Asyl- och Integrationshälsan, Region Västmanland

Västerås

Du som är asylsökande,gömd eller tillståndslös är välkommen till oss. Vårt uppdrag är att ge den hälso- och sjukvård du har rätt till.

Du som nyligen fått permanent uppehållstillstånd och ingår i Arbetsförmedlingens introduktionsprogram är välkommen att höra av dig för att genomgå en hälsoundersökning.

På mottagningen kan du få hjälp med hälsosamtal, läkarbesök, besök hos sjuksköterska, stödsamtal med kurator, remiss till specialist, recept för läkemedel.

Du kan söka vård för akuta besvär men även boka tid för planerat besök hos läkare och sjuksköterska samt kurator.
När du är gravid får du mödrahälsovård och förlossningsvård som övriga västmanlänningar.
Vi har även en barnavårdcentral där barn 0-6 år är välkomna.

Du kan avgiftfritt vända dig vår barnmorska på Asyl- och Integrationshälsan, 021-17 47 73 för mer information. Du har också rätt till abort och gratis rådgivning om preventivmedel.

Verksamhetschef Anders Eklund
anders.x.eklund@regionvastmanland.se

Repslagargatan 3, Västerås - visa på karta
Remiss krävs för hälsoundersökning av personer som inte ingår i de målgrupper som beskrivs ovan.
Flyktingmedicin, Husläkare / vårdcentral