Patientnämnden tar emot synpunkter och klagomål på den hälso- och sjukvård samt tandvård som bedrivs av Region Jämtland Härjedalen, länets kommuner och privata vårdgivare som har vårdavtal med Region Jämtland Härjedalen. Vi informerar om patientens rättigheter och om vilka andra myndigheter patienten kan vända sig eller anmäla till vid behov. Patientnämnden ansvarar för att utse stödpersoner till...
Från och med 23 juni till och med 17 augusti 2025 är Patientnämndens telefontider:
– måndag, klockan 10-12.
– onsdag, klockan 10-12.
– torsdag, klockan 10-12.
Om mottagningen
Patientnämnden tar emot synpunkter och klagomål på den hälso- och sjukvård samt tandvård som bedrivs av Region Jämtland Härjedalen, länets kommuner och privata vårdgivare som har vårdavtal med Region Jämtland Härjedalen. Vi informerar om patientens rättigheter och om vilka andra myndigheter patienten kan vända sig eller anmäla till vid behov. Patientnämnden ansvarar för att utse stödpersoner till patienter som tvångsvårdas inom psykiatrin eller enligt smittskyddslagen. Vill du bli stödperson, kontakta patientnämnden så får du mer information.
Patientnämnden har fått blandade recensioner från patienter. Vissa upplevde personalen som lyhörd och trevlig och de uppskattade de goda råden de fått. Dock tyckte många att bemötandet var bristande och att den hjälp de sökte ofta inte riktigt gavs. Några patienter nämnde även svårigheter med att kommunicera klagomål, vilket skapade frustration. Förbättringar i kommunikationen efterfrågas. Sammantaget är upplevelserna avvaktande och delvis negativa.