Endoskopienheten Kalmar

Om Endoskopienheten Kalmar

Till oss kommer du som har mag- och tarmbesvär för undersökning och utredning. Du kan till exempel ha buksmärtor, blodbrist, sväljningssvårigheter, kräkningar, ändrade avföringsvanor, blod i avföringen eller gått ned i vikt.

När du kommer till oss undersöks din mag- och tarmkanal med speciella instrument och videoteknik. Du kan till exempel undersökas genom gastroskopi, vilket innebär att en slang med kamera förs in via munnen för att titta inuti matstrupe och magsäck. Du kan också undersökas genom koloskopi, vilket innebär att en slang med kamera förs in via ändtarmsöppningen för att titta på tjocktarmen. Vilken undersökning du behöver göra beror på vilka besvär du sökt vård för.

Om du har besvär med att få i dig tillräckligt med föda så kan du även få en PEG-kateter (Percutan Endoskopisk Gastronomi kateter). Denna sätts i så fall in i magsäcken i samband med en gastroskopi. Du som har en gastrostomi kan även komma till oss för kontroll och byte av denna.

Lasarettsvägen 1, Kalmar - visa på karta
  • Måndag - Fredag 07:30 - 09:00 Rådgivning