Dialysmottagningen Sunderby sjukhus

Dialysmottagningen Sunderby sjukhus

, Luleå

Sjukhusvägen 10, 971 80 Luleå, 97180

På plan 4 i trapphus G på Sunderby sjukhus ligger dialysmottagningen. Dialysmottagningens huvuduppdrag är att ge patienterna i Luleå och Boden området hemodialysbehandling. Dialysmottagningen har 13 behandlingsplatser och patienterna behandlas i allmänhet 4–5 timmar 2–4 gånger i veckan, men behandlingstiden är ytterst individuell. Vid behov utför vi även bloddialys på andra enheter inom Sunderby sjukhus men även akuta behandlingar vid specifika intoxikationer på intensivvårdsavdelningen. Vi ansvarar även för planerade plasmaferesbehandlingar i länet. I vårt uppdrag ingår även hem-HD behandling (bloddialys i hemmet).
Vi har kommit en bra bit på vägen i att bjuda in våra patienter att vara delaktiga i vården. Här jobbar vi med något som kallas för assisterad HD-behandling. Det innebär att de patienter som vill och har möjlighet utbildas att själva kunna utföra delar av sin behandling, vilket ökar patientens delaktighet och självkänsla. Personcentrerad vård är en viktig del i vårt arbetssätt. Här arbetar vi med ett omvårdnadsansvar för ett antal patienter enligt PAS/SAS system.

Informationen uppdaterades 11:46 - 21 mar, 2024

Måndag - Lördag:07:00 - 15:30