Hammarby Behandlingscenter

Björn: Torparevägen 8 i Tyresö, Ulf: Malmövägen 14, Johanneshov - Visa på karta

Logo Hammarby Behandlingscenter

Tyresö

Hammarby Behandlingscenter har bytt adress och våra naprapater arbetar vidare på olika ställen, se vägbeskrivning.

Naprapat i Söderort

Hammarby Behandlingscenter är sedan 1979 en mycket väl etablerad mottagning söder om Södermalm. Vi behandlar patienter med besvär i rygg, nacke, ben, armar och leder med omgivande mjukdelar såsom muskler, senor och ledband.

Hos naprapaten får du hjälp med olika typer av behandling och nästan alltid någon form av rehabilitering. Vi har även speciell kunskap i motions- och idrottsskador hos såväl unga som gamla och motionär som elit.

Remiss behövs ej

Du behöver inte remiss för besök på Hammarby Behandlingscenter och vår målsättning är att arbeta med korta väntetider.

Våra patienter är personal från företag, aktiva från idrottsföreningar samt privatpersoner. Det finns möjlighet för företag och idrottsföreningar att teckna avtal med oss.

Våra telefontider

Björn: Måndag-Torsdag kl 8:00-8:45
Det går även bra att boka tid hos Björn online.
Ulf: Måndag-Fredag 9:00-17:00

Informationen uppdaterades 22 februari 2017 av Vården.se

Behandlingar hos Hammarby Behandlingscenter

Naprapatbehandling hos Hammarby Behandlingscenter i Tyresö

600 - 650 kr

En naprapatbehandling utförs för att du ska få hjälp med besvär som lett till ömma och/eller stela leder och muskler. En naprapat behandlar både muskler och leder.

Vi behandlar akuta och kroniska besvär.

Under en naprapatbehandling

Innan en behandling utförs kommer du att genomgå en grundlig undersökning där naprapaten ställer frågor och försöker förstå vad du har för besvär och hur de uppstått.

Syftet med behandlingen är att jobba med rörlighet i muskler och leder och att minska smärta. De vanligaste behandlingsmetoderna är mobilisering, manipulation, massage, töjning och elstimulering.

Efter naprapatbehandlingen

Du mår oftast bättre direkt efter ditt besök, du känner dig mer rörlig och har mindre smärta. Ibland kan man dock bli lite trött och uppleva att man har ”träningsvärk”.

När man genomgått en serie naprapatbehandlingar och blivit kvitt sitt besvär så kvarstår en viktig del - att se till att besväret inte kommer tillbaka. Av det skälet kommer du som patient få råd och hjälp kring ergonomi och hur du kan träna upp din muskulatur för att undvika att besväret återkommer.

Hur många gånger behöver man få en naprapatbehandling?

Detta är väldigt individuellt och beror på vilken typ av besvär man har och hur länge man haft besväret etcetera, men tre till fem gånger är vanligt.

Rehabilitering hos Hammarby Behandlingscenter i Tyresö

600 - 650 kr

Rehabilitering går som en röd tråd genom vår behandlingsarsenal. Vi är fullständigt övertygade om att en skada som blivit behandlad eller opererad också kräver en bra rehabilitering för ett fullgott resultat.

Vikten av rehabträning

En skada leder alltid till att man förlorar styrka, rörlighet och koordination i skadat område. Förutsättningen för att den skadade vävnaden ska tåla belastning på nytt är att den återfår dessa egenskaper. Annars löper man stor risk att få återfall av skadan. Rehabiliteringen syftar till att återfå dessa egenskaper.

Ibland behöver man ge styrka till musklerna runt en led, om den varit skadad eller drabbats av förslitning, för att den ska få avlastning och stöd. Även här är rehabiliteringen viktig och en god hjälp.

Individuella program

Vi hjälper dig självklart med individuella program för "ditt" gym eller träning i hemmet allt utifrån din skada och dina förutsättningar.

Idrottsskador hos Hammarby Behandlingscenter i Tyresö

600 - 650 kr

Idrottsskador har alltid varit vårt specialintresse. Vi kommer själva ur idrotten och har arbetat med idrottsskador i olika klubbar, med landslag och på OS. Vi har vidare arbetat med utbildning och föreläsningar i idrottsmedicin.

Vill du få hjälp med bedömning, behandling och rehabilitering av din idrottsskada är du välkommen att kontakta oss.

