Avdelning 53, Trollhättan

Om Avdelning 53, Trollhättan

Avdelning 53 på NÄL är en enhet för akut stroke. Här vårdas patienter med stroke och TIA.

Vårt mål är att alla som insjuknar i stroke och TIA (en liten blodpropp hjärnan) i vårt upptagningsområde ska vårdas på avdelningen. Avdelningen har 20 vårdplatser. Trombolys körs dygnet runt och dagtid finns hjärnvägsspåret.

Avdelning 53 och avdelning 12 bildar tillsammans en strokeenhet. På avd 53 vårdas patienter i det akuta skedet och patienter som har behov av längre rehabilitering överflyttas till avd 12.

Arbetet på avdelningen bedrivs enligt nationella riktlinjer, beprövad erfarenhet och aktuell forskning. Vi arbetar i team bestående av läkare, sjuksköterskor, undersköterskor, sjukgymnaster, arbetsterapeuter, kurator, logoped och receptionist.

I anslutning till avdelningen finns en öppenvårdsmottagning med sjuksköterskor specialiserade stroke.

Patienter som skrivs ut till hemmet erbjuds ett återbesök till sjuksköterska efter 2 veckor.

Strokeforum vänder sig till dig som har haft stroke och

Lärketorpsvägen 20, 461 73, Trollhättan, Målpunkt B Plan 5 - visa på karta
  • Måndag - Söndag Dygnet runt