• 018 - 611 75 10

Aleris Vårdcentral Nyby

aleris-vårdcentral-nyby
Lista dig

Heidenstamsgatan 69, Uppsala - Visa på karta

• Drop-in för provtagning måndag-torsdag kl 08:00-12:00 samt 13:00-15:30, fredagar 8:00-12:00. Waranprover kan endast tas måndag-torsdag kl 8:00-9:15.

Logo Aleris Vårdcentral Nyby

Uppsala

Välkommen till Aleris Vårdcentral Nyby i Uppsala!

Aleris Vårdcentral Nyby erbjuder hela familjen allmänmedicinsk vård och hälsovård av hög kvalitet. Vi har samlat all kompetens under ett och samma tak. Hos oss får du tillgång till husläkare, specialister i allmänmedicin, distriktssköterskor och sjuksköterskor.

Med ett trevligt och professionellt bemötande i telefon eller vid kontakt på vår mottagning blir du slussad till rätt vårdgivare.

Vi har avtal med Region Uppsala och hos oss betalar du gällande patienttaxa (frikort gäller).

Drop-in för enklare akuta åkommor

Varje vardag har vi drop-in-mottagning för enklare akuta åkommor. På drop-in kan du få hjälp med infektion i ögon, öron, hals, urinvägarna eller om du har fått en sårskada. När du kommer till mottagningen får du träffa en sjuksköterska som gör en första bedömning, behandlar eller bokar en tid till läkare.

Kontakta oss på Aleris Vårdcentral Nyby om du har några frågor eller vill boka en tid!

Informationen uppdaterades 18 december 2017 av Vården.se

Behandlingar hos Aleris Vårdcentral Nyby

Husläkare hos Aleris Vårdcentral Nyby i Uppsala

Vad kan husläkaren hjälpa mig med? Husläkaren kan hjälpa dig med allt från enklare åkommor till svårare och kroniska sjukdomar som inte k...

Vad kan husläkaren hjälpa mig med?

Husläkaren kan hjälpa dig med allt från enklare åkommor till svårare och kroniska sjukdomar som inte kräver sjukhusvård. Vid en tid hos husläkaren undersöker och bedömer läkaren besvären, ställer diagnos och sätter in eventuell behandling.

Om husläkaren inte kan hjälpa dig

Om husläkaren inte kan hjälpa dig med dina besvär kan du vara i behov av specialiserad vård. Om läkaren bedömer att du behöver specialiserad vård skriver hen en remiss. Med en remiss får du snabbare en tid och besöket hos specialisten blir billigare.

Kontakta oss på Aleris Vårdcentral Nyby!

Distriktssköterska hos Aleris Vårdcentral Nyby i Uppsala

Vad kan distriktssköterskan hjälpa mig med? Distriktssköterskan är en sjuksköterska som har specialiserat sig i öppen hälso- och sjukvård...

Vad kan distriktssköterskan hjälpa mig med?

Distriktssköterskan är en sjuksköterska som har specialiserat sig i öppen hälso- och sjukvård. Hos distriktssköterskan kan du få bedömning och råd om sjukdom och hälsa.

Distriktssköterskan kan bland annat hjälpa dig med:

• Blodtryckskontroller
  • Inkontinenshjälpmedel
  • Kost och hälsorådgivning
  • Vaccinationer
  • Hjälp med rökavvänjning

Vid behov hänvisar vi till patientens husläkare eller annan specialistfunktion.

Välkommen till Aleris Vårdcentral Nyby!

Vaccination hos Aleris Vårdcentral Nyby i Uppsala

På Aleris Vårdcentral Nyby erbjuder vi vaccin mot säsongsinfluensa, TBE (fästingburen hjärninflammation) och HPV (livmoderhalscancer). Va...

Vad innebär det att vaccinera sig?

Om man vaccinerar sig tillförs kroppen delar av ett smittämne som orsakar en sjukdom. Alternativet till detta är att ge kroppen hela smittämnet fast i försvagad form. Om man sedan blir smittad av sjukdomen har kroppens immunförsvar redan aktiverats och kroppen kan då förstöra smittämnet innan sjukdomen bryter ut.

Kontakta oss på Aleris Vårdcentral Nyby om du har frågor om vaccin!

Sjukgymnast / Fysioterapeut hos Aleris Vårdcentral Nyby i Uppsala

Vad kan fysioterapeuten hjälpa mig med? Fysioterapeuter hjälper till med att bedöma, förebygga och lindra olika former av besvär från rör...

Vad kan fysioterapeuten hjälpa mig med?

Fysioterapeuter hjälper till med att bedöma, förebygga och lindra olika former av besvär från rörelseapparaten. Det kan vara besvär i nacke, axlar, armbågar, bröstrygg, ländrygg, höfter, knän, fötter eller andra delar av kroppens skelett och muskulatur.

Fysioterapeuten lägger upp en rehabiliteringsplan i olika faser/steg beroende på dina problem. Du får ofta ett personligt träningsprogram som du kan använda hemma eller på gymmet. Målet är att förbättra ditt hälsoproblem för att du ska kunna klara av vardagen på bästa sätt.

Exempel på saker våra fysioterapeuter kan hjälpa dig med:

• Värk och skador i muskler och leder
  • Rehabilitering efter operation
  • Stress, oro, svårt att slappa av
  • Rådgivning kring fysisk aktivitet
  • Artrosskola
  • Akupunktur
  • Träningskonsultation för gravid eller nybliven mamma

Du behöver ingen remiss för att komma till någon av våra fysioterapeuter.

På Aleris Vårdcentral Nyby samarbetar våra fysioterapeuter med vårt övriga behandlingsteam och kontakt kan förmedlas med dem vid behov.

Välkommen till Aleris Vårdcentral Nyby!

Psykolog hos Aleris Vårdcentral Nyby i Uppsala

Hos Aleris Vårdcentral Nyby erbjuder vi samtalsstöd hos legitimerad psykolog och kurator vid till exempel kris, depression, relationsproblem, eller stressrelaterad ohälsa.

Vad kan psykologen hjälpa mig med?

Psykologen kan hjälpa dig med bedömning och behandling av psykiska problem och sjukdomar samt att förebygga psykisk ohälsa. Att stödja, vägleda och motivera människor är också en viktig del i arbetet.

Vad kan kuratorn hjälpa mig med?

Kuratorn arbetar med samtalsterapi som kan vara ett stöd för dig eller någon närstående. När livet känns tungt och du har svårt att hantera olika händelser kan det göra skillnad att samtala med någon. Samtalsterapi innebär att samarbeta med dig i fokus och hitta nya vägar som leder dig framåt.

Välkommen att kontakta oss på Aleris Vårdcentral Nyby om du har några frågor!

Karta - Heidenstamsgatan 69, Uppsala

• 13:27 - 12 sep, 2018 skrev:

Vi fick snabb och professionell hjälp när vi sökte vård för vår dotter. Jättetrevligt och bra bemötande. Jättebra personal på lab.

• 10:32 - 24 apr, 2018 skrev:

Fick i alla fall hjälp!