Palliativt team Bollnäs

Om Palliativt team Bollnäs

Teamets upptagningsområde är Bollnäs samt Ovanåkers kommun. Våra lokaler finns på Bollnäs sjukhus.$$I palliativa teamet arbetar sjuksköterskor och läkare. Teamet arbetar dagtid på vardagar med hembesök och telefonrådgivning. Övriga professioner som kurator, sjukhuskyrkans personal och dietist, finns kopplande till teamet och kan konsulteras vid behov.$$Vår målgrupp är patienter med obotbar cancer och ALS (amyotrofisk lateral skleros) i ett sent palliativt skede med symtom som kräver insatser av ett specialiserat palliativt team. Patienter med andra diagnoser som har komplexa behov i form av symtomlindring och psykosocialt stöd från ett team kan i undantagsfall skrivas in i teamet.$$För att bli ansluten till vårt palliativa team krävs en remiss av läkare. En individuell bedömning görs och inskrivning sker efter ett första hembesök.

0278 - 380 67 Växelnummer
Sjukhusvägen 81,821 81 Bollnäs - visa på karta
Din läkare kan skicka en remiss till oss. Du kan också själv skicka en så kallad egen vårdbegäran. En egen vårdbegäran bedöms på samma sätt av vårdmottagningen som om den vore en remiss från läkare. Men det är viktigt att komma ihåg att en egen vårdbegäran inte betyder att du verkligen har rätt att få specialistvård. Som vårdsökande kan du då istället bli hänvisad till din hälsocentral eller till egenvård. Egen vårdbegäran kan inte göras till alla verksamheter.
Avancerad hemsjukvårdsverksamhet