Holmvägen 1, Upplands Väsby - Visa på karta

• Måndag - Tisdag 08:30 - 15:30

4,9

Logo Tandläkare Annika Ireblad

Upplands Väsby

Tandläkare Annika Ireblad har haft sin mottagning sedan 1997. Det var Annikas mamma Lena Lindvall som öppnade mottagningen 1974.

Hos oss får du tandvård i en lugn och familjär miljö. Vi försöker alltid se till patientens önskemål och ger dig den tid och behandling som du behöver. Vi tar gärna hand om hela familjen, både barnen och de vuxna!

Vi har erfarenhet av att ta emot tandvårdsrädda patienter, såväl vuxna som barn.

Förebyggande tandvård

En betydande del av vår tandvård är den förebyggande. Vi ger dig tips och råd om hur du själv tar hand om dina tänder på bästa möjliga sätt – allt för att minska risken för bland annat karies och tandlossning.

Vi erbjuder följande behandling:

• Kronor och broar

• Visdomständer

• Tandimplantat

• Medicinsk laser

Välkommen att kontakta oss för mer information!

Informationen uppdaterades 16 oktober 2017 av Vården.se

Behandlingar hos Tandläkare Annika Ireblad

Tandläkarundersökning hos Tandläkare Annika Ireblad i Stockholm

Innan en tandläkarundersökning

Under tandläkarundersökningen

Om problem behöver åtgärdas

Välkommen till Tandläkare Annika Ireblad!

Sista minuten-tid hos Tandläkare Annika Ireblad i Stockholm

Tandläkare Annika Ireblad erbjuder sista minuten-tider för tandvård vid behov. Du får då en tandläkartid med kort varsel för olika typer ...

Tandläkare Annika Ireblad erbjuder sista minuten-tider för tandvård vid behov.

Du får då en tandläkartid med kort varsel för olika typer av tandvård som exempelvis en tandläkarundersökning.

Välkommen att kontakta oss för en tid!

Kronor och broar hos Tandläkare Annika Ireblad i Stockholm

Kronor Tandkronan är den synliga delen av tanden som täcker tandroten. Dina kronor kan av olika anledningar skadas. Det kan till exempel ...

Kronor

Tandkronan är den synliga delen av tanden som täcker tandroten. Dina kronor kan av olika anledningar skadas. Det kan till exempel röra sig om karies, slitage eller av en specifik händelse.

Om tanden är så pass förstörd att det inte räcker med att göra en plastfyllning eller att klistra fast en ersättningsdel kan din tandläkare behöva göra en helt ny krona. Den förstörda kronan byts då ut mot en konstgjord.

Broar

Broar sitter ihop i ett stycke och ersätter en eller flera tänder som har skadats. Till skillnad från kronan fäster tandläkaren broar på så kallade stödtänder, vilket är de tänder som angränsar till luckan. Mellan dessa stödtänder hänger man sedan den nya tanden som täpper igen luckan och ersätter den gamla tanden.

Vilka material används?

Ofta tillverkas kronor och broar av keramiska material, till exempel porslin. En kombination av metall och keram kan också förekomma. Metallen är då i form av guld- eller titanföreningar eller ibland medicinskt stål.

Är det viktigt att hålla rent runt den konstgjorda kronan/bron?

Ja, det kan lätt bildas bakteriebeläggningar där den ursprungliga tandkronan och den konstgjorda möts.

Vill du veta mer om kronor och broar, välkommen att kontakta oss!

Tandblekning hos Tandläkare Annika Ireblad i Stockholm

Ökad ålder och viss typ av livsmedel kan missfärga tänderna. Tandblekning är en vanlig behandling idag som kan utföras både hemma eller hos tandläkaren. Metoden går ut på att använda en blekande gel ibland i kombination med ljusbehandling eller laser.

Före behandling av hemmatandblekning

För att kunna bleka sina tänder hemma måste en tandläkare eller tandhygienist avgjuta dina tänder för att kunna tillverka en plastskena. I denna plastskena applicerar man sedan själv ett blekmedel innan man fäster skenan på tänderna. Den ska sitta på en till två timmar. Det är viktigt att före behandling noga borsta sina tänder samt göra rent mellan dem.

