha på sig någon metall som smycken eller piercing då detta kan störa på bilderna. Man får ta av sig allt utom trosor eller kalsonger och eventuellt bomulls-t-shirt. Du får istället en undersökningsrock.

Personer med cellskräck kan ha svårigheter att genomföra undersökningen. Lugnande medel kan ges men ej till patienter under 18 år eller över 70 år.

Blekingesjukhuset Lasarettsvägen Huvudentré - visa på karta
Ja