Vasastans Tandläkargrupp - Tandläkare Mats Burendahl

Hälsingegatan 43, STOCKHOLM - Visa på karta

Logo Vasastans Tandläkargrupp - Tandläkare Mats Burendahl

Vasastan, Stockholm

Vasastans Tandläkargrupp är en modern praktik som ligger i Vasastan, Stockholm. Vårt fokus ligger på det senaste inom teknologi, högkvalitativ estetisk tandvård och att ge bästa möjliga patientservice.

Vi kan oftast ta emot nya patienter med kort varsel.

Det mesta inom tandvård

Vårt koncept är att kunna behandla det mesta av ditt tandvårdsbehov inom kliniken. Vi erbjuder allt mellan årliga undersökningar till mer avancerad kosmetisk tandvård.

På vår tandvårdsklinik arbetar tre tandläkare, två tandhygienister, två tandsköterskor och en receptionist.

Om Vasastans Tandläkargrupp

År 1995 startades, det som då kallades för Burendahl & Karlstén teamtandvård, på Hälsingegatan 43 i Stockholm. 2007 lämnade tandläkare Karlstén verksamheten som då bytte namn till Vasastans tandläkargrupp. Idag drivs praktiken av tandläkare Mats Burendahl.

År 2000 blev Mats medlem i den amerikanska akademin för kosmetisk tandvård AACD, 2003 bildades den svenska motsvarigheten SACD, Swedish Academy of Cosmetic Dentistry. Han var en av grundarna och sitter idag med i styrelsen för SACD.

Här kan du se ett urval av behandlingar Mats har utfört inom kosmetisk tandvård.

Vi är kvalitetssäkrade enligt Praktikertjänst kvalitetsprogram.

Välkomna att slå er ner i vårt trevliga väntrum så skall vår personal ta hand om er på allra bästa sätt!

Informationen uppdaterades 18 december 2017 av Vården.se

Behandlingar hos Vasastans Tandläkargrupp - Tandläkare Mats Burendahl

Undersökning av ny patient hos Vasastans Tandläkargrupp - Tandläkare Mats Burendahl i Stockholm

• - Fullständig undersökning när du kommer som ny patient till oss.
  • - Fyra röntgenbilder ingår.
855 kr

Innan en tandläkarundersökning

Under tandläkarundersökningen

Fyra röntgenbilder ingår i priset.

Om problem behöver åtgärdas

Varmt välkommen!

855 kr

Fullständig undersökning när du kommer som ny patient till oss.; Fyra röntgenbilder ingår.

Munhygienbehandling hos tandhygienist hos Vasastans Tandläkargrupp - Tandläkare Mats Burendahl i Stockholm

• - Tandhygienisten tar bort tandsten, putsar och polerar.
  • - Fluorbehandling vid behov.
  • - Munhygieninstruktion och kontroll av tidigare behandling.
1 168 kr

Tandhygienisten jobbar framför allt preventivt, med andra ord arbetar de med förebyggande munhälsa.

Innan ett besök hos tandhygienist

Du behöver inte förbereda dig på något speciellt sätt innan ett besök hos tandhygienist men att ha nyborstade tänder är bra.

Vad gör tandhygienisten under en behandling?

Tandhygienisten tar bort tandsten, putsar och polerar. Fluorbehandling ges vid behov och hygienisten kontrollerar även tidigare genomförd behandling.

Efter ett besök

Tandhygienisten kommer också att ge dig tips på hur du själv tar hand om dina tänder på bästa sätt för att du skall ha en god tandhälsa.

1 168 kr

Tandhygienisten tar bort tandsten, putsar och polerar.; Fluorbehandling vid behov.; Munhygieninstruktion och kontroll av tidigare behandling.; Ev. kan det behövas flera besök om det är rikligt med tandsten och djupa fickor i tandköttet.

Tandutdragning hos Vasastans Tandläkargrupp - Tandläkare Mats Burendahl i Stockholm

• - Vanlig utdragning av en tand.
  • - Alla moment ingår.
  • - Om tanden behöver delas eller opereras ut blir behandlingen dyrare.
1 448 kr

En tand kan skadas eller infekteras så pass illa att den måste tas bort. Andra exempel på när man behöver dra ut en tand är om man har en visdomstand.

Behandlingen inleds med en ordentlig undersökning av tanden och du får sedan bedövning innan själva behandlingen börjar.

Vad ingår i priset för tandutdragning?

I priset ingår alla moment men om tanden behöver delas eller opereras ut blir behandlingen dyrare. I vissa fall kan det även krävas en kontrollröntgen ca 14 dagar efter behandlingstillfället.

