Sömnproblem

De flesta har problem att sova ibland och det är oftast ingenting som du behöver oroa dig för. Men om du sover dåligt under en längre period och det leder till att du mår dåligt eller får problem i vardagen kan du behöva hjälp för att komma tillrätta med detta. På den här sidan har vi sammanställt viktig information för dig som har sömnproblem.

Sammanfattning

OrsakSömnproblem beror ofta på stress eller känslomässiga problem, störande ljud, problem med snarkningar eller annan underliggande sjukdom.
SymtomDe vanligaste symtomen vid sömnproblem är koncentrationssvårigheter, minnessvårigheter, känslosvängningar och/eller att du lätt somnar i situationer där du är passiv.
BehandlingDet finns flera olika sätt att behandla sömnproblem, bland annat KBT och läkemedel. Vilken behandling du får beror ofta på vad den bakomliggande orsaken till stressen är.
VårdgivareOm du behöver hjälp med dina sömnproblem kan du i första hand vända dig till en nätläkare eller husläkare/vårdcentral.
NätläkareSömnproblem kan ofta behandlas av nätläkare.

Vad beror sömnproblem på?

Sömnproblem kan bero på flera olika saker, men den vanligaste anledningen är långvarig stress. När du är stressad ställer kroppen in sig på vakenhet och detta leder till att du kan ha svårigheter att slappna av, vilket i sin tur kan leda till problem att somna.

Levnadssituationen i stort ses också ha en stor påverkan på våra sömnvanor och förmåga att sova bra. Exempelvis kan skiftarbete innebära problem med sömnen. Likaså är det vanligt att sömnen påverkas negativt under småbarnsåren. Även vårt känsloliv kan påverka vår sömn och det är inte ovanligt att problem i relationer, hemma eller på jobbet gör att du sover sämre än vanligt.

Problem med sömnen kan också orsakas av störande ljud från omgivningen, problem med snarkningar eller att du har någon sjukdom som andningssvårigheter eller smärta i lederna, vilket i sin tur kan leda till försämrad sömn.

Även vår ålder kan påverka hur bra vi sover och när vi blir äldre har vi inte lika stort sömnbehov som tidigare. Detta gör att man kan vara mer lättväckt och uppleva det som att man sover sämre. Detta är dock helt normalt.

Symtom vid sömnproblem

Följande är symtom på sömnproblem:

• Koncentrationssvårigheter
  • Minnessvårigheter
  • Starka känslosvängningar där du lättare blir arg, ledsen eller irriterad än normalt sett
  • Du somnar lätt till i situationer där du är passiv, exempelvis när du sitter i ett möte, på en föreläsning eller tittar på TV
  • Minskad lust, både sexuellt och på livet i stort

Hur behandlar man sömnproblem?

Det finns flera olika sätt att behandla sömnproblem och det beror ofta på vad den bakomliggande orsaken till stressen är. Nedan listar vi vanliga behandlingar mot sömnproblem.

KBT mot sömnproblem
Att gå i KBT terapi kan hjälpa när du har sömnproblem. Behandlingen går ut på att du ska få en ökad förståelse för vad det är som orsakar sömnproblemen och vad som ligger bakom varför du har svårt att sova. Du får bland annat övningar i avslappning och att införa regelbundna sovtider. En vanlig avslappningsövning kallas för tankestopp. Övningen går ut på att du lär dig en teknik att stoppa tankar som gör dig orolig. Du får även öva på att minska tiden du sover för att du ska bli tröttare natten därpå. Övningen gör att du hamnar i djupsömn när du väl somnar.

Läkemedel mot sömnproblem
Ibland kan du få läkemedel utskrivet för dina sömnproblem. Läkemedel mot sömnproblem kan ha olika effekter, exempelvis så kan vissa göra att du somnar snabbare medan andra gör att du sover djupare under natten.

Ta kontakt med en läkare för att diskutera vilken typ av läkemedel som skulle passa dig bäst.

Klinisk hypnos vid sömnproblem
I vissa fall kan hypnos hjälpa vid sömnproblem. Hypnosterapi vid sömnproblem går ut på att du lär dig dig olika avslappningstekniker som passar just dig, för att komma ner i djup vila. Hypnosen hjälper dig att i ett avslappnat tillstånd börja drömma redan när du är vaken, att njuta av vilan och avgränsa det som stressar eller stör. Vid behov kan terapeuten kartlägga orsaker till sömnproblemen på djupa nivåer och hjälpa dig att bearbeta det som behövs. Vänd dig till en hypnosutbildad legitimerad psykoterapeut.

Vem kan hjälpa dig om du har sömnproblem?

Om du känner att du behöver hjälp med dina sömnproblem kan du få vända dig till någon av dessa vårdgivare:

Källor

Relaterade blogginlägg

Sömn är en av de viktigaste delarna av våra liv. Men vad gör man när det är svårt att sova? Här ger vi dig fyra tips för bättre sömn.

Runt 300 000 personer i Sverige lider av obstruktiv sömnapné. Specialisttandvården Karlakliniken berättar hur de behandlar obstruktiv sömnapné.

Publicerad: 16 oktober 2020 kl 04:15
Uppdaterad: 22 oktober 2020 kl 08:38

Författare: Karin Östlund

Faktagranskad av: Inger Lundmark, Leg. psykoterapeut

Snabba fakta

Om sömnproblem

• Sömnproblem är vanligt och mellan 15 och 30% av alla vuxna i Sverige har problem med sömnen.
  • När vi blir äldre sover vi mindre och är mer lättväckta, men detta är oftast helt normalt.
  • Den vanligaste orsaken till sömnproblem är långvarig stress.
  • Känslolivet kan orsaka sömnstörningar.

Viktiga länkar