Mammografi Västerbotten

Umeå

Vid mammografienheten genomförs både hälsokontroll av kvinnor mellan 40 och 74 år, så kallad screening, och undersökningar på remiss från andra enheter.

Screening
Alla kvinnor i Västerbotten mellan 40 och 74 år erbjuds mammografiscreening vartannat år. Det är en frivillig hälsokontroll.

Du kan boka om den tid du fått inom två månader.

Boka om din tid direkt genom att logga in i våra e-tjänster eller ringa 090-785 93 70 måndag-torsdag från klockan 07.00.

Du får alltid svar per brev några veckor efter din screeningundersökning. Eventuell kompletterande undersökning görs på mammografienheten vid Norrlands universitetssjukhus.

Min Doktor – Vårdcentral i fickan

Telefon 090 - 785 26 80
Norrlands universitetssjukhus H12 90185 Umeå - visa på karta
  • Måndag - Torsdag 07:30 - 15:45 lunch 12-13
  • Fredag 07:30 - 12:00 lunch 12-13

Mammografi

Vägbeskrivning

Den 7 juni 2016 flyttar mammografienheten på Norrlands universitetssjukhus för ombyggnation i tillfälliga lokaler i målpunkt H, plan 1. Se information på kallelsen.

Uppskattad färdtid
Beräknad reslängd

• 09:18 - 23 sep, 2016 skrev:

Tack till Jenny och Kerstin som tog hand om mig i onsdags den 21 september. Ert bemötande var fantastiskt. Kan också berätta att jag knappt har fått något blåmärke.

Till toppen

Behandlingar av munsår

Munsår - Zoviduo

Dubbelverkande effekt vid munsår

Har du fått de välbekanta stickningarna eller har ditt munsår redan brutit ut? Zoviduo är den första och enda munsårssalvan med 2i1-effekt som både förebygger utbrott och läker munssårsblåsor.

Vården.se i samarbete med Zoviduo.

Zoviduo® (aciklovir och hydrokortison), kräm, är ett receptfritt läkemedel. Används för behandling av tidiga tecken och symtom vid munsår på läppar och i ansiktet för att minska risken att ett munsår utvecklas till blåsor. 12 års åldersgräns. Använd endast Zoviduo® på munsår på dina läppar eller i ditt ansikte. Använd inte Zoviduo® i ögat, på insidan av munnen eller på könsorganen. Använd inte under längre tid än 5 dagar. Läs bipacksedeln noggrant. GlaxoSmithKline Consumer Healthcare A/S, se.gsk.com

Lindra akut bihåleinflammation

Otrivin

Lider du av akut bihåleinflammation?

Otrinex är en receptfri nässpray som inte bara lindrar nästäppa vid förkylning utan lindrar också snabbt vid akut bihåleinflammation. Otrinex gör att du kan andas lättare redan inom några minuter!

Vården.se i samarbete med Otrinex.

Otrinex 1 mg/ml nässpray är ett receptfritt läkemedel för nästäppa vid förkylning och akut bihåleinflammation som innehåller xylometazolin. Läs bipacksedeln noggrant. Bör ej användas längre än 10 dagar i följd. GlaxoSmithKline Consumer Healthcare A/S, se.gsk.com

Vårdcentral i fickan

Logga - Min Doktor

Träffa en läkare när och var du vill

Vården.se i samarbete med Min Doktor.

Hälsokontroller på nätet

Werlabs

Hälsokontroll via blodanalys

Werlabs erbjuder hälsoanalyser via blodprov som du enkelt beställer på nätet. Dina värden och resultat sparas i en onlinejournal som du kan använda för att följa dina värden över tid. Det gör att du tidigt kan fånga upp eventuell ohälsa.

Vården.se i samarbete med Werlabs.

Tandtrådsskola med Plackers

Tandtrådsskola med Plackers

Kom igång!

Vården.se i samarbete med Plackers.

Sluta röka med Nicotinell

Sluta röka Nicotinell Advertisement

Så lyckas du med årets nyårslöfte

Är årets nyårslöfte att sluta röka? Nicotinells metod 7 Keys to Quit innehåller tips och strategier som hjälper dig att hantera både rökbegäret och gamla rökvanor – så att du lyckas bli rökfri.

Vården.se i samarbete med Nicotinell.

Nicotinell (nikotin) är ett receptfritt läkemedel som används för rökavvänjning. 18 års åldersgräns. Gravida rökare rekommenderas att sluta röka helt utan nikotinersättning. Läs bipacksedeln noggrant. Se även www.nicotinell.se. GlaxoSmithKline Consumer Healthcare A/S, se.gsk.com.se.gsk.com

• Zebrakliniken Jag fick perfekt syn efter min behandling mot efterstarr kunde använda glasögon som jag fick för 7 år sedan mycket bra klinik med trevlig pe... - Allan Nilsson
    • Studentgyn Jättebra mottagning där man alltid känner sig trygg och välkommen! Väldigt bra mottagande. - Camilla
    • Tandläkare Guzman Trullenque Fantastiskt tandläkare med stor kompetens, trevligt bemötande av alla på mottagningen tandsköterskor och administration. Rekomenderar stark - Ewa Hjelte
    • Tandläkare Annika Ireblad Jätte bra service rekommenderar starkt eftersom dom här tandläkarna alltid är glada och jag är inte längre rädd för att gå till tandläkaren.... - Åke
    • Cityhälsan Centrum Jag har fått kallelser med fel tider på 3ggr under loppet av ca 2-3 år, sen pratar personalen mellan varandra som om det är jag som felat. "... - Lalana Isabelle