Föräldra- och barnhälsan, Östersund
mental health

Föräldra- och barnhälsan

, Östersund

Köpmangatan 24,831 30 Östersund, 83130 Östersund

Du kan förvänta dig svar inom en vecka. Just nu visas inte alla bokade tider hos oss via vår sida på 1177. Om du fått en kallelse från oss eller har en överenskommelse om tid med vår personal gäller tiden som planerat även om du INTE kan se den här på 1177 under Mina Bokade tider. Om du är osäker på din bokade tid kan du som vanligt nå oss på vår mottagningstelefon, 063-15 39 57.

Föräldra- och Barnhälsan är Region Jämtland Härjedalens samlade enhet med medicinsk, psykologisk, social och omvårdnadskompetens inom mödra- och barnhälsovården i Jämtlands län. Vi arbetar med att stödja och utveckla verksamheten inom MHV och BHV i länet, men också med direkt patientarbete. De psykologer och socionomer som arbetar här erbjuder samtalsstöd till blivande föräldrar och föräldrar med barn upp till 6 år. Problemställningarna kan exempelvis vara förlossningsrädsla, kris i samband med graviditet och föräldraskap, stöd i blivande/nyblivet föräldraskap, stöd i anknytning/samspel mellan föräldrar och barn, barnpsykologisk vägledning, samt även psykologbedömningar gällande förskolebarn med misstänkt utvecklingsavvikelse eller annorlunda beteenden.
Vi arbetar för att utveckla en enhetlig mödrahälsovård (MHV) med en god reproduktiv och sexuell hälsa som mål, och barnhälsovård (BHV) med målet att främja barns hälsa, trygghet och utveckling. Verksamheten är unik i landet genom att ha samlat alla kompetenser i en länsövergripande organisation. Det ger stora möjligheter till ett helhetsperspektiv på MHV- och BHV-verksamheterna. I verksamheten finns förutom psykologer och socionomer, Mödrahälsovårdsöverläkare, Barnhälsovårdsöverläkare, samordnande barnmorska och samordnande BVC-sköterska.

Informationen uppdaterades 14:21 - 28 aug, 2023

Röstbrevlåda