Ynglingagatan 13, Stockholm - Visa på karta

Logo Optimal Fysik Vasastan

Vasastan, Stockholm

Varmt välkommen till Optimal Fysik i Vasastan!

Optimal Fysik har en unik kombination av fystränare, naprapater, fysioterapeuter, näringsterapeuter och annan idrottsmedicinsk personal. Vi har lång och gedigen erfarenhet och kunskap.

Vi ser människan som en helhet

På Optimal Fysik ser vi på människan som en helhet. För att lyckas med din hälsa och prestation måste alla aspekter utvärderas och tas om hand. Tillsammans försöker vårt team utreda vad du behöver för att din kropp ska må bra och kunna prestera på högsta nivå.

Vi lyssnar, utreder och sätter alltid av tid för varje enskild individ. Beroende på dina behov gör vi utvärderingar av din fysik, kosthållning, muskel- och ledfunktion, rörelseförmåga och mentala hälsa. Resultatet av utvärderingen blir grunden till ditt personliga upplägg.

Välkommen att kontakta oss, hälsar Christer Söderberg, VD på Optimal Fysik!

Informationen uppdaterades 07 februari 2018 av Vården.se

Behandlingar hos Optimal Fysik Vasastan

Naprapatbehandling hos Optimal Fysik Vasastan i Stockholm

En naprapatbehandling utförs för att du ska få hjälp med besvär som lett till ömma och eller stela leder och muskler. En naprapat behandlar både muskler och leder.

Vi behandlar akuta och kroniska besvär.

Under en naprapatbehandling

Innan en behandling utförs kommer du att genomgå en grundlig undersökning där naprapaten ställer frågor och försöker förstå vad du har för besvär och hur de uppstått.

Syftet med behandlingen är att jobba med rörlighet i muskler och leder och att minska smärta. De vanligaste behandlingsmetoderna är mobilisering, manipulation, massage, töjning och naprapaten kan ibland även utföra akupunktur.

Efter en naprapatbehandling

Du mår oftast bättre direkt efter ditt besök, du känner dig mer rörlig och har mindre smärta. Ibland kan man dock bli lite trött och uppleva att man har ”träningsvärk”.

När man genomgått en serie naprapatbehandlingar och blivit kvitt sitt besvär så kvarstår en viktig del - att se till att besväret inte kommer tillbaka. Av det skälet kommer du som patient få råd och hjälp kring ergonomi och hur du kan träna upp din muskulatur för att undvika att besväret återkommer.

Hur många gånger behöver man få en naprapatbehandling?

Detta är väldigt individuellt och beror på vilken typ av besvär man har och hur länge man haft besväret, men tre till fem gånger är vanligt.

Kontakta oss på Optimal Fysik för att boka en naprapatbehandling!

Personlig träning hos Optimal Fysik Vasastan i Stockholm

Vi på Optimal Fysik har mycket goda kunskaper om hur kroppen fungerar. Därför ser vi om det ligger något bakom det uppenbara problemet. ...

Under det första besöket görs en grundlig genomgång av historik och grundstatus. Därefter sätter vi upp korta och långsiktiga mål för vad du vill uppnå i framtiden.

Vi har delat in träningen i tre olika faser

1. Analys och rehabilitering
Grundliga tester och utvärderingar fastställer din fysiska, fysiologiska och mentala status. Ett specialutformat individuellt träningsprogram komponeras som optimerar effekten av träning och/eller rehabilitering. I denna fas kan med andra ord alltifrån naprapati till mental träning ingå.

2. Skräddarsytt personligt program
Ditt individuella program baseras på grundliga mätningar och analyser av din rörelseförmåga och kapacitet.

• Dina styrkor och svagheter kartläggs.
  • Träningen fokuseras på faktumet att kroppen inte är starkare än den svagaste länken.

Våra fystränare och medicinska personal coachar dig med din skräddarsydda träning, den som anpassats efter det behov eller den typ av skada eller besvär som du har.

3. Optimal träning
När behandlingen har gett resultat är det dags för en återuppbyggnad. Då flyttas rehabiliteringen från behandlingsrum till träningsyta. Där får du hjälp av en personlig tränare, eller så tränar du på egen hand eller i en grupp om fyra .

Kontakta oss på Optimal Fysik för att boka personlig träning!

