Allmänna Villkor Kundavtal Vården.se

Dessa Allmänna Villkor utgör del av det Avtal som ingåtts mellan Vården.se och Kunden avseende de tjänster som Vården.se ska tillhandahålla Kunden inom ramen för Uppdraget.

Vården.se har som avsikt att löpande uppdatera sitt tjänsteutbud för att ytterligare stärka sitt konkurrenskraftiga erbjudande till sina kunder. Vården.se förbehåller sig därför rätten att från tid till annan uppdatera och ändra dessa Allmänna Villkor. Ändringar meddelas via e-post till Kontaktpersonen. Endast om ändringarna är till väsentlig nackdel för Kunden äger Kunden rätt att säga upp Avtalet till upphörande genom att meddela Vården.se detta inom tjugo (20) dagar från Vården.se meddelande därom. Avtalet upphör då per den dag som ändringarna träder ikraft.

1. Definitioner

I Avtalet skall följande termer och uttryck ha den betydelse som anges nedan. Ytterligare definitioner finns i Kundavtal Vården.se:

“Allmänna Villkoren” avser dessa allmänna villkor Kundprofil (som uppdateras från tid till annan i enlighet härmed) och som utgör del av Avtalet.

“Avtalet” betyder Kundavtal Vården.se inklusive dessa Allmänna Villkor som Kunden och Vården.se är Parter till;

“Bokningssystem” betyder det tekniska tidsbokningssystem för Vårdtjänster som Vården.se från tid till annan erbjuder integrering till via Webbplatsen;

“Ersättning” betyder den ersättning som Kunden ska betala Vården.se som ersättning för Uppdraget och som anges i Kundavtal Vården.se (exklusive skatter och avgifter);

“GDPR” betyder Europaparlamentets och Rådets förordning (EU) 2016/679 av den 27 april 2016 om skydd för fysiska personer med avseende på behandling av personuppgifter och om det fria flödet av sådana uppgifter och om upphävande av direktiv 95/46/EG;

“Kontaktpersonen” betyder Kundens kontaktperson som anges i punkten 1 av Kundavtal Vården.

“Konvertering” betyder varje Patients (i) bokning av Vårdtjänst i vårdens tekniska Bokningssystem, som sker via Webbplatsen (ii) listning av Kunden som vårdgivare; och/eller (iii) annat som anges i Kundavtal Vården.se. Notera att Vården.se inte tar ansvar för av eller ombokningar av Patienter

“Kund-URL” betyder den eller de webbadresser (URL) som Kunden önskar att Patienter besöker;

“Kundprofil” betyder vad som anges i punkten 2.2;

“Materialet” betyder Kund-URL, all information, dokumentation, information, bilder, filmer och övrig information om Kunden och Kundens Vårdtjänster som tillhandahålls på Webbplatsen;

“Patient” betyder en besökare på Webbplatsen som söker information om vårdgivare och/eller vårdtjänster;

“Uppdraget” betyder de tjänster som Vården.se ska tillhandahålla Kunden enligt Kundavtal Vården.se;

“Varumärket” betyder Vården.se firma, varumärken, logotyper och andra kännetecken (registrerade och oregistrerade) som används från tid till annan på Webbplatsen;

“Vårdtjänster” betyder sjuk-, tand-, frisk-, och/eller hälsovård, psykolog- och/eller terapitjänster samt övriga behandlings- och/eller vårdtjänster, och

“Webbplatsen” betyder https://www.varden.se/.

2. Skapande av kundprofil och material

2.1 För Uppdraget åtar sig Kunden att löpande tillhandahålla Vården.se en uppdaterad beskrivning av:

(i) Kunden;

(ii) de Vårdtjänster som Kunden från tid till annan erbjuder och som kan förmedlas via Webbplatsen;

(iii) priserna för de Vårdtjänster som Kunden från tid till annan erbjuder och som kan förmedlas via Webbplatsen.

Vården.se äger även rätt att inhämta relevant information från allmänt tillgänglig information på Kund-URL. Om nytt pris rörande Vårdtjänsterna inte uppdaterats av Kunden i enlighet med punkten (iii) ovan och en Patient genomfört en bokning till det pris som anges på Webbplatsen, åtar sig Kunden att kompensera Patienten för mellanskillnaden om det nya priset är lägre än vad Kunden uppgett till Vården.se men äger inte rätt till någon ytterligare ersättning om det nya priset är högre.

