Öppet i morgon från 08:00

Råby vårdcentral och asylhälsa

Rosenfinksgatan 2, Västerås

Råby vårdcentral och asylhälsa

Du som är asylsökande,gömd eller tillståndslös är välkommen till oss. Vårt uppdrag är att ge den hälso- och sjukvård du har rätt till. Du som nyligen fått permanent uppehållstillstånd och ingår i Arbetsförmedlingens introduktionsprogram är välkommen att höra av dig för att genomgå en hälsoundersökning. På mottagningen kan du få hjälp med hälsosamtal, läkarbesök, besök hos sjuksköterska, stödsamtal med kurator, remiss till specialist, recept för läkemedel. Du kan söka vård för akuta besvär men även boka tid för planerat besök hos läkare och sjuksköterska samt kurator. När du är gravid får du mödrahälsovård och förlossningsvård som övriga västmanlänningar. Vi har även en barnavårdscentral där barn 0-6 år är välkomna. Du kan avgiftsfritt vända dig vår barnmorska på Råby vårdcentral och asylhälsa, 021-17 47 73 för mer information. Du har också rätt till abort och gratis rådgivning om preventivmedel. Verksamhetschef Anders Eklund anders.x.eklund@regionvastmanland.se

Informationen uppdaterades 09:04 - 7 nov, 2020

Logga - Kry