Ryggskott hos Optimal Fysik Vasastan i Stockholm

Plötsliga smärtor eller stelhet i ländryggen brukar kallas för ryggskott. Vad som har hänt är ofta oklart men smärtan kan utlösas av någon påfrestning som ett lyft eller en vridning. Smärtan är oftast ofarlig men ofta påfrestande.

Att få hjälp av oss på Optimal Fysik kan ofta lindra och snabba på läkeprocessen.

Vilka symtom brukar förekomma vid ryggskott?

Många gånger kommer smärtan väldigt plötsligt och känns då skärande eller huggande. Men ibland kan ryggskott komma smygande med en molande smärta som ofta ökar gradvis.

Vad kan jag själv göra om jag har fått en ryggskott?

• Värme kan lindra smärtan en aning. Ta hjälp av till exempel en värmedyna, en varm dusch eller bastu.

• Ibland är kyla också lindrande, till exempel med hjälp av en kylklamp eller en plastpåse fylld med is.

• Att röra sig är alltid bra eftersom blodcirkulationen kommer igång. Så om möjligt överväg promenader.

Välkommen att boka tid hos Optimal Fysik!

Nackspärr hos Optimal Fysik Vasastan i Stockholm

Nackspärr innebär plötslig smärta och stelhet i nackmuskulaturen. Ofta är smärtan mer påtaglig åt ena hållet när du vrider på huvudet. V...

Vad kan orsaka nackspärr?

En orsak kan vara om du har suttit med nacken i direkt vinddrag och blivit kall om den. Den kan också utlösas av en olämplig sovposition eller om du har gjort en allt förhastad rörelse med nacken. Ibland behöver nackspärr inte ha någon påtaglig orsak.

Vad kan jag själv göra om jag har fått nackspärr?

Se till att hålla din nacke varm. Förse gärna nacken med en halsduk eller en vetesäck som du kan värma i mikron. En varm dusch kan också göra nacken gott.

Det är bra att röra på sig om du har fått nackspärr, dock med viss försiktighet.

Kontakta oss på Optimal Fysik för hjälp med din nackspärr!

Ont i ryggen hos Optimal Fysik Vasastan i Stockholm

Har du ont i ryggen? Ryggsmärta är mycket vanligt och värken brukar oftast sitta i nedre delen av ryggen (ländryggen), men en del får ock...

Har du ont i ryggen?

Ryggsmärta är mycket vanligt och värken brukar oftast sitta i nedre delen av ryggen (ländryggen), men en del får också ont högre upp i bröstryggen, vanligtvis mellan skulderbladen.

För det mesta brukar värken gå över av sig själv men ibland kan du behöva behandling hos naprapat, kiropraktor eller sjukgymnast. Kontakta oss på Optimal Fysik Vasastan så hjälper vi dig!

Ont i nacken hos Optimal Fysik Vasastan i Stockholm

Smärta i nacke eller axlar? Att känna smärta, värk, ömhet eller stelhet i nacke och axlar är vanligt. Du kan exempelvis ha blivit stel i ...

Smärta i nacke eller axlar?

Att känna smärta, värk, ömhet eller stelhet i nacke och axlar är vanligt. Du kan exempelvis ha blivit stel i musklerna efter att ha suttit länge eller om du har arbetat i en jobbig ställning. Men värken kan också bero på stress eller en inflammation i ett senfäste.

På Optimal Fysik Vasastan kan vi hjälpa till med utredning och behandling av din smärta. Kontakta oss för att boka en tid!

Stel i ryggen hos Optimal Fysik Vasastan i Stockholm

Upplever du stelhet i ryggen? Att bli stel och öm i ryggen beror många gånger på att man tillbringar dagarna i en framåtlutad position, b...

Upplever du stelhet i ryggen?

Att bli stel och öm i ryggen beror många gånger på att man tillbringar dagarna i en framåtlutad position, både hemma och på arbetsplatsen. Detta kan på sikt leda till ryggproblem eftersom det påverkar rörligheten och musklerna blir korta och spända.

På Optimal Fysik Vasastan kan vi hjälpa dig med behandling och hemövningar vid stelhet i ryggen. Kontakta oss för att boka en tid!

Stel i nacken hos Optimal Fysik Vasastan i Stockholm

Är du stel i nacken? Ensidiga arbetsuppgifter och statiska sittställningar kan skapa stelhet i nacken med obehag och molande värk. Stelhe...

Är du stel i nacken?

