Runskogsvägen 1B, Sollentuna och Hässlögatan 10, Västerås

Unfit-ärenden

Om Flyg- & dykmedicincenter

Vi är en väletablerad och välrenommerad mottagning sedan 1980 med två mottagningar:

• Flyg- och dykmedicincenter i Sollentuna, Stockholm
  • Flyg- och dykmedicincenter i Västerås

Hos oss har du möjlighet till såväl EKG som audiometri.

Vi utför medicinska undersökningar och intyg för (For English see below):

• Kommersiella piloter (CPL=klass 1) och privata piloter (PPL=klass 2) med undantag av förstagångsundersökningar vid utbildning till kommersiell pilot.
  • Helikopter, såväl kommersiella som privata
  • Segelflyg och ultralätt flyg (LAPL)
  • Flygledare (klass 3)
  • Sjöfolk
  • Yrkesdykare
  • Fritids-/apparatdykare
  • Fallskärmshoppning
  • Bergsbestigning och höghöjdsarbeten

Inför ett besök hos Flyg- & dykmedicincenter

Vid samtliga undersökningar behöver du ta med dig ID-kort, samtliga aktuella mediciner och eventuellt glasögonrecept. Tänk också på att du kan behöva lämna ett urinprov vid undersökningen.

Vid flygmedicinsk undersökning behöver du dessutom ta med:

• Ifyllt ansökningsformulär för medicinskt intyg
  • Ditt senaste medicinska intyg (ej vid förstagångsundersökning)
  • Ditt flygcertifikat (ej vid förstagångsundersökning)
  • Antalet flygtimmar sedan senaste flygmedicinska undersökningen + totalt antal flygtimmar (ej vid förstagångsundersökning)

Vid undersökning för sjöfartsintyg behöver du dessutom ta med:

• Datum för tuberkulosvaccinering eller tuberkulintest

Varmt välkommen till Flyg- & dykmedicincenter och läkare Jan Nyström!

Informationen uppdaterades 16:10 - 9 feb, 2023

Jan Nyström

Lisbeth Nyström

16 jul, 2023

Det var en lyckträff att jag fick komma till Jan efter att min tidigare, mycket uppskattade, flygläkare gått i pension.

25 jan, 2023

Jan har alltid varit en klippa. Inte nog med att han är professionell och får jobbet gjort, han går utöver detta och levererar en personlig touch också!

4 feb, 2022

Toppen support, trevligt bemötande och alltid glad att hjälpa till! Rekommenderas starkt!

Fråga ställd 04:56 - 7 sep, 2021

Hej! Jag tar sedan många år tillbaka en liten dos betablockerare (Inderal 10mg/dag) mot lindrig tremor och rampfeber, är det ett hinder för att ta PPL- eller UL-certifikat?

Flyg- & dykmedicincenter svarar:

Hej! Nej, det finns inget hinder för PPL med den dosen betablockare. Bästa hälsningar, Jan Nyström Flygöverläkare

Fråga ställd 15:27 - 30 jun, 2021

Hejsan. Jag undrar ifall man kan få Medical class 2 om man fick sin adhd diagnos när man var 9 och inte varit på BUP i över 6 år? Är 21 år gammal nu

Flyg- & dykmedicincenter svarar:

Hej Mikolaj! Jodå, jag har flera piloter som fått diagnosen ADHD som unga. Alla bedöms från fall till fall. Alla journaler från psykiater och psykologkontakter måste lämnas in och är de endast från tiden för BUP behöver man en bedömning av en flygpsykolog innan man kan få ett godkänt flygmedicinskt intyg klass 2. De flesta som inte har någon pågående depression eller psykiatrisk sjukdom brukar bli godkända. Bästa hälsningar, Jan Nyström Flygöverläkare

Fråga ställd 22:44 - 21 aug, 2019

HejJAQn Ska göra undersökning i sept. Ser på bilderna på din sida ett audiogram samt EK. Förmodar att du har audiogram, men har du även EKG hemma?

Flyg- & dykmedicincenter svarar:

Hej Christer! Inga problem! Jag gör alla undersökningar inkl audiogram och EKG. Välkommen! Bästa hälsningar, Jan Nyström Flygöverläkare

Fråga ställd 10:06 - 18 jun, 2018

Hej Jan. Jag blev graundad efter en hjärtinfarkt i april i fjol. Du sa då att det inte var aktuellt med fortsatt flygning men efter klarläggande om att behandlingen inte var avslutad skulle en ny prövning kunna göras efter vissa kompletterande behandlingar och undersökningar. Dessa är nu klara och jag har fått besked från Akademiska hjärtmottagningen överläkare Johan Lugnegård. Dessa besked skulle, vad jag förstod, skickas till dig för en förnyad bedömning om min medical. Vad gör jag nu? kan jag boka en tid i Västerås och ge dig handlingarna i det sammanhanget eller vill du ha handlingara innan en ny undersökning. MVH Sven-Erik Martinell 430420-6958. Västerås Flygklubb. 0723 292799

Flyg- & dykmedicincenter svarar:

Hej Sven-Erik, Du behöver inte boka någon tid utan skicka samtliga handlingar till mig på www.flyg-o-dykmedicincenter.com Så hör jag av mig då jag läst igenom dem. Bästa hälsningar, Jan

Fråga ställd 08:39 - 8 sep, 2017

vore bra med tydlighet om bokningen, d.v.s. plats (Spånga el Västerås) inte bara tid i påminnelsen

Flyg- & dykmedicincenter svarar:

Hej Peter! Bra förslag! Ska ändra detta. Redan vid bokningen finns möjligheter att boka antingen Västerås eller Stockholm. Men för de som är osäkra på var de bokat kan det vara bra att ha med i påminnelsen också. MVH, Jan Nyström Flygöverläkare