Neurokirurgisk avdelning Umeå

Neurokirurgisk avdelning Umeå

, Umeå

Norrlands universitetssjukhus, Umeå, 90185

Här vårdas patienter som opereras för sjukdomar eller skador i hjärnan, ryggmärgen samt funktionell stereotaktisk neurokirurgi. I dag utför vi cirka 1000 operationer per år. Enligt statistik har vi mycket goda resultat då det gäller överlevnad för bland annat skalltraumapatienter. Patienterna vi tar emot kommer främst från norra regionen. Inför operation på Neurokirurgen läggs du normalt in 1–2 dagar före planerad operationsdag på Neurokirurgens vårdavdelning. Efter operationen flyttas du till Intensivvårdsavdelning (IVA), Neurokirurgisk intensivvårdsavdelning (NIVA), eller Uppvakningsavdelning (UVA), beroende på vilken operation du har genomgått. Hur länge du får ligga på varje enhet beror helt på hur du mår, det varierar mellan några timmar till flera dygn.
Därefter flyttas du tillbaka till vårdavdelningen, där du får ligga tills det är dags för hemgång eller återfärd till ditt hemsjukhus för eftervård.

Informationen uppdaterades 10:16 - 22 mar, 2024

17 nov, 2022

Tidsbokning var det inte aktuellt blev skickad till Umeå från Kalix VC, fantastisk personal man känner sig riktigt val omhändertagen.

Neurokirurgi