Ensidiga arbetsuppgifter och statiska sittställningar kan skapa stelhet i nacken med obehag och molande värk. Stelheten kan ge huvudvärk, spänningar i käkarna och vissa svårigheter att röra på huvudet obehindrat.

Många gånger är stelhet ett tidigt stadie av en nackspärr och därför är det viktigt att behandla innan besvären blir värre. På Optimal Fysik Vasastan kan vi hjälpa dig om du upplever besvär i nacken. Kontakta oss för att boka en tid!

Akuttid naprapat hos Optimal Fysik Vasastan i Stockholm

Har du fått akuta besvär och behöver behandling hos en naprapat? På Optimal Fysik Vasastan erbjuder vi akuttid hos naprapat och kan ge di...

Har du fått akuta besvär och behöver behandling hos en naprapat?

På Optimal Fysik Vasastan erbjuder vi akuttid hos naprapat och kan ge dig en behandlingstid samma dag. Det kan till exempel vara om du har fått:

• Ryggskott
  • Nackspärr
  • Diskbråck
  • Låsningar av kotor

Ring oss för att få en tid snabbt!

Idrottsmassage hos Optimal Fysik Vasastan i Stockholm

Trötta eller stela muskler? Idrottsmassage är en djupgående massage som fokuserar på funktionalitet och/eller ett specifikt besvär. Idrot...

Trötta eller stela muskler?

Idrottsmassage är en djupgående massage som fokuserar på funktionalitet och/eller ett specifikt besvär. Idrottsmassage skiljer sig från klassisk massage i och med att massagetekniken även innehåller tuff massage av ligament och senor, och den jobbar med skonsamma mobiliseringstekniker och töjningar av ledkapslar.

Idrottsmassage passar dig som tränar regelbundet

Idrottsmassage passar den som tränar regelbundet eftersom det gör att återhämtningen blir bättre, träningsvärken släpper snabbare och eventuella sträckningar eller skador som förhindrar fortsatt träning kan behandlas.

Välkommen att boka tid för idrottsmassage hos Optimal Fysik Vasastan!

Behandlande massage hos Optimal Fysik Vasastan i Stockholm

På Optimal Fysik Vasastan erbjuder vi behandlande massage vid specifika problem eller belastningsskador som exempelvis huvudvärk, värk i ländryggen, smärta i axeln, knäproblem eller idrottsskador. Det kan vara akuta, kroniska eller subakuta besvär.

Hur fungerar behandlande massage?

Massage innebär att terapeuten behandlar muskler, senor, ledband och bindväv med händerna. Medicinsk behandlande massage innefattar en mix av olika tekniker som gör att spända och ömmande muskler slappnar av eller stimuleras, och på så sätt ökar rörligheten.

Kontakta oss på Optimal Fysik Vasastan vid eventuella frågor!

Viktminskning hos Optimal Fysik Vasastan i Stockholm

Vill du ha hjälp med viktminskning och en sundare livsstil? Vi på Optimal Fysik arbetar utifrån de holistiska grunderna med våra klienter...

Vill du ha hjälp med viktminskning och en sundare livsstil?

Vi på Optimal Fysik arbetar utifrån de holistiska grunderna med våra klienter. Det innebär att vi ser dig som en unik helhet som har egna förutsättningar och behov, vilket gör att du behöver en individuell kost- och hälsoplan.

Hur fungerar det?

Vi använder oss av olika typer av tester beroende på din problematik eller ditt mål. Våra näringsfysiologer jobbar i nära samarbete med våra terapeuter och tränare.

Kontakta oss på Optimal Fysik om du har några frågor!

Christer Söderberg

Elin Holmström

Massageterapeut

Karta - Ynglingagatan 13, Stockholm

• 09:45 - 29 jan, 2018 skrev:

Jag får känslan av att Ägare Christer Söderberg besitter förmågan som få gör att inse att ju mer han utbildar sig ju mindre kan han och där av strävar frammåt hela tiden. Hela mitt företag har besökt optimal i många år och mina vänner. Dom symptom jag haft från benbrott och ryggskada i tidig ålder vilket gett mig smärtor i mycket har dom efter många besök och gedigen entusiasm lyckats få mig att förstå mönstret i och justera dessa så att dem permanent kan vara borta. en investering för livet för alltid!

