Onkogenetiska mottagningen, Uppsala

Klinisk genetik, Rudbeck laboratoriet, Dag Hammarskjölds väg 20, Uppsala

Onkogenetiska mottagningen, Uppsala

Vår mottagning ger genetisk vägledning åt personer och familjer med misstänkt eller konstaterad ärftlig sjukdom hos sitt barn, sig själv eller annan i släkten. Patienter kan remitteras till mottagningen om det finns en ansamling av tumörsjukdomar i familjen. Vanliga orsaker till utredning är misstänkt ärftlig bröst- och äggstockscancer eller tjocktarmscancer. Inremitterade patienter erbjuds besök för genetisk vägledning i form av informationssamtal och ställningstagande till genetisk utredning. I genetisk vägledning ingår information om behandling, förebyggande åtgärder och handläggning. I vissa fall utförs familjeutredning.

Informationen uppdaterades 17:23 - 16 feb, 2021