Vi arbetar utifrån din idrott, din träningsnivå och din ambition så vi hittar den individuella lösningen för dig.

Nackspärr hos Hammarby Behandlingscenter i Tyresö

600 - 650 kr

Nackspärr innebär plötslig smärta och stelhet i nackmuskulaturen. Ofta är smärtan mer påtaglig åt ena hållet när man vrider på huvudet. En nackspärr kan sitta i flera veckor.

Vad kan orsaka nackspärr?

En orsak kan vara om man har suttit med nacken i direkt vinddrag och blivit kall om den. Den kan också utlösas av en olämplig sovposition eller om man har gjort en allt förhastad rörelse med nacken. Ibland behöver nackspärr inte ha någon påtaglig orsak.

Om du har nackspärr och vill att den ska försvinna snarast möjligast kan vi på Hammarby Behandlingscenter hjälpa dig med det genom våra behandlingsmetoder.

Vad kan jag själv göra om jag har fått nackspärr?

• Se till att hålla din nacke varm. Förse gärna nacken med en halsduk eller en vetesäck som man kan värma i mikron. En varm dusch kan också göra nacken gott.

• Det är bra att röra på sig om man har fått nackspärr, dock med viss försiktighet.

• Receptfria värktabletter innehållande Paracetamol bidrar också till minskad smärta.

Finns det något jag kan göra för att förebygga nackspärr?

Regelbunden motion och stärkt nackmuskulatur kan minska risken för nackspärr. Att tänka på sin arbetsposition, både på jobbet och privat, är också viktigt. Om man ofta vaknar med stel nacke kan man behöva se över sin kudde.

Välkommen att kontakta oss!

Tennisarmbåge hos Hammarby Behandlingscenter i Tyresö

600 - 650 kr

En tennisarmbåge uppstår till följd av överbelastning i senfästet på armbågens utsida. Små skador, mikroskopiska bristningar uppstår i fäste...

En tennisarmbåge uppstår till följd av överbelastning i senfästet på armbågens utsida. Små skador, mikroskopiska bristningar uppstår i fästet.

Ofta upplevs smärta i underarmens ovansida samt i armbågen, detta beror lite på armens och handens position. Det finns flera olika tekniker som naprapaten kan använda för att behandla tennisarmbågen lokalt. Det är viktigt att titta på helheten som till exempel funktionen i skuldra och nacke.

Vad kan orsaka en tennisarmbåge?

Orsaken till tennisarmbåge kan vara överbelastning i musklerna på grund av ensidiga och upprepade rörelser i handleden samt även andra funktionella orsaker.

Vilka symtom brukar förekomma?

Vanliga symtom är smärta längst underarmens ovansida eller armbåge samt ömhet på utsidan av armbågen. Stelhet och minskad kraft i armen. Vissa personer känner sig begränsade gällande arbetssysslor på grund av smärtan. Man kan få svårt att lyfta tunga och otympliga föremål.

Hos oss på Hammarby Behandlingscenter kan du få din tennisarmbåge behandlad då besvären annars kan bli långvariga och besvärliga. Vi erbjuder effektiv behandling och ett offensivt rehabiliteringsprogram, vilket forskningen visat är effektivt vid långvariga besvär av tennisarmbåge.

Vad kan jag själv göra om jag har fått en tennisarmbåge?

• Om du har ett arbete som innebär mycket tid framför datorn kan det vara bra att införskaffa ett ergonomisk anpassat tangentbord. Du bör också undvika ensidiga och smärtsamma rörelser.

• Använd ett handledsstöd eller epicondylitspänne (spänne runt armbågen).

Välkommen att kontakta oss för vidare information!

Ryggskott hos Hammarby Behandlingscenter i Tyresö

600 - 650 kr

Ryggskott är ett samlingsnamn för plötsligt påkommen ryggsmärta, oftast i ländryggen. Besvären kan uppstå i muskel, disk, led mm. Ryggskott är ingen exakt diagnos.

Ibland kan nerverna bli påverkade och smärta kan stråla ut i benet. Besvären kan vara mycket smärtsamma och det kan vara svårt att röra sig, resa sig mm.

Vad kan du göra vid ryggskott?