• 21:02 - 06 jan, 2018 skrev:

Kristoffer Söderström är en mycket skicklig naprapat som har hjälpt mig att hitta roten till mina ryggproblem. Efter hans diagnos och behandling, samt träningsprogram för att motverka problemen har jag nu lyckats öka mitt personbästa till 180kg i knäböj. Rekommenderas varmt!

• 18:34 - 03 dec, 2017 skrev:

Vuxna och ungdomar har fått hjälp med behandling av diverse idrotts- och överbelastningskador. Vi har alltid fått proffesionellt, kunnigt bemötande och förutom avlastande behandling på plats fått med övningar för aktivt läka och förebygga återfall. Det jag tycker är väldigt bra är att just helheten analyseras och genom stärka de riktiga svagheterna och inte bara behandla det onda så blir resultatet väldigt bra.

• 09:45 - 14 nov, 2017

• 18:15 - 07 nov, 2017

• 17:02 - 07 nov, 2017 skrev:

Mycket kunnig, duktig & trevlig personal!

• 09:25 - 07 nov, 2017

• 16:09 - 06 nov, 2017 skrev:

Otroligt bra hjälp från Kristoffer som har förmågan att anpassa både vård och rådgivning efter individuella behov och som har hjälpt mig mycket med att både hitta och jobba med orsakerna till mina problem.

• 11:48 - 06 nov, 2017 skrev:

Fick direkt ett stort förtroende för Christer Söderberg

• 09:08 - 06 nov, 2017

• 07:35 - 06 nov, 2017

• 09:07 - 05 nov, 2017 skrev:

Väldigt nöjd med mina besök hos Optimal fysik. Har fått ett väldigt gott bemötande vid samtliga besök. De känns väldigt kompetenta och fic kbra hjälp mot mna besvär.

Kan verkligen rekommenderas

• 08:02 - 05 nov, 2017 skrev:

Väldigt kunnig personal. Man får rätt behandling direkt och slipper massa återbesök.

• 17:07 - 04 nov, 2017 skrev:

Träffade naprapat som kan ta sig an ett problem och en klient i VID bemärkelse.

• 12:53 - 03 nov, 2017 skrev:

Jag har haft problem med rygg och knä i snart 3 år.
    Efter två behandlingar så känns min rygg bra äntligen.
    Jag har varit hos flera olika kiropraktorer och massörer men ingen har kunnat hjälpa mig.
    Trevlig personal som bjuder på ett bra bemötande.

Tack

• 10:40 - 03 nov, 2017 skrev:

Jag r oerhört nöjd med mina behandlingar på Optimal Fysik. Efter år av smärta och många behandlingar av ortopeder, sjukgymnaster, kiropraktorer, så har jag jag äntligen hamnat i händerna på en kompetent vårdgivare som har hjälpt mig bli smärtfri. Fantastiskt!

• 02:38 - 03 nov, 2017

• 21:27 - 02 nov, 2017 skrev:

Seriös och förtroendeingivande. Fick intrycket av att han var intresserad av att ta reda på vad problemet var istället för att gissa vilket jag uppskattar.

• 17:31 - 02 nov, 2017 skrev:

Jag har gått länge hos min naprapat och är mer än nöjd. Han lyssnar och är uppmärksam på vad jag säger om mina smärtor. Bedömer behandlingen efter vad jag berättat.

• 16:05 - 02 nov, 2017 skrev:

Jag var här för en ond baksida lår som jag dragits med under en längre tid. Efter några möten blev jag snabbt bättre.
    Den undersökning och sedan efterföljande behandling kändes trygg och bevisligen är kunskapen hög när problemet löstes för mig.

• 15:31 - 02 nov, 2017 skrev:

Elin hittar alltid vart jag har har ont och ser till att det blir bättre. Mycket kompetent.

• 14:35 - 02 nov, 2017 skrev:

Jag har varit runt hos en mängd olika ryggkliniker för att få bukt med mina axlar, nacke och ländrygg. Kristoffer på Optimal Fysik är absolut den personen jag fått bäst förtroende för, han är en mycket kunnig naprapat som jag rekommenderar till alla med ryggproblem, oavsett om man är en profesionell sportare eller har vardagsproblem.

• 13:00 - 02 nov, 2017

• 12:14 - 02 nov, 2017

• 09:53 - 02 nov, 2017 skrev:

Skicklig, lyhörd, envis till att hitta roten till problemet. Verktyg att hålla mig problem fri fortsättningsvis. Holistiskt tänk! Bästa naprapat, trevliga lokaler att gå rehab i.
    Rekommenderas starkt!

