Om Vården.se

Bakgrund

Idag har du massor med möjligheter att själv välja vårdgivare, något som vi tror är bra men samtidigt lite klurigt. Alla valmöjligheterna ställer allt högre krav på individen eftersom det finns mer information att ta hänsyn till.

Vården.se vill hjälpa patienter och företag att söka, jämföra och boka vård och vårdtjänster. Vi är Sveriges största digitala samlingsplats för att legitimerad sjuk-, hälso- och friskvård, och vi täcker alla områden - allt ifrån sjukhus, husläkare och fysioterapeuter till tandläkare, naprapater och medicinska fotvårdare. I vår databas finns idag över 19 000 olika vårdgivare och vårdtjänster över hela Sverige, och det blir fler för varje vecka.

Varför driver vi Vården.se?

Vi vill hjälpa patienter och företag att aktivt vara delaktiga i sitt val av vård och vårdgivare. Vi tror att det kan hjälpa till att göra sjukvården lite bättre och därmed människor lite friskare. Vården.se ska hjälpa människor att hitta rätt information för att på så sätt bättre och snabbare kunna hitta fram till den bäst kvalificerade vårdgivaren. Vår söktjänst ska bli den bredaste och djupaste och vi hoppas kunna vara med och utveckla vården för alla, från patient till vårdgivare. Vården.se ska vara ditt första steg till ett friskare liv!

Kvalitetssäkring/medicinskt råd

Vården.se har ett medicinskt råd som är med och fattar beslut om riktlinjer för innehållet. Dock har Vården.se inte möjlighet att kontrollera samtliga vårdgivare som finns med. Socialstyrelsen är den myndighet som har till ansvar att granska vård och omsorg. Vi följer därför deras rekommendationer och har enkom med vårdgivare som godkänts av Socialstyrelsen.

I de vårdområden som inte kräver en legitimation så följer Vården.se de riktlinjer som respektive branschförbund beslutar om. Vi har i de flesta fall nära samarbeten med förbunden och enbart aktörer som godkänts av respektive branschförbund finns med på Vården.se.

Vården.se tar inget ansvar för att den vård som vårdgivarna i söktjänsten erbjuder.

Företagsfakta

Vården.se drivs av det svenska företaget Vården Online Sverige AB. Företaget finansieras av grundarna tillsammans med Novax (Axel Johnson koncernens investeringsbolag). Vården Online Sverige AB har varit aktivt sedan sommaren 2011 och har sitt kontor i Stockholm.

Finansiering

Vården.se drivs i privat regi och är därmed helt egenfinansierad. Intäkterna kommer från vårdgivare som via Vården.se informerar patienter om deras tjänster och produkter.

Upphovsrätt

Innehållet på Vården.ses databas skyddas av det så kallade katalogskyddet enligt paragraf 49 i Upphovsrättslagen. Detta skydd innebär att det är förbjudet att kopiera hela eller delar av databasen och göra det tillgängligt för allmänheten, till exempel genom att visa på andra webbplatser, utan upphovsmannens tillstånd, dvs Vården.se. Otillåten användning kommer att medföra ersättningsskyldighet och/eller rättsliga påföljder.

Kontakta Vården.se

Finns det något vi kan förbättra med vår söktjänst?

Vi vill att Vården.se ska vara en levande webbplats som ständigt utvecklas tack vare dig som använder söktjänsten. Tveka därför inte att höra av dig om du har tips på en förbättring!

Vården.se bedriver ingen egen vård

Vården.se driver söktjänsten www.varden.se och vi har ingen direkt koppling till enskilda vårdgivare, landstingen eller "Mina vårdkontakter". Om du har frågor kring en specifik vårdtjänst eller mottagning ska du inte kontakta oss utan kontakta den aktuella vårdgivaren.

Vården.se (drivs av Vården Online Sverige AB)

E-post: info@varden.se

jacob.sundqvist@varden.se
+46 72 – 727 07 09

Styrelse

Ordförande, Magnus Obel

Magnus är en av tre grundare till Studentum.se. Magnus är utbildad jurist från Stockholms Universitet samt har en kandidatexamen i företagsekonomi med inriktning på redovisning/marknadsföring från Lunds Universitet.

