Akutmottagning Umeå

Umeå

1177

Akutmottagningen tillhandahåller vård till dig som blir akut sjuk eller skadad. Hos oss kan du och dina anhöriga få hjälp dygnet runt och året om.

Alla patienter som kommer till akutmottagningen får träffa en sjuksköterska, som gör en initial bedömning för att du som söker ska få rätt vård. Denna bedömning görs enligt en standardiserad metod kallad triage (enligt RETTS) och utifrån denna får alla patienter en prioriteringsgrad. Detta är en viktig process ur patientsäkerhetssynpunkt och medför att de som är svårast sjuka tas hand om först.

Om du söker för mindre akuta besvär kan du därför få vänta på att få träffa en läkare. I vissa fall kan du även bli hänvisad till hälsocentral, primärvårdsjour eller mottagning på sjukhuset. Detta för att du ska få rätt vård och att akutmottagningens resurser används till de svårast sjuka.

Om du plötsligt blir svårt sjuk eller allvarligt skadad, ring 112

Beställ din receptbelagda medicin online

Snabbt, säkert & fraktfritt!

Apoteket
Till Apoteket.se

ANNONS. Min Doktor – Vårdcentral i fickan

ANNONS. Doktor24 - Läkare i din mobil och dator

Fri rådgivning till rätt vård, dygnet runt!

Det är jobbigt att vara sjuk, att få vård ska vara enkelt.

Sök vård nu!

Telefon 1177
Norrlands universitetssjukhus - visa på karta

• Måndag - Söndag Dygnet runt

Akutsjukvård, Akutverksamhet vid sjukhus, barn- och ungdomsmedicin, Akutverksamhet vid sjukhus, gynekologi , Akutverksamhet vid sjukhus, internmedicin, Akutverksamhet vid sjukhus, kirurgi, Akutverksamhet vid sjukhus, ortopedi, Akutverksamhet vid sjukhus, specialiserad vård, Akutverksamhet vid sjukhus, ögonsjukvård, Akutverksamhet vid sjukhus, öron-, näs- och halssjukvård, Barnakutsjukvård