Reumatologmottagningen
manual therapy

Reumatologmottagningen

, Västerås

Västmanlands sjukhus Västerås, ingång 1, entréplan, Västerås, 72189

Vi är en specialistmottagning som utreder, behandlar och rehabiliterar patienter med inflammatoriska, reumatiska led- och systemsjukdomar. De vanligaste sjukdomarna vi handlägger är reumatoid artrit (RA), psoriasisartrit, ankyloserande spondylartrit, SLE, myosit, vaskulit samt systemisk skleros. Vi tar emot patienter som fyllt 18 år från Västmanland men även från andra landsting. Patienter under 18 år behandlas och utreds av barnmottagningen. För att söka vård hos oss behöver du en remiss från en annan vårdgivare. Du kan också göra en egen vårdbegäran. Remissen/vårdbegäran bedöms utifrån de kriterier som är beskrivna i samverkansdokumentet mellan primärvården och reumatologkliniken. Om remissen/vårdbegäran accepteras kan vi i de flesta fall erbjuda nybesök inom 60 dagar.
Hos oss arbetar specialistläkare och läkare under utbildning inom reumatologi, tillsammans med sjuksköterskor, undersköterskor, medicinska sekreterare och kurator. Vi arbetar i team i samarbete med dig som patient utifrån en individuell vårdplan. I teamet ingår också arbets- och fysioterapeuter från klinikens rehabenhet. Vi utgår från ett helhetsperspektiv och erbjuder även hjälp med förändring av levnadsvanor via vår Livsstilsmottagning. Vi anordnar också informationsträffar och temadagar. Mottagningen använder moderna biologiska läkemedel och har egen infusionsmottagning. Vi deltar i SRQ, Svensk Reumatologis Kvalitetsregister. Genom SRQ kan vi följa kvaliteten på vårt arbete, och vi rapporterar årligen till Socialstyrelsens Öppna jämförelser. I jämförelse med andra liknande verksamheter har vi väldigt goda resultat. För mer information om t ex egen vårdbegäran och temadagar, titta under "Vårt Utbud".

Informationen uppdaterades 08:11 - 6 mar, 2024

4 nov, 2015

Här kan du se omdömen som Reumatologmottagningen har fått i Nationella Patientenkäten.

Reumatologi