PD-mottagning, Göteborg

Om PD-mottagning, Göteborg

PD-mottagningen tar hand om patienter med peritonealdialysbehandling i hemmet från PD-starten med träning och upplärning samt under den polikliniska behandlingstiden.

Patienter med peritonealdialys (PD) får lära sig att sköta sin behandling själv i hemmet. Detta innebär att patienten tar ett stort egenansvar för sin behandling och behandlingen kan till stora delar skötas i hemmet. Metoden bygger på att man opererar in en kateter i magen genom vilken man kan hälla in en sockerhaltig lösning (dialysvätska) in i bukhålan.

PD-mottagningen hittar Du på bottenplan i den nya vårdbyggnaden på Sahlgrenska Sjukhuset.

Bruna stråket 5B, 413 46, Göteborg, PD-mottagning (avd 131), plan 0 - visa på karta