1 448 kr

Vanlig utdragning av en tand.; Alla moment ingår.;Om tanden behöver delas eller opereras ut blir behandlingen dyrare.

Tandlagning på kindtand, tre ytor hos Vasastans Tandläkargrupp - Tandläkare Mats Burendahl i Stockholm

• - Lagning med plastfyllning, inklusive material.
2 175 kr

Om man får ett hål i en tand eller om en gammal lagning gått sönder så behöver tanden lagas.

Hur går behandlingen till?

Behandlingen inleds alltid med en undersökning. De flest brukar vilja ha bedövning men det är något som man bestämmer själv. Vi tar sedan bort den skadade delen av tanden genom att borra innan hålet lagas med en plastfyllning.

Om du har fått bedövning så sitter den ofta i ett par timmar efter behandlingen men du kan använda tanden som vanligt även om det är bra att vara lite försiktig.

I priset ingår alla moment i behandlingen inklusive material.

2 175 kr

Lagning med plastfyllning, inklusive material.

Rotfyllning av framtand hos Vasastans Tandläkargrupp - Tandläkare Mats Burendahl i Stockholm

*3 585 kr

När behövs en rotfyllning?

En vanlig orsak till att en rotfyllning behövs är att pulpan (det som sitter inne i tanden) blivit infekterad, det vill säga att man fått karies. Om pulpan blir infekterad kan inte kroppens försvar skydda mot bakterier.

Rotfyllningen innebär då att man gör rent tanden och rotfyller den så att bakterierna försvinner och inte längre kan attackera.

Vilket material används vid rotbehandling?

Det vanligaste materialet kallas guttaperka och är ett gummiliknande material som klistras fast i rotkanalen och sluter den.

Bedövning

Du får oftast lokalbedövning innan rotfyllning. Om pulpan i den drabbade tanden är död behövs i regel ingen bedövning då risken för att känna smärta är mycket liten.

Efter en rotfyllning

Du kan känna visst obehag efter behandlingen men det brukar försvinna efter någon dag.

För mer information om rotfyllning, välkommen att kontakta oss!

*3 585 kr

Upprensning och rotfyllning av en framtand med en rotkanal, inklusive alla moment och allt material.

* Inkl. Högkostnadsskydd

Krona på enstaka tand hos Vasastans Tandläkargrupp - Tandläkare Mats Burendahl i Stockholm

• - Krona med metall och porslin: Helkeramisk krona: Priset gäller när man gör en enda krona.
  • - I priset ingår allt material och tandtekniskt arbete.
*6 307 kr

Tandkronan är den synliga delen av tanden som täcker tandroten. Dina kronor kan av olika anledningar skadas. Det kan till exempel röra sig om karies, slitage eller av en specifik händelse.

Om tanden är så pass förstörd att det inte räcker med att göra en plastfyllning eller att klistra fast en ersättningsdel kan din tandläkare behöva göra en helt ny krona. Den förstörda kronan byts då ut mot en konstgjord.

Vad ingår i priset?

Krona med metall och porslin; helkeramisk krona. Priset gäller när man gör en enda krona. I priset ingår allt material och tandtekniskt arbete.

*6 307 kr

Krona med metall och porslin: Helkeramisk krona: Priset gäller när man gör en enda krona.; I priset ingår allt material och tandtekniskt arbete.

* Inkl. Högkostnadsskydd

Kosmetisk tandvård hos Vasastans Tandläkargrupp - Tandläkare Mats Burendahl i Stockholm

• - 15 min konsultation, första besöket gratis.

Hos Vasastans Tandläkargrupp kan vi hjälpa dig med alla former av kosmetisk tandvård.

Vår kosmetiska tandvård erbjuder bland annat:

• Professionell tandblekning

• Nya fasader på befintliga tänder

• Olika former av tandjusteringar exempelvis att minska mellanrum och justera ojämna tänder

• Byten av gamla och spruckna amalgamfyllningar

• Ombyggnad av hela bettet om det gamla har raserat

Hur går en kosmetisk tandvårdsbehandling till?

Vi inleder en kosmetisk behandling med en analys. Då fotograferar vi dina tänder och tar avtryck av dem. Därefter diskuterar vi tillsammans dina önskemål och vad som är möjligt att genomföra, sedan skickar vi ditt avtryck till vår tandtekniker som gör gipsmodeller på dina tänder och en ”wax up”.

Tandteknikern tar fram en wax-up, dvs ett förslag i vax på hur dina nya tänder ska se ut. I arbetet tas hänsyn till de fotografier som tagits av dina tänder samt din bettfunktion. När en wax-up är klar överförs vaxförslaget till ett foto så att du kan se hur resultatet kommer att bli innan behandlingen påbörjas.

