Har du eller din närstående varit med om något inom vården som du inte är nöjd med, eller tycker du att något felaktigt skett? Om det känns svårt att framföra synpunkter eller klagomål direkt till vårdgivaren (där du fått vård) kan du vända dig till patientnämnden, som är opartisk och fristående från vården.
Alla som jobbar på patientnämnden har tystnadsplikt. Det kostar inget att få hjälp av patientnämnden.
Hur kan patientnämnden hjälpa mig?
Patientnämnden kan:
- ge dig information och råd så att du kan ta tillvara dina intressen i vården
- hjälpa dig att framföra dina klagomål
- se till att du får dina klagomål besvarade
Genom att framföra klagomål kan du få en förklaring till det som hänt och svar på dina frågor. Patientnämnden gör ingen bedömning av det klagomålet gäller och tar inte ställning till om vårdgivaren har gjort fel.
Hur kontaktar jag patientnämnden?
För att komma i kontakt med patientnämnden kan du använda dig av e-tjänst, skriva brev (se blanketter) eller ringa vår kanslitelefon. Vi kan också ha kontakt med dig via bildtelefoni, om du är användare av den tjänsten.
När kan jag vända mig till patientnämnden?
Du kan vända dig till patientnämnden när du har synpunkter eller klagomål som gäller
- Region Örebro län
- någon av Örebro läns 12 kommuner
- en privat vårdgivare som har avtal med Region Örebro län eller någon av länets kommuner
- den kommunala skolhälsovården
- Folktandvården
- tandvård som, helt eller delvis, finansieras av Region Örebro län
Hantering av personuppgifter
Patientnämnden hanterar personuppgifter enligt dataskyddsförordningen (GDPR). När du kontaktar patientnämnden omfattas ditt ärende av sekretess och alla på patientnämnden har tystnadsplikt.
Informationen uppdaterades 08:05 - 12 apr, 2024
ANNONS
Vill du veta hur din kropp mår? Boka en hälsokontroll hos Svensk Provtagning!
Svensk Provtagning erbjuder
ett stort utbud av hälsokontroller i olika omfattning
provsvar inom 5-7 dagar
över 155 provtagningsenheter från Kiruna i norr till Malmö i söder.