Ledamot, Erica Sandelin Ekelund

Erica är Associate på Novax sedan 2015 och arbetar främst med nya investeringar men också med att utveckla nuvarande Novax-bolag. Har tidigare arbetat inom affärsutveckling på STARZ Play Arabia och har erfarenhet från både venture capital och private equity. Erica har en kandidatexamen i ekonomi och företagsekonomi från Handelshögskolan i Stockholm och har även studerat på Boccon University.

Ledamot, Fredrik Söderlindh

Fredrik är initiativtagare samt en av tre grundare till Studentum.se. Fredrik har en utbildning i företagsekonomi från Stockholms Universitet och har tidigare arbetat på Öhman fondkommission. Fredrik arbetar främst med affärsutveckling och försäljning.

Ledamot, Marcus Boström

Marcus är en av tre grundare till Studentum.se. Marcus är diplomerad civilekonom från Handelshögskolan i Stockholm och startade sitt första företag när han var 16 år. Han har även arbetat som konsult på IT-firman Establish samt projektledare på mobil-tjänsteföretaget EasyPark.

Ledamot och grundare, Martin Palm

Martin har en bakgrund inom marknadsföring och försäljning. Närmast kommer han ifrån mediebyrån Starcom där han varit projektledare för kunder som Samsung, Stadium och Skistar. Martin har startat upp Vården.se och även varit kommunikationschef från starten fram till sommaren 2016.

Ledamot och grundare, Staffan Gustavsson

Staffan har varit med och startat ett flertal företag, bland annat e-handelsbolaget Apparat. Tiden innan Staffan grundade Vården.se jobbade han med nyetablering av Mediaplanet i bland annat Italien, Danmark och England.

För vårdgivare

Är du vårdgivare och vill synas på Vården.se? Jajamen!

Våra datakällor

Informationen om vårdgivare
  • Denna information kommer från offentliga databaser samt det redaktionella arbete som Vården.se själva gör tillsammans med sina kunder.

Nationella patientenkäten
  • För att kunna jämföra olika vårdgivares kvalitet så genomför Sveriges kommuner och landsting (SKL) en återkommande undersökning kallad Nationella patientenkäten.

• Den senaste undersökning genomfördes på primärvården under hösten 2014.

• Den nationella patientenkäten genomfördes första gången under 2009, då inom primärvården. I undersökningen skickar man ut ca 160 000 enkäter till patienter som har besökt en läkare inom aktuell tidsperiod. Patienterna får där betygsätta och svara på frågor om bland annat bemötande, delaktighet, förtroende och information.

Väntetider
  • Sveriges kommuner och landsting (SKL) har en gemensam databas för väntetider i vården. Syftet är att man som patient och medborgare ska kunna följa hur väntetiderna inom vården utvecklas. Denna databas har vi på Vården.se kopplat ihop med vårdgivare vilket hjälper dig som besökare att till exempel få en uppfattning om hur snabbt det går att komma i kontakt med en vårdcentral.

Cookies

Den här webbplatsen innehåller så kallade cookies. Enligt lagen om elektronisk kommunikation, som trädde i kraft den 25 juli 2003, ska alla som besöker en webbplats med cookies få information om:

• Att webbplatsen innehåller cookies
  • Vad dessa cookies används till
  • Hur cookies kan undvikas

Cookies är till skillnad från vad namnet antyder inget du kan äta, utan en liten textfil som sparas i din webbläsare. På denna webbplats används cookies i statistiska syften. Genom att kunna samla information om vilka sidor som besöks kan vi bättre möta våra kunders önskemål. Informationen som samlas in är anonym och innehåller vare sig namn, e-postadress eller några andra uppgifter som kan kopplas till en särskild person.

Om du inte accepterar användning av cookies kan du ställa in din webbläsare så att du automatiskt nekar cookies eller informeras om att en webbsida innehåller cookies.

Om du inte vill tillåta lagring av cookies på din dator kan du stänga av det i din webbläsares inställningar. Då kommer inga cookies att lagras men du kommer inte heller kunna använda vissa delar av denna sajt.