1/4

karta knapp bakgrund

Smedjegatan 18, Nacka

Öppet idag från 08:00

Mama Mia Sickla BVC

På Mama Mia Sickla BVC erbjuder vi vaccinationer enligt det svenska vaccinationsprogrammet för barn.

Om det svenska barnvaccinationsprogrammet

På Mama Mia Sickla BVC kan ditt barn få kostnadsfria vaccinationer mot totalt 11 st sjukdomar:

• difteri
  • stelkramp
  • kikhosta
  • polio
  • hepatit B
  • mässling
  • röda hund
  • påssjuka
  • haemohilus inluenzae typ B.

Om barnet bedöms ha ökad risk för tuberkulos, ingår även vaccination mot det. All vaccination är frivillig och du som förälder bestämmer om barnet ska ta vaccinen eller ej.

Då får barn vaccin

Vaccinen ges vid bestämda åldrar, utifrån Folkhälsomyndighetens rekommendationer:

• Ca 2 månaders ålder: Rotavirus. Detta vaccin ges via munnen. Totalt två doser där den andra dosen ges ca 4-6 veckor efter den första.
  • 2-3 månaders ålder: Difteri, stelkramp, kikhosta, polio och Haemophilus influenzae typ b, Hib. Dessa vaccin ges som en kombinationsspruta, dvs i en och samma spruta. Vid samma tillfälle får barnet även en spruta med vaccin mot pneumokocker.
  • 5 månaders ålder: Andra vaccinering med kombinationsspruta mot difteri, stelkramp, kikhosta, polio och Haemophilus influenzae typ b, Hib. Vid samma tillfälle får barnet även en andra spruta med vaccin mot pneumokocker.
  • 12 månaders ålder: Vid ett års ålder får barnet den tredje kombinationssprutan mot difteri, stelkramp, kikhosta, polio och Haemophilus influenzae typ b, Hib, samt tredje dosen med vaccin mot pneumokocker.
  • 18 månaders ålder: Vaccin mot mässling, påssjuka och röda hund som en kombinationsspruta, dvs i en och samma spruta.
  • Fem till sex års ålder: Fjärde sprutan mot difteri, stelkramp, kikhosta och polio.

Vaccinationsprogrammet kan anpassas individuellt vid behov. Av din BVC-sjuksköterska kan du hjälp med bedömning och anpassning om det behövs.

Varmt välkommen att vaccinera ditt barn hos oss på Mama Mia Sickla BVC!

Välkommen till Mama Mia Sickla BVC!

I trevliga lokaler på Smedjegatan 18 i Sickla hittar du Mama Mia Sickla BVC. Här erbjuder vi barnhälsovård, och våra erfarna sköterskor följer er från det att barnet är föds tills det att de börjar skolan. Välkommen!

Det här kan Mama Mia Sickla BVC hjälpa er med

På Mama Mia Sickla BVC får du stöd och information under de första åren i ditt barns liv. Du får vägledning och hjälp med frågor om till exempel mat, sömn, skrik, oro och barnets utveckling. Vi kan även hjälpa till med amning och föräldrautbildning.

Mama Mia Sickla BVC arbetar efter barnhälsovårdens basprogram och det svenska vaccinationsprogrammet, som innefattar bland annat läkarbesök och hembesök under barnets första år, samt regelbundna hälsokontroller och vaccinationer.

Mama Mias värderingar

Vi på Mama Mia tycker det är viktigt att se, bemöta och bekräfta alla våra patienter och samarbetspartners. Vi månar om att upprätthålla ett respektfullt och informativt förhållningssätt, samt ge dig service av högsta kvalitet.

Om Mama Mia

Mama Mia är Skandinaviens största privata kvinno- och barnhälsomottagning, och vi har ett tjugotal mottagningar i Stockholm och Skåne. Vi som arbetar på Mama Mia har alla lång yrkeserfarenhet och mycket hög specialistkompetens. Vi följer dig genom graviditeten och under hela barnets uppväxt. Vården anpassas naturligtvis efter just era individuella önskemål och behov, för vi vet att varje familj är unik!

Mama Mia har vårdavtal med Region Stockholm.

Välkommen att besöka oss på Mama Mia Sickla BVC!

Informationen uppdaterades 14:13 - 13 jun, 2024

Omdömen från patienter