Oscar II, Uppsala Science park, Dag Hammarskjölds väg 10A - Visa på karta

Logo Carl von Linnékliniken

Uppsala

Välkommen till Carl von Linnékliniken i Uppsala!

Hos oss utreder och behandlar vi ofrivillig barnlöshet. Vi kan bland annat erbjuda:

• IVF (provrörsbefruktning)
  • Insemination
  • Ägglossningsstimulering
  • Frysförvaring av egna ägg

Remiss behövs inte!

Oavsett vart ni bor i landet kan både landstingsfinansierad och privat behandling göras hos oss. Vi har kort väntetid och ni kan vända er direkt till oss - ingen remiss behövs!

Vi är en av de största klinikerna inom IVF

Carl von Linnékliniken startade år 1990 sedan dess har mer än 9000 barn fötts efter olika typer av behandlingar hos oss. Pågående graviditeter är hela tiden minst 300 stycken och det gör vår klinik till en av dem i Norden som hjälpt flest par att få barn. För att lära oss mer bedriver kliniken forskning och ett flertal vetenskapliga arbeten har blivit publicerade i internationella tidskrifter.

Kontakta oss på Carl von Linnékliniken om ni har några frågor!

Informationen uppdaterades 18 juni 2018 av Vården.se

Behandlingar hos Carl von Linnékliniken

Insemination hos Carl von Linnékliniken i Uppsala

Hos Carl von Linnékliniken kan vi hjälpa till med insemination av spermier. Inseminationen kan göras i en naturlig menscykel eller kombinerat med behandling som stimulerar till ägglossning.

Insemination med partners spermier

Insemination med din partners spermier kan göras om ni som par har oförklarad infertilitet, om mannen har ett lätt nedsatt spermaprov eller problem med utlösning.

Insemination med donerade spermier

Inseminationer med donerade spermier kan göras för ensamstående kvinnor, lesbiska eller heterosexuella par där mannen saknar spermier. Carl von Linnékliniken använder spermier från European Sperm Bank och samtliga donatorer har aktivt valt att vara en öppen donator.

Hur går inseminationen till?

Inseminationen görs dagen efter positivt ägglossningstest. Spermaprovet prepareras för att isolera de bästa spermierna som sedan sprutas in i kvinnans livmoder med en tunn kateter. Vanligtvis är inseminationen smärtfri och snabbt utförd.

Hur många behandlingar behövs?

Antalet behandlingar som behövs är individuellt och slumpen spelar in. I genomsnitt blir cirka 60 % gravida efter upp till sex inseminationer. För kvinnor över 35 år kan det ta längre tid och krävas fler inseminationer.

Om inseminationerna inte resulterar i graviditet kan det blir aktuellt med IVF-behandling.

Kontakta oss på Carl von Linnékliniken om du har några frågor om insemination eller vill boka en tid!

Äggfrysning hos Carl von Linnékliniken i Uppsala

Hos Carl von Linnékliniken kan vi hjälpa till med nedfrysning av kvinnans egna obefruktade ägg för framtida bruk. Det ger kvinnor möjlighet att kunna bevara eller förlänga sin fertilitet.

Att frysförvara sina egna ägg för framtiden kallas också för egendonation.

Vem kan frysa sina ägg?

Bedömningen är individuell och faktorer som räknas in är ålder, medicinska förutsättningar för graviditet och så kallad äggreserv. Innan äggfrys träffar du en specialistläkare för konsultation och bedömning av din äggreserv. Vi erbjuder också samtal med vår psykolog.

Hur går behandlingen till?

Äggstockarna stimuleras med hormoner som tas som injektioner under cirka 9-12 dagar, därefter hämtas äggen ut i lokalbedövning kombinerat med smärtstillande. De ägg som är mogna blir sedan nedfrysta samma dag. Äggen fryses med vitrifikation och förvaras i flytande kväve där de inte åldras.

Hur länge får äggen ligga i frysen?

I Sverige finns ännu ingen lagstiftning som reglerar äggfrysning. Men man måste bedömas kunna bära en graviditet utan uppenbara risker och kvinnan ska inte vara äldre än 45 år när äggen används.

Återinföring av äggen

Frysåterföring görs i anslutning till en egen eller en stimulerad ägglossning. Vilken dag efter ägglossning tining och återföring sker beror på vilken dag efter ägguthämtning embryot blev fryst. Planeringen av frysåterföring sker i samråd med oss på kliniken.

Kontakta oss på Carl von Linnékliniken om du har några frågor!

Ofrivillig barnlöshet hos Carl von Linnékliniken i Uppsala

Utredning av ofrivillig barnlöshet Om ni under en längre tid har försökt att bli gravida kan du/ni genomgå en infertilitetsutredning. Om ...

