Västra järnvägsgatan 13, Stockholm - Visa på karta

Logo Agilokliniken

Norrmalm-City, Stockholm

Välkommen till Agilokliniken City!

År 1991 öppnade Christer Cromell och Patrik Sundström upp Stockholm/Tumba Naprapat & Idrottsskadeklinik. Sedan dess har vi bytt namn till Agilokliniken och finns nu på fyra ställen: Stockholm City, Södermalm, Tumba och Arenastaden.

Vår ambition är att ligga i framkant vad gäller teknisk utrustning och vi har därför utrustat samtliga kliniker med stötvågsutrustning och strömmaskiner.

Vad kan vi på Agilokliniken City hjälpa just dig med?

Agilokliniken City erbjuder effektiva och individuellt anpassade manuella behandlingar och vid behov även speciellt framtagna rehabiliteringsövningar. Vår målsättning är att du så snabbt som möjligt ska komma tillbaka till aktivt liv - ingen ska behöva ha ont i onödan!

Vi står för kvalitet och effektivitet

Mixen av personal är viktig för att kunna erbjuda bästa möjliga behandlingsupplägg. Därför har våra naprapater 1-20 års erfarenhet. Detta ger oss en viktig kombination av erfarenhet och nyare kunskaper.

Kontakta oss på Agilokliniken City om du har några frågor eller vill boka tid!

Informationen uppdaterades 06 november 2018 av Vården.se

Behandlingar hos Agilokliniken

Massage hos Agilokliniken i Stockholm

fr. 675 kr Massagebehandling 30 min

Massage används ofta i kombination med andra tekniker Hos Agilokliniken i City använder vi massage som en del i behandlingen av spända mu...

Massage används ofta i kombination med andra tekniker

Hos Agilokliniken i City använder vi massage som en del i behandlingen av spända muskler och för att lösa upp muskelknutor (triggerpunkter). Denna metod används oftast i kombination med någon av våra andra tekniker. Men man kan även boka tid för att få en vanlig ryggmassage.

Välkommen att boka massage hos Agilokliniken!

fr. 675 kr

Massagebehandling 30 min

Nackspärr hos Agilokliniken i Stockholm

720 kr Barn / Student med studentkort: 20% rabatt

Hos Agilokliniken City kan vi hjälpa dig som lider av nackspärr. Nackspärr innebär plötslig smärta och stelhet i nackmuskulaturen. Ofta är smärtan mer påtaglig åt ena hållet när du vrider på huvudet. En nackspärr kan sitta i flera veckor.

Vad kan orsaka nackspärr?

En orsak kan vara om du har suttit med nacken i direkt vinddrag och blivit kall om den. Den kan också utlösas av en olämplig sovposition eller om du har gjort en allt förhastad rörelse med nacken. Ibland behöver nackspärr inte ha någon påtaglig orsak.

Om du har nackspärr och vill att den ska försvinna snarast möjligast kan vi på Agilokliniken City hjälpa dig med det genom våra behandlingsmetoder.

Vad kan jag själv göra om jag har fått nackspärr?

• Se till att hålla din nacke varm. Förse gärna nacken med en halsduk eller en vetesäck som man kan värma i mikron. En varm dusch kan också göra nacken gott.

• Det är bra att röra på sig om man har fått nackspärr, dock med viss försiktighet.

• Receptfria värktabletter innehållande Paracetamol bidrar också till minskad smärta.

Finns det något jag kan göra för att förebygga nackspärr?

Regelbunden motion och stärkt nackmuskulatur kan minska risken för nackspärr. Att tänka på sin arbetsposition, både på jobbet och privat, är också viktigt. Om man ofta vaknar med stel nacke kan man behöva se över sin kudde.

Välkommen att kontakta oss på Agilokliniken City!

Naprapatbehandling hos Agilokliniken i Stockholm

720 kr Barn / Student med studentkort: 20% rabatt

Vad gör en naprapat på Agilokliniken? En naprapat förebygger och behandlar funktionsrubbningar och smärttillstånd i rörelse- och stödorga...

Vad gör en naprapat på Agilokliniken?

En naprapat förebygger och behandlar funktionsrubbningar och smärttillstånd i rörelse- och stödorganen. Genom att behandla både muskler och leder uppnås bättre funktion och rörlighet i hela kroppen. Denna helhetssyn är själva kärnan i naprapatin.

Hur går en naprapatbehandling till?

En naprapatbehandling ger patienten effektiv smärtlindring och ökad rörlighet, samtidigt som risken för att besvären återkommer minskar. Behandlingen möjliggör också en snabbare återgång till arbetslivet efter sjukskrivning, vilket gör naprapatin intressant även i ett samhällsekonomiskt perspektiv.