Vid ditt andra besökstillfälle

Vid andra besöket tittar vi tillsammans på den föreslagna behandlingen och kommer tillsammans överens om hur den ska se ut. Detta är viktigt att göra en analys för att du ska känna dig trygg och ha en förväntan som överensstämmer med slutresultatet.

Vid ditt tredje besök

Vid det tredje besökstillfället påbörjas behandlingen. Tänderna som ska behandlas slipas med minsta möjliga ingrepp i tanden. När tänderna är färdigpreparerade tar vi ett digitalt avtryck samt gör en bettregistrering. Innan du går hem får du temporära ersättningar fastklistrade på dina tänder.

15 min konsultation, första besöket gratis.

Tandblekning hos Vasastans Tandläkargrupp - Tandläkare Mats Burendahl i Stockholm

Hos Vasastans Tandläkargrupp erbjuder vi två olika tandblekningsmetoder. Om du har hål, tandsten eller missfärgningar, måste dessa åtgärdas innan behandlingen påbörjas.

Hur går tandblekningen till?

Tandblekning på kliniken görs i behandlingsstolen och tar ca 60 minuter. Behandlingen kan behöva upprepas vid flera tillfällen för att uppnå önskat resultat.

Vid hemmatandblekning bleker du tänderna själv med en individuellt utformad plastskena och blekgel. Blekningen kan göras dagtid eller på natten, och det behövs ca 14 behandlingsdagar för få ett bra resultat.

Kontakta oss för att boka tid!

Tandreglering hos Vasastans Tandläkargrupp - Tandläkare Mats Burendahl i Stockholm

• - Pris efter konsultation
fr. 20 000 kr

Tandläkare Mats Burendahl är certifierad att utföra tre sorters tandreglering:

• Inman aligner
  • Six month smiles
  • Invisalign

Vad innebär tandreglering med Inman aligner?

Inman aligner är en avtagbar apparatur som är avsedd för mindre trångställningar i främre delen av käken. Vi specialtillverkar en tandregeleringsapparat som du har i munnen ca 18 timmar per dygn. Tandreglering med inman aligner är individuellt och hur lång tid du behöver använda den är individuellt, men vanligt är ca sex månader.

Vad innebär reglering med Six month smiles?

Six month smiles är en fastsittande apparatur som är lämplig för lite större felställningar i framtandsregionen. Tandställningen är vit vilket gör att den syns mindre. Behandlingstiden för att uppnå ett fin resultat är mellan 6-9 månader.

Vad är tandreglering med Invisalign?

Invisalign är genomskinliga tandskenor som du bär på tänderna dygnet runt. De är avtagbara så du tar ut dem när du ska äta.

Invisalign är avsedd för mindre felställningar i bettet men klarar också av mer avancerade tandregleringar. Behandlingen kan gå fort vid mindre felställningar och kan vid mer komplicerade fall ta 1-2 år.

Kontakta oss för att boka konsultation!

fr. 20 000 kr

Tandimplantat hos Vasastans Tandläkargrupp - Tandläkare Mats Burendahl i Stockholm

• - Pris efter konsultation

Tandimplantat kan användas för att ersätta en eller flera förlorade tänder.

Vi utför hela behandlingen

Hos oss på Vasastans Tandläkarklinik utför vi hela behandlingen, från första undersökning till protetik och kirurgi. Den enda remiss som vi skickar är för en speciell röntgenundersökning så att vi får svar på om och var det finns tillräckligt med käkben att fästa tandimplantatet i.

Vad kostar tandimplantat?

Vid en implantatbehandling spelar många faktorer in på det slutgiltiga priset. Vid din första undersökning gör vi upp en kostnadskalkyl.

Kontakta oss för att boka konsultation!

Mats Burendahl

Lina Burendahl Deahne

Receptionist

Karta - Hälsingegatan 43, STOCKHOLM

• 10:13 - 25 sep, 2018 skrev:

Jag har varit till Mats (tandläkare) och Peter (tandhygienist) i nästan 20 nu. Väldigt kunniga, vänliga, professionella.

• 10:24 - 17 jul, 2017

• 10:26 - 18 okt, 2016 skrev:

Har träffat Tandläkare, tanhygienist och tandsköterska. Har fått fint bemötande under hela besöket, rekomenderas varmt!

• 19:45 - 06 jul, 2016 skrev:

Kan varm rekommendera! Proffsiga, kunniga alltid trevligt att besöka er

• 11:20 - 22 jun, 2016 skrev:

Jag är mycket nöjd efter 32 år med samma tandläkargrupp. Mycket bra och professionellt utförd tandvård.