PD-mottagning Falun

Om PD-mottagning Falun

Dialys behövs för att rena kroppen från slaggprodukter samt avlägsna vätska när njurarna inte fungerar.

Peritonealdialys, PD, så kallad påsdialys är en typ av dialys där behandlingen görs med hjälp av särskild dialysvätska i buken som tillförs och avlägsnas genom en permanent kateter i buken. Behandlingen kan göras med manuella påsbyten, CAPD, eller med maskin, APD.

De två PD-sjuksköterskorna ansvarar för träning och poliklinisk uppföljning av patienten med egen behandling i hemmet. För patienter som har behov av assistans i hemmet finns hjälp att få från kommun och inom hemsjukvård, utbildning sker då av PD-sjuksköterska.

PD-sjuksköterskan ansvarar även för PD-behandling av patienter inneliggande på Njurmedicin, avdelning 26 samt övriga avdelningar på sjukhuset.

Falu lasarett - visa på karta
Remiss krävs
Dialysverksamhet