Strålbehandling Sundsvall

Strålbehandling Sundsvall

, Sundsvall

Onkologicentrum: Igeltjärnsvägen 8, sjukhusets baksida, 85186

Mottagningen erbjuder strålbehandling i botande och lindrande syfte till patienter över 18 år med cancersjukdom. Vi erbjuder även behandling med radioaktiva isotoper vid sköldkörtelcancer, överproduktion av sköldkörtelhormoner (hypertyreos) och vid prostatacancer i smärtlindrande syfte. Vi har två strålbehandlingsapparater (linjäracceleratorer) och en CT-apparat.Hos oss arbetar läkare, onkologisjuksköterskor, medicinska sekreterare, sjukhusfysiker och ingenjörer för att ge en så bra strålbehandling som möjligt till dig som patient. Vi är många som arbetar här och du kan behöva träffa flera av oss under din behandling.
Det krävs en del förberedelser innan behandlingen kan komma igång. Det kan exempelvis vara besök hos läkare eller sjuksköterska, röntgenundersökning och utprovning av hjälpmedel för att du ska få det så bekvämt som möjligt när du får behandlingen. Varje strålbehandlingstillfälle tar cirka 10-15 minuter. Själva strålningen pågår i 1-5 minuter och under den tiden är Du ensam i behandlingsrummet. Första strålbehandlingstillfället tar cirka 30 minuter. Det finns reserverade parkeringsplatser utanför onkologicentrum. Du anmäler dig i receptionen på onkologicentrum, EJ i centralkassan, och går sedan vidare till väntrummet på strålbehandlingen. Sitt ner i väntrummet så blir du hämtad av läkare eller sjuksköterska när det är din tur. Strålbehandlingar ges måndag-fredag. Du är alltid välkommen att ställa frågor till oss om det är något du undrar över.

Informationen uppdaterades 08:02 - 13 apr, 2024

Här kan du se omdömen som Strålbehandling Sundsvall har fått i Nationella Patientenkäten.

Sjukhus (BT), Strålbehandlingsverksamhet