• 20:29 - 01 nov, 2017

• 20:24 - 01 nov, 2017

• 19:39 - 01 nov, 2017

• 19:18 - 01 nov, 2017 skrev:

Hade stora problem med min rygg efter det att jag hade gjort ett fel "lyft",
    ryggen låste sig och jag kunde knappt gå.
    Efter bara två behandlingar så blev jag nästa helt återställd!
    Tusen tack för hjälpen!

• 18:07 - 01 nov, 2017 skrev:

Mycket smidig bokningsförfarande med gott om tillgängliga tider. Mycket professionellt och välkomnande intryck. Kristoffer gjorde ett mycket bra jobb.

• 16:19 - 01 nov, 2017

• 16:15 - 01 nov, 2017

• 16:13 - 01 nov, 2017

• 16:09 - 01 nov, 2017 skrev:

Vid mitt senaste besök på Optimal Fysik i Vasastan blev jag mycket väl omhändertagen. Hade med mig ett MR- utlåtande som var mycket oroväckande. Efter genomgång och förklarande samt lite akupunktur, lindrades smärtor samt oro för eventuell operation. Vi klarar mina bekymmer med sjukgymnastik och akupunktur och det blir ingen operation Tack för en mycket kompetent rådgivning och behandling.

• 15:51 - 01 nov, 2017

• 15:40 - 01 nov, 2017 skrev:

Mycket duktiga. Lätt att boka tid.

• 15:35 - 01 nov, 2017

• 15:30 - 01 nov, 2017

• 15:30 - 01 nov, 2017 skrev:

Jag har varit på massage på Optimal Fysik vid ett flertal tillfällen. Väldigt bra massage och lugn miljö. Rekommenderat Optimal Fysik till både vänner och kollegor.

• 15:15 - 01 nov, 2017 skrev:

Har varit patient hos Optimal Fysik sedan 2002. Fick hjälp med min rygg när den allmänna sjukvården inte gav mig rätt diagnos och inte heller någon hjälp. Har sedan vänt mig till Christer Söderberg på Optimal Fysik när det har varit något problem med rörelseapparaten. Fick också via Christer veta att jag var gluten-
    intolerant, har medicinerat för magkatarr i flera år. Fick även veta att mina D3 värden var för låga. Jag upplever Christer som mycket kunnig, bra på att förklara och är engagerad i patienten. Har rekommenderat honom till flera bekanta.

• 15:09 - 01 nov, 2017

• 14:56 - 01 nov, 2017 skrev:

Mycket kuningt och proffsigt.

• 14:52 - 01 nov, 2017

• 14:49 - 01 nov, 2017

• 14:43 - 01 nov, 2017

• 14:41 - 01 nov, 2017 skrev:

Trevliga och informativa om vad som ska ske, och vad som förväntas av mig som patient.

• 14:37 - 01 nov, 2017 skrev:

Jag får alltid den hjälp jag behöver hos Optimal Fysik.
    Vänligt bemötande och professionell behandling.

• 14:34 - 01 nov, 2017 skrev:

Det ända som saknas är omklädningsrum

• 14:34 - 01 nov, 2017

• 14:31 - 01 nov, 2017 skrev:

Jag går till Optimal fysik för att få massage och jag är alltid lika nöjd när jag går därifrån! Ett personligt bemötande och Elin tar sig verkligen tid att förstå mina problem och på bästa möjliga sätta åtgärda dem. Hon får mitt högsta betyg!

• 14:31 - 01 nov, 2017

• 14:30 - 01 nov, 2017

• 14:30 - 01 nov, 2017 skrev:

Har haft problem med mitt vänsterknä i 2-3 år. Smärtor och svårt att huka mig ner.
    Även ont vid promenader och löpning var inte att tänka på.
    Efter 3 behandlingar gjorde jag min första löprunda på över 2 år och kan idag göra knäböj utan smärtor.

• 14:29 - 01 nov, 2017 skrev:

Både Christer och Kristoffer har hjälpt mig under mina besök på Optimal Fysik. Jag har under många år haft problem med både käkar och höfter, och dessa två är de enda som lyckats få mig smärtfri och hitta roten till problemet :) Jag kan varmt rekommendera dem!

• 14:28 - 01 nov, 2017

• 14:27 - 01 nov, 2017 skrev:

Jag är jättenöjd med hjälpen jag fick på optimal fysik.