Under behandling

Undvik att äta, dricka eller röka.

Efter slutförd blekning

Använd en tandkräm med extra fluor till dina tänder för att bibehålla slutresultatet.

Finns det risk för biverkningar?

Man kan möjligen uppleva ökad känslighet i sina tänder under en kort period efter genomförd behandling. Skulle ett ihållande besvär uppstå ska du kontakta din tandläkare eller tandhygienist.

För mer information om tandblekning, välkommen att kontakta oss!

Bettskena hos Tandläkare Annika Ireblad i Stockholm

Om du vaknar upp med huvudvärk eller ömmande käkar kan det bero på att du biter ihop eller gnisslar med tänderna. Att gnissla betyder att...

Att gnissla betyder att man gnider underkäken mot överkäken, och detta gör man oftast omedvetet under sömnen. Barn gnisslar också, men det brukar gå över med tiden.

Det är lika vanligt att man pressar ihop tänderna under dagen som natten. Sker det på dagtid beror det ofta på stress och då kan man träna bort det. Sker det däremot under natten går det inte att behandla utan besvären kan endast lindras och det görs med en bettskena.

Hur vet man om man behöver en bettskena?

Vi kan hjälpa dig att ställa diagnosen. Genom en undersökning kan vi se att tänderna är mer nötta och avskavda än vad de ska vara för åldern eller att de är spetsiga och vassa, framför allt fram- och hörntänderna.

Man undersöker även käkmuskler och käkled, hur över- och underkäken är i kontakt med varandra, hur mycket man kan gapa och hur slemhinnorna ser ut.

Hur används en bettskena?

För att avhjälpa problem med gnissling och pressande av tänder använder man en bettskena. Den är formad som en hästsko och tillverkas i plast efter avgjutning från dina tänder. Den placeras på överkäken och används regelbundet under sömnen för att minska slitage på tänderna och verkar stötdämpande.

Hur länge skall man använda en bettskena?

Hur länge man använder den skiljer sig från person till person. Efter några månader brukar problemen dock bli bättre och man kan använda den mer sällan.

Kontakta oss gärna så kan vi berätta mer om hur vi kan hjälpa dig med bettskenor!

Barntandvård hos Tandläkare Annika Ireblad i Stockholm

Kostnadsfritt

Tandläkare Annika Ireblad erbjuder kvalificerad barntandvård och har lång erfarenhet av att undersöka och behandla barn och ungdomars tänder...

Barn och ungdomar i åldern o-19 år har kostnadsfri tandvård.

Välkommen att kontakta oss för vidare information!

Kostnadsfritt

Visdomstand hos Tandläkare Annika Ireblad i Stockholm

Visdomständerna är de tänder som växer upp längst bak i varje käke. Hos vissa personer växer inte alla visdomständer upp. Till skillnad från andra tänder växer visdomständerna vanligtvis upp kring ålder 18-25 år.

Hos en del personer kan dessa tänder ställa till besvär då de ofta blir trångt i munnen när de växer upp – ibland kan närliggande tänder skadas. Tandläkaren åtgärdar oftast besväret genom att dra ut visdomstanden som orsakar problem med tång eller genom att operera bort den.

Hos oss på Tandläkare Annika Ireblad får du ditt visdomstandproblem åtgärdat. Vid utdragning ser vi till att anpassa behandlingen efter vare enskild patients behov och önskemål.

Vanliga symtom som kan förekomma när besvär uppstår

• Smärta i och runt tanden

• Svullnad i tandkött och/eller kind

• Problem med att gapa

• Feber

Innan borttagning av visdomständer

Patienten får alltid lokalbedövning och smärtstillande medicin innan behandling. Lugnande tabletter kan erbjudas om patienten är orolig. Vid tandläkarrädsla kan sövning förekomma. Vid tandköttsinflammation får patienten antibiotika eller bakteriedödande vätska.

Efter borttagning av visdomstand

När bedövningen slutar verka upplever patienten ofta smärta och det kan blöda lite, detta varierar dock från person till person. Om tandköttet har blivit sytt efter operation kan patienten efter en vecka behöva ta bort stygnen hos sin tandläkare.