2.2 Kunden upplåter härmed till Vården.se rätt att fritt använda, ändra och på Webbplatsen tillhandahålla Materialet för skapande av en utökad profil för Kunden på Webbplatsen (“Kundprofil”).

2.3 Kunden ska kontrollera och godkänna Material som mottas från Vården.se för publicering på Webbplatsen. För det fall Kunden inte skriftligen anmält ändringar i Materialet inom fem (5) arbetsdagar från det att Kontaktpersonen mottagit Materialet (och/eller länk till Materialet) anses Kunden ha godkänt Materialet. Vården.se kan komma att löpande uppdatera Materialets innehåll i syfte att optimera marknadsföring av Kunden och dess Vårdtjänster på Webbplatsen och Kunden godkänner att Vården.se genomför sådana förändringar från tid till annan.

2.4 Kunden åtar sig att löpande meddela Vården.se om eventuella förändringar på Kund-URL som kan påverka länkningar och trafik till densamma t.ex. vid förändring av adress till Kund-URL eller tillgängliga Vårdtjänster. För det fall Kunden inte lämnat sådant meddelande senast tre (3) arbetsdagar innan förändringarna sker är Vården.se berättigad till Ersättningen även för Patientbesök, som genererats till tidigare Kund-URL.

2.5 Det åligger Kunden att säkerställa att Materialet inte innehåller eller medverkar till:

(i) brottslig verksamhet eller uppmaning till brott;

(ii) bedrägeri, utpressning, identitetsstöld eller utpekande av någon som brottslig eller på annat sätt klandervärd på sätt som kan medföra ansvar för förtal eller förolämpning;

(iii) hets mot folkgrupp eller andra yttranden som kan upplevas som kränkande mot grupper av människor baserat exempelvis på etnicitet, sexuell läggning, handikapp etc.;

(iv) kränkningar, trakasserier, mobbing eller hot mot personer eller grupper av personer, obsceniteter eller stötande material eller annat som riskerar att uppfattas som olämpligt;

(v) brott mot tystnadsplikt;

(vi) våldsskildring, chockerande innehåll, barnpornografi eller annan form av pornografi;

(vii) erbjudanden eller gåvor för sexuella tjänster, pyramidspel eller liknande, eller

(viii) spridning av datavirus eller spam.

2.6 Kunden är ensamt ansvarig för Materialet och Vården.se är under inga omständigheter ansvarig, varken gentemot Kunden eller gentemot Patient för Materialet och/eller förmedlade Vårdtjänster. Kunden åtar sig att hålla Vården.se skadelös mot eventuella anspråk som grundar sig i att Kunden har brutit mot punkten 2.3 ovan.

3. Tillgänglighet

Webbplatsen är normalt tillgänglig dygnet runt och Vården.se strävar hela tiden efter att förbättra Webbplatsen. Vården.se förbehåller sig därför rätten att när som helst uppdatera och förbättra Webbplatsen varvid Webbplatsen från tid till annan kan vara otillgänglig på grund av planerad eller oplanerad service, underhåll och/eller uppdateringar.

4. Statistik och uppföljning

4.1 Vården.se lämnar inga garantier avseende volym, antal klick, omfattningen av besök till Kund-URL eller bokning av Vårdtjänster via Bokningssystemet.

4.2 För att fastställa antalet Konverteringar som ligger till grund för beräkning av Ersättningen genereras data från den statistik och rapportering som Vården.se inhämtar från kundens bokningssystem alternativt Vården.se:s egna IT-system.

4.3 Vården.se rapportering av Konverteringar till Kunden sker kvartalsvis i efterskott.

5. Ersättning och betalning

5.1 För Uppdraget åtar sig Kunden att erlägga den Ersättning som framgår av Kundavtalet. Fasta ersättningar erläggs i förskott, ersättning för konverteringar i efterskott. I vissa fall ingår ett antal konverteringar i grundtjänsten. Dessa är alltid per specifik kalendermånad och sparas ej

5.2 Om inte annat uttryckligen har överenskommits anges Ersättningen och andra belopp i svenska kronor och exklusive moms, men inklusive alla med Uppdraget förenade kostnader.