Utredning av ofrivillig barnlöshet

Om ni under en längre tid har försökt att bli gravida kan du/ni genomgå en infertilitetsutredning. Om ni försökt bli gravida i mer än ett år kan det vara bra att söka hjälp. Om du eller din partner vet med er att någon av er kan ha problem med fertiliteten kan det vara bra att söka hjälp tidigare.

Ingen remiss behövs för att komma till oss!

Hur går en infertilitetsutredning till?

Det finns en rad olika faktorer som kan påverka fertiliteten, både hos män och kvinnor. Utredningen består därför av en genomgång av möjliga orsaker till infertiliteten. Vi genomför bland annat gynekologisk undersökning med ultraljud, hormonanalys och tar spermaprov.

Utredningen mynnar sedan ut i ett sammanfattande samtal med utredande läkare och oftast med ett behandlingsförslag. Vilket/vilka behandlingsalternativ som blir aktuella är individuellt och avgörs av orsaken (om sådan kunnat påvisas) och andra faktorer som till exempel kvinnans ålder.

En individuell utredning som går fort

Vid en infertilitetsutredning anpassar vi oss utifrån individen för att snabbt få fram ett resultat. Många gånger kan en utredning vara klar på bara ett till två besök.

Kontakta oss vid eventuella frågor!

IVF hos Carl von Linnékliniken i Uppsala

På Linnékliniken arbetar erfaren personal med IVF IVF, även kallat provrörsbefruktning, innebär att kvinnans ägg befruktas av mannens spe...

På Linnékliniken arbetar erfaren personal med IVF

IVF, även kallat provrörsbefruktning, innebär att kvinnans ägg befruktas av mannens spermier utanför kvinnans kropp. Metoden används för att hjälpa par som har drabbats av ofrivillig barnlöshet.

Den vetenskapliga benämningen är in-vitro-fertilisering, därav förkortningen IVF (in vitro = i glas och fertilisering = befruktning).

Hur går IVF-behandlingen till?

Metoden används vid alla former av infertilitet; kvinnlig, manlig och oförklarad ofruktsamhet. Vid IVF stimuleras kvinnan först med hormoner för att flera ägg ska mogna. Äggen tas ut från kvinnans äggstockar genom att läkaren under ledning av ultraljud, för in en tunn nål i äggstocken via slidan.

Kontakta oss på Carl von Linnékliniken om du har några frågor om IVF!

Provrörsbefruktning hos Carl von Linnékliniken i Uppsala

Vi på Carl von Linnékliniken hjälper par med provrörsbefruktning, IVF, som innebär att kvinnans ägg befruktas av mannens spermier utanför kvinnans kropp. Metoden används vid alla former av infertilitet; kvinnlig, manlig och oförklarad ofruktsamhet.

Hur går provrörsbefruktningen till?

Vid IVF stimuleras kvinnan först med hormoner för att flera ägg ska mogna. Äggen tas ut från kvinnans äggstockar genom att läkaren under ledning av ultraljud, för in en tunn nål i äggstocken via slidan. Mannens spermaprov prepareras sedan för att isolera de bästa spermierna. Rörliga spermier och ägg förs därefter samman i en odlingsskål så att befruktning kan ske. Efter 2-6 dagar återförs ett eller två befruktade ägg till livmodern.

Kontakta oss på Carl von Linnékliniken om du har några frågor om IVF!

PCOS - Hormonrubbningar hos Carl von Linnékliniken i Uppsala

På Carl von Linnékliniken kan du komma på läkarbesök för att ta reda på om du har PCOS. Diagnosen är enkel att ställa då det ofta syns tydligt, men blodprov tas för att utesluta andra diagnoser.

Symtom vid PCOS

PCOS ger många olika symtom och du kan ha ett eller flera av dessa:

• Störning i ägglossningen, oregelbunden mens eller ingen mens alls
  • Ökad produktion av manligt könshormon
  • Svårighet att bli gravid
  • Ökad behåring på kroppen och i ansiktet
  • Acne
  • Övervikt och bukfetma

Det finns ingen behandling som botar PCOS men det går att motverka och lindra symtomen. Hur det behandlas beror på kvinnans symtom och individuella problem.

Vad är PCOS?

PCOS, polycystiskt ovariesyndrom, är den vanligast förekommande hormonella rubbningen hos kvinnor i fertil ålder. PCOS innebär att du har många äggblåsor på ena eller båda äggstockarna och samtidigt ofta mycket testosteron i kroppen.

