Lund >

Bredgatan 5, Lund

Lista ditt barn

Smile Lund

Akut tandvård - för dig över 23 år

Du får ett kostnadsförslag.

Hos oss på Smile Lund kan du få hjälp med att ta bort tandsten. Observera att du bara kan boka denna behandling om du är över 23 år.

Vad är tandsten och varför får man det?

Tandsten består av beläggningar och plack som finns på tänderna. När beläggningarna och placket kommer i kontakt med saliv i munnen så blir de hårda och utvecklas så småningom till tandsten. Tandsten ser ut som hårda gula eller bruna beläggningar på tänderna.

Hur går borttagning av tandsten till?

Tandsten tas bort av en tandhygienist. För att ta bort tandstenen används olika verktyg som tandhygienisten skrapar med längs roten eller tandkronan. Ibland används även verktyg som vibrerar bort beläggningarna från tänderna. I slutet av behandlingen poleras dina tänder, vilket sedan gör det svårare för bakterier att fastna.

Kan man ta bort tandsten själv?

Nej. Tandsten går inte att borsta bort eller på annat sätt ta bort själv. Det är därför viktigt att du vänder dig till en tandläkare eller tandhygienist som hjälper dig att ta bort tandstenen. Om du låter tandstenen vara så kan det resultera i tandlossning och inflammationer i tandköttet.

Varmt välkommen att boka tid för borttagning av tandsten hos oss på Smile Lund!

Inga lediga tider den närmaste månaden

Välkommen till Smile Lund!

I centrala Lund, på Bredgatan 5F, ligger Smile Tandvård. Smile Lund tar hand om dina tänder och din långsiktiga hälsa med trygg, kvalitativ och anpassad tandvård efter dina behov. Alla är välkomna, stora som små och hela familjen kan självklart gå till samma tandläkare.

Behandlingar på Smile Lund

• Allmäntandvård

• Akut tandvård

• Estetisk tandvård

• Tandläkarundersökning

• Tandhygienistbehandling

• Barn- och ungdomstandvård

• Invisalign (osynlig tandställning)

• Tandblekning

Akut tandvärk? Vi hjälper dig omgående!

Har du drabbats av akut tandvärk eller varit med om en olycka som orsakat skada på dina tänder? Då finns vi här. Vi erbjuder akut tandvård med kort varsel när du behöver.

Så hittar du till oss på Smile Lund

Det är enkelt att hitta till oss! Vår klinik ligger centralt på Bredgatan 5F, runt hörnet från Lunds Stadsbibliotek. Det är lätt att ta sig hit med kollektivtrafiken och önskar du ta bilen finns fri parkering utanför kliniken.

Välkommen att boka din nästa tandläkartid hos oss på Smile Lund!

Informationen uppdaterades 09:33 - 13 jun, 2024

Måndag - Tisdag:07:30 - 18:00