5.3 Betalning av Ersättningen ska ske inom tjugo (20) dagar från fakturadatum. Vid dröjsmål med betalningen utgår påminnelseavgift om SEK 450 samt ränta enligt lag från förfallodagen till dess Ersättningen till fullo har betalats.

5.4 Pris per konvertering gäller för samtliga bokningar som blir registrerade i kundens bokningssystem från webbplatsen. Priset per konvertering är framräknat för att inkludera eventuella ombokningar eller avbokningar som patienten vid senare tillfälle gör direkt mot Kunden.

6. Immateriella rättigheter

6.1 Kunden äger samtliga immateriella rättigheter till Materialet och upplåter härmed till Vården.se en royaltyfri, oinskränkt rätt att själv eller genom annan fritt förfoga över Materialet, genom att mångfaldiga, bearbeta, formatanpassa, lagra och till allmänheten tillgängliggöra Materialet, helt eller delvis, i obearbetat eller bearbetat skick vid tillhandahållandet och marknadsföringen av Webbplatsen.

6.2 Kunden garanterar att Materialet inte gör intrång i någon annans rättigheter samt att Vården.se användning av Materialet i enlighet med villkoren i detta Avtal inte utgör intrång i någon annans rättigheter och ska försvara och hålla Vården.se skadelös från brott mot denna garanti.

6.3 Inget i detta Avtal ska tolkas som att Vården.se helt eller delvis överlåter några immateriella rättigheter till Kunden.

6.4 Detta avsnitt 5 ska gälla även efter Avtalets upphörande och uppsägning.

7. Dataskydd

7.1 Vardera Parten ansvarar för att dennes behandling av Patientens personuppgifter uppfyller kraven i GDPR.

7.2 För det fall att Part behandlar personuppgifter för vilken den andra Parten är personuppgiftsansvarig, åtar sig Parterna att ingå separat personuppgiftsbiträdesavtal med sedvanliga villkor som uppfyller kraven i GDPR innan sådan behandling sker.

7.3 Vardera Part kan komma att behandla personuppgifter rörande kontaktpersoner hos den andra parten. Vården.se kan även komma att behandla personuppgifter om Kundens anställda, såsom kontaktuppgifter, information om yrkesroll, kvalifikationer och övriga uppgifter av relevans för bokning hos anställda och/eller anlitade hos Kunden. Vardera part är personuppgiftsansvarig för sin behandling av sådana personuppgifter och ska vidta rimliga åtgärder för att informera sina anställda och företrädare om den andra partens behandling av personuppgifter enligt denna punkt. För detta ändamål uppmanas Kunden att hänvisa till information om personuppgiftsbehandling som gjorts tillgänglig av Vården.se.

8. Uppsägning och förtida upphörande

8.1 Uppsägning av Avtalet ska ske skriftligen.

8.2 Respektive Part äger rätt att säga upp detta Avtal till omedelbart upphörande om någon av följande händelser inträffar:

(i) om den andra Parten väsentligen åsidosätter sina skyldigheter enligt Avtalet och, i den mån rättelse är möjlig, inte vidtar full rättelse inom trettio (30) dagar efter skriftlig anmodan därom;

(ii) om den andra Parten försätts i konkurs, träder i likvidation, inleder företagsrekonstruktion, inställer sina betalningar eller i övrigt kan anses ha kommit på obestånd.

8.3 Vården.se förbehåller sig rätten att säga upp Avtalet till omedelbart upphörande om Kunden är försenad med betalning av Ersättning och inte Kunden erlagt full betalning av utestående belopp inom tio (10) dagar från Vården.se skriftliga anmaning därom.

9. Följder av avtalets upphörande

9.1 Vid Avtalets upphörande eller uppsägning upphör vardera Parts rättigheter enligt detta Avtal.

9.2 Kunden åtar sig att omedelbart erlägga utestående Ersättning till Vården.se.

10. Sekretess

10.1 Med ”Konfidentiell Information” avses Materialet och all information som Vården.se, direkt eller indirekt, förser Kunden med och som är hänförlig till (i) Vården.se interna förhållanden, (ii) Uppdraget eller (iii) Webbplatsen oavsett i vilken form den återges och således oberoende av om den är skriftlig eller muntlig, om den återges i form av bilder, specifikationer, data, grafer, diagram eller på annat sätt, med undantag för information som mottagande Part (“Mottagaren”) kan visa:

(i) var allmänt känd, vid tidpunkten för överlämnandet,

(ii) blivit allmänt känd efter Avtalets ingående, på annat sätt än genom brott mot Avtalet,

(iii) skriftligen har godkänts av lämnande Part (“Lämnaren”) för utlämnande, eller

(iv) omfattar skyldighet att lämna ut enligt författning, föreskrift, myndighetsbeslut, eller motsvarande.