Vilka behandlingsmetoder använder en naprapat?

En naprapat arbetar främst med händerna och har flera manuella behandlingsformer att tillgå. Oftast kombineras ledinriktade behandlingstekniker, såsom manipulation och mobilisering med mjukdelsbehandling såsom massage och stretching.

Vi på Agilokliniken använder oss även av akupunktur för smärtlindring samt för triggerpunktsbehandling. Akupunkturen används ofta i kombination med andra behandlingsmetoder för att få spända muskler att slappna av.

Vad är triggerpunkter?

Triggerpunkter är "muskelknutar" belägna i framförallt muskulaturen i ryggen. Triggerpunkter ger ofta en molande smärta som kan vara väldigt obehaglig, framförallt i samband med vila. Triggerpunkter uppkommer framförallt av statisk belastning av en muskel, dvs. låg belastning under lång tid, vilket blir allt vanligare i dagens stillasittande samhälle.

Vi ser kroppen som en helhet

På Agilokliniken ser vi kroppen som en helhet och måste därför i vissa fall även göra en grundlig undersökning av muskelsamband och muskelstyrka. Därför är vissa av oss specialiserade på muskelstärkande och bålstabiliserande träning med boll. Vi instruerar även individuellt med annan typ av muskelstärkande behandling, t ex med gummiband, och lägger då upp ett specialanpassat tränings- och behandlingskoncept.

Välkommen att boka tid på Agilokliniken City!

Stötvågsbehandling hos Agilokliniken i Stockholm

720 kr Barn / Student med studentkort: 20% rabatt

Hos Agilokliniken City använder vi oss av stötvågsbehandling som behandlingsmetod vid exempelvis: Tennisarmbåge Hälsporre Kalkaxel H...

• Tennisarmbåge
  • Hälsporre
  • Kalkaxel
  • Hälsporre
  • Hopparknä
  • Kronisk hälseneinflammation

Vad är stötvågsbehandling?

Stötvågsbehandling, Shockwave Therapy, är en snabb, effektiv, välbeprövad och vetenskapligt dokumenterad behandlingsmetod. Stötvågorna underlättar läkningsprocessen och har en antiinflammatorisk effekt. Därtill sker en överstimulering av nervfibrerna som blockerar och minskar smärtstimuli och ökar därmed den smärtlindrande effekten. Stötvågorna bryter ner ärrvävnad och kalk i muskelfästen.

Välkommen att kontakta Agilokliniken City om du har några frågor!

Tennisarmbåge hos Agilokliniken i Stockholm

720 kr (inkl stötvågsbehandling) Barn / Student med studentkort: 20% rabatt

Hos Agilokliniken City kan vi hjälpa dig som har fått tennisarmbåge. Vad är tennisarmbåge? En tennisarmbåge uppstår av en inflammation...

Hos Agilokliniken City kan vi hjälpa dig som har fått tennisarmbåge.

Vad är tennisarmbåge?

En tennisarmbåge uppstår av en inflammation i muskelfästen på armbågens utsida. Ofta upplevs smärta i underarmens ovansida samt i armbågen, detta beror lite på armens och handens position. Det finns flera olika tekniker som naprapaten kan använda för att behandla tennisarmbågen lokalt. Det är viktigt att titta på helheten som till exempel funktionen i skuldra och nacke.

Orsaken till tennisarmbåge kan vara överansträngning i musklerna på grund av ensidiga och upprepade rörelser i handleden samt även andra funktionella orsaker.

Vilka symtom brukar förekomma vid tennisarmbåge?

Vanliga symtom är smärta längst underarmens ovansida eller armbåge samt ömhet på utsidan av armbågen. Stelhet och minskad kraft i armen. Vissa personer känner sig begränsade gällande arbetssysslor på grund av smärtan. Man kan få svårt att lyfta tunga och otympliga föremål.

Hos oss på Agilokliniken kan du få din tennisarmbåge behandlad då besvären annars kan bli långvariga och besvärliga. Vi erbjuder stötvågsbehandling på vår klinik vilket är effektivt vid långvariga besvär av tennisarmbåge.

(inkl stötvågsbehandling) Barn / Student med studentkort: 20% rabatt

Hälsporre hos Agilokliniken i Stockholm

720 kr (inkl stötvågsbehandling) Barn / Student med studentkort: 20% rabatt

En hälsporre frambringas av en överbelastning av bindvävsstrukturer i hålfoten. Denna bindväv utgör ett viktigt stöd för foten då den belastas när vi står, går och springer.

Finns det några vanliga symtom vid hälsporre?

