Barnavdelning 2 Umeå

Barnavdelning 2 Umeå

, Umeå

Norrlands universitetssjukhus, Umeå, 90185

Barn 2 är en avdelning med planerad och akut verksamhet. Här vårdas barn i åldrarna 0–18 år med kirurgiska, ortopediska och medicinska sjukdomar. På avdelningen finns både enkelsalar och salar med två platser. Enkelsalarna är först och främst till för de barn som är infekterade, svårt sjuka eller har genomgått större operationer. På avdelningen arbetar läkare, sjuksköterskor och barnsköterskor. Det finns också tillgång till sjukgymnast, arbetsterapeut, kurator, psykolog och dietist. På grund av att vi tillhör ett universitetssjukhus har vi även läkarkandidater, sjuksköterskestudenter och undersköterskestudenter på avdelningen.
Vi är en hbtq-diplomerad verksamhet. Hbtq-diplomering innebär att vår personal fått kunskap om hbtq-personers livsvillkor samt hur normer kring kön och sexualitet påverkar hälsa och bemötande. Längst ner på sidan under rubriken Läs mer finns mer information om Region Västerbottens hbtq-diplomerade verksamheter.

Informationen uppdaterades 10:49 - 4 jul, 2023

Medicin, barn och ungdom, Kirurgi, barn och ungdom, Akutverksamhet vid sjukhus, barn- och ungdomsortopedi, Akutverksamhet vid sjukhus, barn- och ungdomskirurgi, Akutverksamhet vid sjukhus, barn- och ungdomsmedicin, Lekterapi