På Syncentralen arbetar vi på olika sätt med att underlätta och förbättra vardagen för díg som har en synskada. Vi gör synundersökningar och provar ut hjälpmedel, till exempel förstoringsglas, lampor och synanpassade datorer. Vi erbjuder träning i hur man använder hjälpmedel, till exempel förflyttar sig med vit käpp eller läser punktskrift. Vi ger stödsamtal, informerar om synskador och ger råd...
Den 11 juni är mottagningen stängd på grund av utbildning.
Syncentralen är en specialistmottagning och det krävs en remiss från en ögonläkare för att boka tid.
Om mottagningen
På Syncentralen arbetar vi på olika sätt med att underlätta och förbättra vardagen för díg som har en synskada. Vi gör synundersökningar och provar ut hjälpmedel, till exempel förstoringsglas, lampor och synanpassade datorer. Vi erbjuder träning i hur man använder hjälpmedel, till exempel förflyttar sig med vit käpp eller läser punktskrift. Vi ger stödsamtal, informerar om synskador och ger råd om belysning och ergonomi.
Verksamhetschef Vivianne Börjesson
Syncentralen erbjuder mycket bra service och hjälpmedel för personer med synnedsättning. De flesta patienter uppskattar den hjälpsamma och kunniga personalen och trevligt bemötande. Många ser det som en fördel med tydliga skyltar och bra tillgänglighet. Några poängerar att lokaliseringen kan vara svår och att telefontiderna bör utökas.
Många tycker
Hjälpsam och kunnig personal
Bra hjälpmedel och service
Trevligt bemötande
Några tycker
Bra tillgänglighet, dörröppnare
Tydliga markeringar och skyltar
Felplacerad lokalisering, trafikproblem
Kort telefontid, kan förbättras
Enstaka tycker
Kort väntetid
Några logistiska hinder
Särskilt lämplig för
personer med synnedsättning, anpassade hjälpmedel
*Sammanfattat från Google (22) & Vården (1).
Omdömen från patienter
1
/5
1 omdöme
Vårdkvalitet
Tillgänglighet
Lokal och hygien
Information
1
•
Lilien K.
31 mar, 2021
Telefontider är alldeles för korta. 8-12 är rimlig men inte bara 8-10:30