Barn- och ungdomsavdelningen, Östersund

Barn- och ungdomsavdelningen

, Östersund

Kyrkgatan 14,831 83 Östersund, 83183 Östersund

Önskar ni använda våra E-tjänster: Förnya hjälpmedel, Kontakta mig, Begära intyg, Beställa journalkopia, Förnya recept eller Lämna synpunkter och klagomål hänvisas ni till våra E-tjänster på 1177 Barn-och ungdomsmottagningen, Östersund Om ni varit inlagd som kirurg-, ortoped-, öron-, ögon- eller BUP patient hänvisas ni att kontakta respektive mottagning.

Barn- och ungdomsavdelningen (avdelning 108) ger vård till barn och ungdomar från man föds fram tills man fyller 18 år . Vi tar emot patienter med olika medicinska, kirurgiska, öron- och ögon- och ortopediska sjukdomar. Avdelningen är i första hand en akutvårdsavdelning men bedriver även viss planerad vård. Vi som arbetar här är specialistutbildade för att ta hand om just barn och ungdomar. Vi har också ett nära samarbete med Barn- och ungdomspsykiatrin (BUP). Vi har erfarenhet av att barn och ungdomar mår bättre när vårdnadshavare finns på plats på avdelningen. På varje rum finns det sängplats för en förälder/vårdnadshavare, och om det finns behov av att båda föräldrarna/vårdnadshavarna är närvarande så försöker vi lösa även det.
På avdelningen finns även lekterapi. Lekterapin ska vara en frizon för barn och ungdomar som vårdas på sjukhuset. Barnen erbjuds lek och avkoppling i en trygg och barnvänlig miljö, där de kan träffa lekterapeuten på dagtid under vardagar. Om barnet inte kan komma till lekterapin, kommer lekterapeuten till barnet på avdelningen. Det finns även möjlighet att nyttja lekterapin under kvällar och helger. På avdelningen arbetar läkare, barnsjuksköterskor, sjuksköterskor, barn-/undersköterskor, dietist, sjukgymnast, kurator, lekterapeut samt lärare. Mer information till dig som förälder/vårdnadshavare: https://www.1177.se/Jamtland-Harjedalen/Tema/Barn-och-foraldrar/

Informationen uppdaterades 08:10 - 9 jan, 2024

Måndag - Söndag:00:00 - 23:59