Jan Holte och Torbjörn Bergh

Jan Holte och Torbjörn Bergh på Carl von Linnékliniken har bedrivit mångårig forskning om PCOS. Här kan du se Jan Holte prata om PCOS i Nyhetsmorgon.

Torbjörn Bergh

Katarina Kebbon Vaegter

Katarina Kebbon Vaegter

Leg. Läkare, Specialist i Obstetrik och Gynekologi

Övrig personal

Hos oss arbetar även sjuksköterskor, barnmorskor, embryologer, sekreterare och psykologer/psykoterapeuter.

Karta - Oscar II, Uppsala Science park, Dag Hammarskjölds väg 10A

• 08:22 - 20 sep, 2018 skrev:

Vi har precis blivit gravida efter vår första IVF och insättning hos CvL. Vi vill tacka all fantastisk personal för allt stöd och trygghet vi har fått så här långt. Vi vill främst lyfta dr Thomas och sjuksköterska Ulla för er enorma trygghet! Nu hoppas vi på vidare framgång! Kramar Gabrielle och Daniel

• 13:10 - 16 sep, 2018 skrev:

Hej! Hela ivf-behandlingen var mycket intressant, och nu kommer det andra barnet på naturlig väg....Tack Carl von linne!

• 11:46 - 29 jun, 2018

• 15:37 - 16 jun, 2018

• 23:37 - 21 mar, 2018 skrev:

Fick vänta länge (3 veckor) innan jag fick komma dit. Dock väldigt fina lokaler och supervänligt/betryggande och informativt bemötande! :)

4,2

• 08:37 - 31 jan, 2018

• 10:45 - 30 jan, 2018

• 10:04 - 29 jan, 2018 skrev:

Det skulle vara bra att få informationen efter kontroller på mail (i punktform), inte bara via telefon. Förbättringsförslag för att undvika missförstånd / osäkerhet.

• 11:07 - 23 jan, 2018

• 09:30 - 22 jan, 2018

• 09:55 - 18 jan, 2018 skrev:

Trevligt bemötande och bra informationsfoldrar.

• 10:45 - 17 jan, 2018

• 13:15 - 16 jan, 2018 skrev:

Ni är så bra alltså! <3

• 08:38 - 15 jan, 2018 skrev:

Allt har verkligen varit superbra! Vi känner oss omhändertagna och har hela tiden fått en mycket god vägledning genom hela processen. Lite svårt ibland med teletiderna.

• 11:12 - 05 jan, 2018

• 08:18 - 05 jan, 2018 skrev:

Underbara läkare och sköterskor. Man blir underbart mottagen och välbemött.

• 09:13 - 22 dec, 2017

• 10:52 - 21 dec, 2017

• 10:05 - 19 dec, 2017 skrev:

Det skulle vara skönt med lite avslappnande musik i rummet

• 11:49 - 18 dec, 2017 skrev:

Ni överträffar alla höga förväntningar varje gång! Vi är så oerhört tacksamma!

• 11:34 - 15 dec, 2017 skrev:

Bästa personalen och bästa kliniken. Alltid bra info och trevlig personal. Mycket bra tillgänglighet. Svarar alltid i telefon och mejl samma dag. Rekommenderar varmt denna klinik.

• 10:08 - 14 dec, 2017

• 15:16 - 13 dec, 2017 skrev:

Det enda problemet har varit parkeringsplatser men med det nya systemet kanske det blir lättare.

• 16:56 - 12 dec, 2017 skrev:

Jättetrevlig personal på alla sätt och vis. Ni passar alldeles utmärkt med det ni gör!

• 09:30 - 12 dec, 2017

• 10:44 - 08 dec, 2017

• 15:59 - 07 dec, 2017

• 09:41 - 07 dec, 2017 skrev:

Trevlig, avslappnad miljö med musik. Bra personal. Receptionen var mycket tillmötesgående. Jag fick förtoende direkt för Thomas, läkaren.

• 14:39 - 06 dec, 2017

• 10:37 - 05 dec, 2017 skrev:

Otrolig vackert team på CvL. Trevlig och hjälpsam personal. Känner mig alltid trygg i deras händer.

• 08:24 - 04 dec, 2017 skrev:

Som alltid fantastiskt bra! Vänligt och tydligt.

• 13:41 - 01 dec, 2017 skrev:

Jätte nöjd, proffsig, personal med empati. Gjorde 2 andra IVF i Huddinge sjukhus och kan gemföra. Varmt rekommenderar, ångrar bara att jag väntat så många år, trodde att det bli så jobbig som vid de första 2 gånger i Huddinge.

• 10:26 - 01 dec, 2017

• 15:06 - 29 nov, 2017

• 14:41 - 28 nov, 2017

• 21:23 - 27 nov, 2017 skrev:

Helt fantastisk klinik och personal! Vi blev gravida med våran bebis på andra ivf försöket! Rekommenderar varmt!