Undvik stillasittande, lyft, vridningar och snabba rörelser. Däremot är det bra röra sig försiktigt och promenera, vilket håller igång cirkulation och rörlighet. Du kan ta smärtstillande som Alvedon och Iprén för att dämpa besvären.

Hur kan vi på Hammarby Behandlingscenter hjälpa dig?

Vill du ha hjälp att ta dig ur detta smärtsamma tillstånd kan vi på Hammarby Behandlingscenter hjälpa dig med effektiv behandling.

Den består av massage, elstimulering, töjningar och articimelering (rörelsemanipulation och traktion (sträck)). När du börjar bli bättre får du ett rehabiliteringsprogram som motverkar besvär i framtiden.

Björn Hedenström

Björn Hedenström

Telefon: 0708-59 72 61

Leg. naprapat
Verksam som naprapat sedan 1979. Idrottsskadeterapeut. Under drygt tio år verksam som naprapat för de svenska fotbollslandslagen. Deltagit som naprapat för Sverige i OS. Flitigt anlitad som föreläsare i bl.a. idrottsmedicin.

BOKA TID

Ulf Bogestedt

Ulf Bogestedt

Telefon: 0709-73 25 54

Leg. naprapat
Verksam som naprapat sedan 1981. Idrottsskadeterapeut. Under många år verksam som naprapat åt idrottsföreningar, bl.a. Älvsjö AIK, Bellevue och Bagarmossen BK. Även utbildad idrottsinstruktör IFHS Bosön.

BOKNING: Ring för tidsbokning.

Karta - Björn: Torparevägen 8 i Tyresö, Ulf: Malmövägen 14, Johanneshov

• Fråga ställd 12:07 16 aug 2016

Gäller högkostnadsskydd

Hej!
    Nej, tyvärr gäller inte högkostnadskort hos oss.
    Med vänlig hälsning Björn Hedenström

• Fråga ställd 21:00 04 aug 2016

Hej Min hälsena gick helt av vid tennis match i går. Blev gipsad på SÖS akuten
    Har läst om plast stövel med kilar mycket smartare. Är det nåt ni gör

Hammarby Behandlingscenter svarar:

Hej! Tyvärr är det inget vi gör. Det görs i Landstingets regi. Åtgärden varierar från sjukhus till sjukhus. Du kan ta upp med doktorn vid ditt återbesök om en s k ortos. Mvh Björn Hedenström

• Fråga ställd 06:33 19 jun 2016

Efter en olycka där nyckelbenet lagt sig över bröstbenet, har jag fått en framskjutande axel och ett utstående skulderblad. Den skadade axeln är ca 5 cm lägre än den friska. Jag har fruktansvärt ont i axeln och skulderbladet värken strålar upp över halsen mot örat. Jag arbetar som personlig assistent och har många tunga förflyttningar och lyft med bl.a. Att lyfta 20 kg rullstol in och ur bilen i genomsnitt 6 ggr per dag. Jag har blivit opererad i min axel en gång. Olyckan inträffade under arbetstid. Kan detta vara en arbetsskada och vilken behandling bör jag få nu.

Hej!
    Kontakta oss på telefon 08-6597260 och prata med vår sekreterare Anita. Då får du information om hur vi kan hjälpa dig. Med vänlig hälsning Björn Hedenström

• Fråga ställd 16:49 29 sep 2015

Har ont sedan flera år i trampdynan Hö. fot. Den värker ständigt o svullnar ibland. Emellanåt kan jag knappt stå på den. Tror ni att det är något för er?

Hammarby Behandlingscenter svarar:

Hej! Ditt problem är vanligt, speciellt när det främre fotvalvet blir nedsjunket. Vi behandlar det med avlastning i form av en pelott, träning för att stärka muskulaturen och lokal behandling med ström, massage och förbättring av rörligheten. Den behandlingen utförs hos oss av en naprapat. Finner du det intressant är du välkommen att boka tid antingen via vården.se eller ringa till oss på vår telefontid vardagar 9-11. Med vänlig hälsning Björn Hedenström, leg naprapat.

• Fråga ställd 16:37 29 aug 2014

utför ni stötvågsbehandlingar? har hört att det ska fungera framgångsrikt på hälsporre.

Hammarby Behandlingscenter svarar:

Nej, vi utför inte stötvågsbehandling. Vid hälsporre arbetar vi med el-stimulering, tvärfriktioner, rehabträning, fotanalys och avlastning.