Om du har synpunkter eller klagomål på Hälso- och sjukvården i Region Örebro län kan du vända dig till patientnämnden. Patientnämnden är opartisk och fristående från vården. Det kostar inget att få hjälp av patientnämnden och vi har tystnadsplikt.
Patientnämnden kan:
- ge information om Hälso- och sjukvården, var du kan vända dig
- hjälpa dig att framföra dina synpunkter och klagomål
- se till...
Om du har synpunkter eller klagomål på Hälso- och sjukvården i Region Örebro län kan du vända dig till patientnämnden. Patientnämnden är opartisk och fristående från vården. Det kostar inget att få hjälp av patientnämnden och vi har tystnadsplikt.
Patientnämnden kan:
- ge information om Hälso- och sjukvården, var du kan vända dig
- hjälpa dig att framföra dina synpunkter och klagomål
- se till att du får dina klagomål besvarade
Patientnämnden gör ingen bedömning av klagomålet och tar inte ställning till om vårdgivaren har gjort fel. Patientnämnden har endast ett förmedlande uppdrag.
Du når oss via e-tjänst på 1177.se under övriga tjänster eller genom ringa vår kanslitelefon 019-602 27 60. Information om oss och vår klagomålsblankett hittar du på regionens hemsida. Vi kan också ha kontakt med dig via bildtelefoni, om du är användare av den tjänsten.
När kan jag vända mig till patientnämnden?
Du kan vända dig till patientnämnden när du har synpunkter eller klagomål som gäller
- Region Örebro län
- någon av Örebro läns 12 kommuner
- en privat vårdgivare som har avtal med Region Örebro län eller någon av länets kommuner
- den kommunala skolhälsovården
- Folktandvården
- tandvård som, helt eller delvis, finansieras av Region Örebro län
Hantering av personuppgifter
Patientnämnden hanterar personuppgifter enligt dataskyddsförordningen (GDPR). När du kontaktar patientnämnden omfattas ditt ärende av sekretess och alla på patientnämnden har tystnadsplikt.