• 12:56 - 27 nov, 2017 skrev:

Trevlig personal, trevligt bemötande

• 11:22 - 24 nov, 2017

• 16:45 - 23 nov, 2017

• 10:18 - 23 nov, 2017

• 14:49 - 22 nov, 2017

• 15:53 - 21 nov, 2017 skrev:

Tack för ett trevligt bemötande :)

• 17:17 - 20 nov, 2017 skrev:

Skönt att det inte fanns någon stress. Vi gillar "spa" känslan.

• 11:40 - 14 nov, 2017

• 14:20 - 13 nov, 2017 skrev:

Tack för en positiv upplevelse o väl omhändertagande

• 11:13 - 08 nov, 2017

• 16:23 - 06 nov, 2017

• 09:40 - 06 nov, 2017

• 10:31 - 03 nov, 2017 skrev:

Fantastiskt

• 16:15 - 02 nov, 2017 skrev:

Bra bemötande och väldigt omtänksam och trevlig personal.

• 09:20 - 02 nov, 2017

• 16:27 - 01 nov, 2017 skrev:

Kan inte ge annat än 5/5, vi är så otroligt nöjda. Både förr och nu!

• 16:24 - 30 okt, 2017 skrev:

Man blir väldigt bra mottagen. Det är supergo personal.

• 09:55 - 30 okt, 2017 skrev:

Alltid fint bemötande av all personal

• 15:37 - 27 okt, 2017 skrev:

Vi väljer att åka 30 mil för behandling hos er! Vi har aldrig tvivlat på att göra något annat.

• 08:30 - 26 okt, 2017 skrev:

Alla är trevliga och man känner sig välkommen varje gång :)

• 16:03 - 25 okt, 2017

• 08:54 - 25 okt, 2017 skrev:

Jättebra personal, fint bemötande. Duktiga och professionella. Stort tack för allt stöd!!

• 11:33 - 24 okt, 2017

• 16:08 - 23 okt, 2017 skrev:

Otroligt snäll och trevlig personal. Har känt mig trygg under hela tiden. Rak och tydlig information. Behöver aldrig undra över något.

• 12:48 - 20 okt, 2017 skrev:

Mycket trevlig personal =)

• 16:48 - 19 okt, 2017 skrev:

Jättebra klinik och underbara och utbildade sköterskor och läkare!

• 14:59 - 19 okt, 2017 skrev:

Ni är så himla fantastiska på Linnékliniken. Superbra information och otroligt bra personal <3
    Känner oss helt trygga med att vara i "era händer".

• Fråga ställd 07:34 05 okt 2018

Hej! Undrar om frikort gäller hos er?

Ja, frikort gäller
    MVH Katarina bm

• Fråga ställd 17:02 15 dec 2017

Hej. Vilket ålder maximalt kan kvinnan får hjälp med befruktningen eller ägglössningsstimulering? Jag är 41 och vill bli gravid.

Carl von Linnékliniken svarar:

Det finns ingen absolut åldersgräns utan det beror till stor del på hur "pigga" äggstockarna är, s.k.äggreserven. Detta kan man d till en del bedöma med hjälp av blodprov och undersökning med ultraljud. Stimulering av ägglossning som en behandling är bara meningsfull om man inte har egen ägglossning utan behandling eller om de kommer glest.

• Fråga ställd 22:23 28 nov 2017

Jag har got på mikrobiology utbildning på Damaskus universetet, dessutom jag har utbildat mig till Steriltekninker på Stockholmhögskola, samt jag jobbar nu som steriltekniker på Västerås sjukhus.
    Jag är intresserad av att studera IVF och jag försökte att hitta någon utbildning på högskolan men inget svar.
    Kan ni hjälpa mig och skicka utbildnings namn som gäller IVF?
    Hur stort är min chans för att få jobb efter utbildningen?
    Kan jag göra en studiebesök hos er i uppsala för att se hur ni jobbar?

Tack
    Med vänlig hälsning

Carl von Linnékliniken svarar:

Det finns ingen speciell utbildning för IVF. Det finns 3 yrkesgrupper. Gynekolog, sjuksköterska/barnmorska samt biomedicinsk analytiker (embryolog).
    Torbjörn Bergh, Carl von Linné Kliniken

• Fråga ställd 08:48 17 okt 2017

Hur länge klarar sig spermier i en burk som ska användas till insemination?

Carl von Linnékliniken svarar:

Upp till två timmar är rekommendationen för spermaprov, bör förvaras nära kroppen för att inte avkylas.

Med vänlig hälsning