Ett vanligt symtom är känslan av smärta och ömhet i hälen i de första stegen man går efter stillasittande. Exempelvis när man kliver upp ur sängen på morgonen. Smärtan känns ofta under eller på insidan av hälen. Smärtans styrka kan variera från lättare obehag till kraftigt brännande.

Hos oss på Agilokliniken kan vi hjälpa dig med dina besvär kring hälsporre. Utan behandling kan det ta upp till ett år för hälsporren att försvinna. Stötvågsbehandling är en lämplig behandlingsmetod som vi använder på vår klinik.

Nedan följer exempel på egenvård för hälsporre:

• Se till att du har ett par ordentliga skor som passar dina fötter. Det finns en speciellt utformad hälkopp att lägga i skorna som trycker ihop fettkudden under hälen vilket kan ge avlastning.

• Stretching av vadmuskel. Rådgör gärna med oss för tips på bra övningar.

• Tejpning (för att ge stabilitet).

• Undvik träningsformer som löpning och längre promenader, framförallt på hårt underlag. Ersätt istället den träningen med cykling och simning där hälen inte utsätts för belastning.

Välkommen att kontakta oss på Agilokliniken för mer information eller om du vill boka en tid för behandling!

(inkl stötvågsbehandling) Barn / Student med studentkort: 20% rabatt

Sjukgymnastbehandling / Fysioterapi hos Agilokliniken i Stockholm

720 kr Barn / Student med studentkort: 20% rabatt.

Vad kan sjukgymnasten/fysioterapeuten hjälpa mig med? Hos en av Agiloklinikens sjukgymnaster kan du få hjälp att bedöma, behandla eller f...

Vad kan sjukgymnasten/fysioterapeuten hjälpa mig med?

Hos en av Agiloklinikens sjukgymnaster kan du få hjälp att bedöma, behandla eller förebygga smärta som i muskler, leder, skelett och nerver. Vanliga besvär som behandlas är nackspärr, huvudvärk, ryggskott, löparknä, hälsporre, tennisarmbåge, musarm, axel- och stressrelaterade besvär.

Det kan också vara så att man behöver bygga upp musklerna igen efter en tids sjukdom, en skada eller en operation, dels för att musklerna ska fungera som vanligt igen, dels för att förebygga att man får ont. Efter behandling så instrueras övningar som kan utföras hemma, för förbättrad funktion, minskad smärta och undvika nya besvär.

Sjukgymnastik är oftast träning och manuell behandling

Grunden i sjukgymnastik är träning i olika former och manuell behandling. Manuell behandling är metoder som utförs med händerna, exempelvis manipulation och mobilisering av leder, behandling av muskler via massage samt stretchning.

Välkommen på en behandling hos oss på Agilokliniken City!

720 kr

Barn / Student med studentkort: 20% rabatt.

Rehabilitering hos Agilokliniken i Stockholm

720 kr Barn / Student med studentkort: 20% rabatt

Vi på Agilokliniken City erbjuder rehabiliteringsträning till dig som behöver. Vi ser kroppen som en helhet och måste därför i vissa fall utföra en grundlig undersökning av muskelsamband och muskelstyrka.

Behandling med rehabiliteringsträning

Vissa av oss specialiserade på muskelstärkande och bålstabiliserande träning med boll. Vi instruerar även individuellt med annan typ av muskelstärkande behandling och lägger då upp ett specialanpassat tränings- och behandlingskoncept.

Välkommen att kontakta oss på Agilokliniken City för mer information!

Christer Cromell

Josefin Öberg

Karta - Västra järnvägsgatan 13, Stockholm

• Fråga ställd 15:00 20 okt 2017

Hej!
    Var på kliniken i city den 18/10 och fick behandling med tenns och stötvågsbehandling för lennryggsbesvär. Men har ätit värktabletter en tid Naproxen Mylan 500mg ska jag fortsätta att ta dom i samband med min behandling med stötvågsbehandling ? Har nästa behandling den 24/10

Agilokliniken svarar:

Hej Kim
    Du kan fortsatta ta din antiinflammatoriska medicin då dess verkningsmekanism mot smärta och inflammation är olik den
    från Stötvågsbehandling. Effekten av behandlingen blir inte påverkad negativt. Anledningen till att man ibland hör att antiinflammatoriskt i samband med
    Stötvågsbehandling bör undvikas är att utvärderingen av effekt från
    det ena eller andra försvåras. Har man redan tagit sin medicin en tid
    kan man lättare utvärdera en ytterligare terapiform.
    Hoppas att du fått svar på din fråga.

• Fråga ställd 13:58 25 aug 2017

Gäller frikort hos er

Agilokliniken svarar:

Hej Jan

Tyvärr gäller inte frikort.

Mvh
    Patrik