Rättspsykiatriska öppenvårdsmottagningen

Om Rättspsykiatriska öppenvårdsmottagningen

Rättspsykiatriska öppenvårdsmottagningen riktar sig till patienter som av domstol överlämnats till rättspsykiatrisk vård och som är i slutfasen av sin behandling.

Vi riktar oss även till klienter från frivården som dömts till skyddstillsyn med föreskrift om psykiatrisk vård.

Här arbetar vi i team med läkare, specialistsjuksköterskor, psykolog, kurator och arbetsterapeut. Varje patient har tillgång till medicinsk vård, omvårdnad och psykologiska samt psykosociala insatser utifrån sitt behov.

Vi använder oss av den relation som etablerats under slutenvårdsperioden och kompletterar den med vår öppenvårdskontakt, d v s en integrering av sluten- och öppenvårdsinsatser.

En lyckad utslussning förutsätter också att vi har ett aktivt samarbete med bl a kommun och socialtjänst.

Ulleråkersvägen 19, Uppsala - visa på karta
Rättspsykiatrisk vård