Barn- och ungdomshabiliteringens mottagning, Östersund

Barn- och ungdomshabiliteringens mottagning

, Östersund

Köpmangatan 24,831 30 Östersund, 83130 Östersund

Telefontid måndag - fredag klockan 08.30 - 12.00. Övrig tid går det bra att lämna meddelande. Just nu visas inte alla bokade tider hos oss via vår sida på 1177. Om du fått en kallelse från oss eller har en överenskommelse om tid med vår personal gäller tiden som planerat även om du INTE kan se den här på 1177 under Mina Bokade tider. Om du är osäker på din bokade tid kan du som vanligt nå oss på vår mottagningstelefon. För kännedom: Kallelse skickas numera endast till folkbokföringsadressen, vänligen meddela eventuella andra vårdnadshavare om förändringen.

Barn och ungdomshabiliteringen riktar sig till barn och ungdomar med funktionsnedsättningar som intellektuell funktionsnedsättning, autism, rörelsehinder, medfödd eller förvärvad hjärn- eller ryggmärgsskada. Habilitering är det stöd som ges för att bibehålla och utveckla förmågor med syftet att få bästa möjliga förutsättningar för ett aktivt deltagande i samhället.
Barn och ungdomshabiliteringens insatser rör exempelvis dessa områden : Kunskap om funktionsnedsättning Vardagsfärdigheter Hälsa och levnadsvanor Relationer och socialt samspel Problembeteenden Motorik och förflyttning Andning och sväljning Sinnesintryck och smärta Språk och kommunikation Barnets olika miljöer exempelvis skolan Hjälpmedel och anpassning Samhällsstöd Stöd till närstående På Barn och ungdomshabiliteringen samarbetar flera yrkeskategorier såsom arbetsterapeut, dietist, fysioterapeut, logoped, läkare, psykolog, sjuksköterska, socionom, specialpedagog och uroterapeut. Insatser kan ges såväl i grupp som enskilt. Ibland samverkar Barn och ungdomshabiliteringen med andra verksamheter inom hälso- och sjukvård och kommuner.

Informationen uppdaterades 06:43 - 6 feb, 2024

Sjukhus (BT), Habilitering, barn och ungdom