Datortomografi, Karlskrona

Om Datortomografi, Karlskrona

Datortomografi används för att undersöka de flesta av kroppens organ, för att fastställa och kartlägga olika sjukdomar och tillstånd, men också för att ge information inför en operation. Datortomografen består av två delar, ett undersökningsbord och en enhet i vilken röntgenröret finns.

När vi börjar ta bilder ligger du på undersökningsbordet som förflyttas samtidigt som röntgenröret snurrar runt dig och skickar information till en dator som visar bilder på en skärm. Undersökningen är smärtfri och tar 15 till 30 minuter. Före undersökningen får du i bland dricka kontrastvätska. Ibland sprutas kontrastvätskan in i ett blodkärl.

Du kommer till datortomografi-undersökningen via remiss från din läkare. Här till höger kan du läsa mer om datortomografi på 1177.

Blekingesjukhuset, Lasarettsvägen, huvudentré - visa på karta
Ja