10.2 Mottagaren förbinder sig, utan begränsning i tiden, att iaktta sekretess och inte yppa, delge eller på annat sätt avslöja Konfidentiell Information, varken muntligen eller skriftligen eller på annat sätt.

10.3 Mottagaren förbinder sig vidare att inte själv använda Konfidentiell Information annat än i den utsträckning som är nödvändigt för genomförande av sina åtaganden enligt Avtalet.

10.4 Mottagaren åtar sig vidare att snarast underrätta Lämnaren för det fall Konfidentiell Information måste lämnas ut enligt beslut av domstol, skiljenämnd eller annan behörig myndighets och/eller om Konfidentiell Information har eller kan antas ha avslöjats eller används i strid mot Avtalet.

10.5 Detta avsnitt 10 ska gälla även efter Avtalets upphörande.

11. Ansvarsbegränsning

11.1 Om inte annat uttryckligen anges i detta Avtal ansvarar Part endast för de direkta skador den andra Parten orsakas på grund av Parts väsentliga avtalsbrott, uppsåt eller grova oaktsamhet.

11.2 Med undantag för Parts ansvar för skador som orsakas på grund av uppsåt eller grov oaktsamhet ska vardera Parts ansvar enligt detta Avtal inte överstiga ett belopp motsvarande Ersättningen som Vården.se mottagit från Kunden under föregående tolv (12) månader.

11.3 Ansvarsbegränsningarna i denna punkt ska inte begränsa Parts ansvar för Parts uttryckliga skadelöshetsförbindelse, intrång i tredje parts immateriella rättigheter, överträdelse av GDPR eller brott mot avtalets sekretessförpliktelse.

12. Övrigt

12.1 Vardera Part ansvarar för sina egna kostnader vid fullgörande av detta Avtal.

12.2 Med undantag vad som anges i inledningen till dessa Allmänna Villkor så ska ändringar och tillägg till Kundavtal Vården.se vara skriftligen avfattade och undertecknade av behöriga företrädare för Parterna.

12.3 Vården.se äger rätt att fritt överlåta sina rättigheter och skyldigheter enligt detta Avtal till bolag inom samma koncern som Vården.se. Därutöver äger Vården.se rätt att överlåta fodringar under Avtalet till tredje part.

12.4 Svensk lag är tillämplig på detta Avtal. Tvister som uppstår i anledning av detta Avtal ska slutligt avgöras genom skiljedomsförfarande administrerat av Stockholms Handelskammares Skiljedomsinstitut (“SCC”).

12.5 Regler för Förenklat Skiljeförfarande ska tillämpas om inte SCC med beaktande av målets svårighetsgrad, tvisteföremålets värde och övriga omständigheter bestämmer att Skiljedomsregler ska tillämpas. I sistnämnda fall ska SCC också bestämma om skiljenämnden ska bestå av en eller tre skiljemän.

12.6 Skiljeförfarandet ska äga rum i Stockholm och språket för förfarandet ska vara svenska.

12.7 Skiljeförfarande som påkallats med hänvisning till denna skiljeklausul omfattas av sekretess. Sekretessen omfattar all information som framkommer under förfarandet liksom beslut eller skiljedom som meddelas i anledning av förfarandet. Information som omfattas av sekretess får inte i någon form vidarebefordras till tredje part utan den andra Partens skriftliga samtycke. Part skall emellertid inte vara förhindrad att vidarebefordra sådan information för att på bästa sätt tillvarata sin rätt mot den andra Parten med anledning av tvisten eller om en sådan skyldighet följer av tvingande lag.

12.8 Inget i denna punkt 12 hindrar Vården.se att anlita inkassoföretag eller ansöka om betalningsföreläggande hos Kronofogdemyndigheten för att erhålla Ersättningen.

* * * * * *

Version: 2023.03.08

Senast uppdaterad: 8 mars 2023