Välkommen att kontakta oss för mer information!

Tandimplantat hos Tandläkare Annika Ireblad i Stockholm

Hos Tandläkare Annika Ireblad kan vi hjälpa dig som har förlorat en eller flera tänder genom att använda tandimplantat. Vad innebär tandi...

Vad innebär tandimplantat?

Implantatet består av titanskruvar som fästs i tandbenet och på titanskruvarna fäster man sedan så kallade distanser. På dessa distanser fästs slutligen de konstgjorda tänderna.

Välkommen att kontakta oss för konsultation om tandimplantat!

Tandreglering med Invisalign Go hos Tandläkare Annika Ireblad i Stockholm

Tandläkare Annika Ireblad har gått en kurs i behandling med Invisalign Go. Invisalign Go är ett nytt och smidigt sätt för allmäntandläkare att utföra tandreglering vid estetiska fall.

Vad innebär en behandling med Invisalign Go?

Invisalign Go bygger på samma princip som Invisalign, det vill säga att ett antal individuella, nästintill osynliga, avtagbara skenor byts ut varannan vecka under ett antal månaders tid. När skenorna byts ut kommer tänderna att flyttas bit för bit tills de nått den slutgiltiga positionen.

Till skillnad från Invisalign så används Invisalign Go vid enklare fall av tandreglering. Det kan till exempel vara vid mindre trångställningar där endast två-tre tänder är påverkade eller för dig som har sneda framtänder. Invisalign Go har därför färre behandlingsskenor och en kortare behandlingstid.

Kontakta Tandläkare Annika Ireblad vid frågor om Invisalign Go!

Annika Ireblad

Bästa i allting.

• 15:03 - 15 mar, 2017 skrev:

Bästa jag vart med om

• 09:04 - 17 feb, 2017 skrev:

Jätte bra service rekommenderar starkt eftersom dom här tandläkarna alltid är glada och jag är inte längre rädd för att gå till tandläkaren.

• 11:06 - 11 nov, 2015

• 15:26 - 15 jul, 2015 skrev:

Trevligt bemötande, glada miner,varsam behandling och omvårdnad. Kan varmt rekommenderas .

• 11:36 - 13 maj, 2015 skrev:

Trevlig personal som alltid gör ett bra jobb.

• 09:21 - 12 maj, 2015 skrev:

Jättetrevlig personal och mycket bra behandling. Rekommenderas varmt.

• 14:58 - 07 maj, 2015 skrev:

Mycket bra och förtroendeingivande personal.
    Känns tryggt i en utsatt situation.
    Rekommenderas.

• Fråga ställd 20:25 12 okt 2017

Hej!
    Jag undrar hur mycket ungefär en undersökning med röntgen och borttag av tandsten kostar hos er gjord av tandläkare respektive tandhygienist.

Tandläkare Annika Ireblad svarar:

Hej
    En undersökning med röntgen samt borttagning av tandsten kostar 825 kr hos mig. Beroende på hur gammal du är och när du senast var hos tandläkaren, så betalar försäkringskassan 150-600 kronor av dessa 825
    Mvh
    Tandläkare Annika Ireblad

• Fråga ställd 18:44 11 jul 2017

Hej har en tand ej vistonstand men det är den längstbak (sista) högst upp vänster sida den har gått sönder men jag har bestämt mig den ska ut ur munnen för det är en tand jag lididt av länge länge innan den gick sönder . Vad har ni för priser cirka och har ni någon tid på torsdag förmiddag. Jag vill helst ha någon lugn person är rädd för tandläkaren och lider av panikångest som jag nyss fått diagnos. Mvh lena

Tandläkare Annika Ireblad svarar:

Hej Lena
    Självklart skulle jag gärna vilja hjälpa dig men tyvärr har jag fullt den här veckan och går sedan på semester och är tillbaka 14/8. Har du besvär eller kan du vänta?
    Priset är svårt att säga då jag inte sett hur det ser ut men runt 1000-2000kr beroende på hur det ser ut.
    Vill du ha en tid i augusti?
    Mvh
    Tandläkare Annika Ireblad