Odengatan 69, Stockholm

Behandling av åderbråck

Behandling av ådernät

Venous Centre är sedan starten 2004 Sveriges ledande specialistklinik för behandling av åderbråck. Vi finns idag i Stockholm, Göteborg och Malmö.

Välkommen till Venous Centre Stockholm, centralt beläget i Läkarhuset Odenplan.

Hur går behandlingen till?

Steg 1 - Undersökning
Du får först en tid för bedömning och diagnos hos en av våra läkare. Doktorn gör då en klinisk bedömning och en ultraljudsundersökning av dina åderbråck. Ultraljudet görs vid samma besök och på vår klinik, du behöver inte gå till någon annan plats.

Efter undersökningen ställer doktorn frågor utifrån dina problem, och ger dig förslag på hur du kan lösa dem. Om ni kommer överens om en behandling så får du tid inom 2-4 veckor.

Steg 2 - Ultraljud
Ultraljudsundersökningen talar om vilken typ av åderbråck du har samt annan information som ger förutsättningar för rätt behandling av just dina åderbråck.

Steg 3 - Behandling
När du kommer till kliniken på behandlingsdagen blir du hämtad av en sköterska, som visar dig till ett rum. Här byter du om till underkläder (t-shirt kan behållas på), tofflor och en av våra mjuka fleecerockar. Sköterskan går igenom rutiner inför behandlingen, och du kan ställa frågor. På behandlingsrummet får du ställa dig på en liten pall, så att din doktor kan markera dina åderbråck med en tuschpenna och göra ännu en ultraljudsundersökning.

Du får därefter lägga dig på behandlingsbritsen och vår narkossjuksköterska ger dig smärtstillande och lugnande, därefter får du lokalbedövning i de ben som ska behandlas. Därefter får du den behandling som överenskommits.

När behandlingen är klar får du ett förband om det behandlade benet (eller benen). Du går tillbaka till ditt rum. Vi kontrollerar att bandaget sitter bra, inte läcker, och att du mår allmänt bra. Vi bjuder på kaffe och smörgås. Efter c:a en timme kan du återvända hem.

Smärtorna efter behandlingen är i regel små. De flesta återgår till sitt arbete inom en till tre dagar, men man kan även arbeta direkt om man finner det nödvändigt. Det påverkar inte behandlingsresultatet.

Steg 4 - Uppföljning
Venous Centre erbjuder uppföljning till alla patienter som blivit behandlade. De patienter som gjort en laserbehandling kallas automatiskt kontroll efter 12 månader, med klinisk värdering, ultraljudsundersökning samt utvärdering av patientnöjdhet.

Vårdgarantiavtal

Venous Centre har ett vårdgarantiavtal med Region Skåne gällande diagnostik och behandling av åderbråck på benen. Avtalet kan åberopas av andra landsting/ regioner.

Vårdgarantin innebär att du som patient har rätt att få vård hos en annan vårdgivare med kortare väntetid, om den beräknade väntetiden hos din planerade vårdgivare är längre än 3 månader.

Mer information om vårdgarantin hittar du på www.1177.se.

Informationen uppdaterades 17:11 - 2 maj, 2023

10 nov, 2023

Nöjd med min operation som utfördes av dr Adam ssk Christina och narkosläkare Ove lugna o fina. Och deras proffsiga arbete Förtäljer att dem varit med länge 😊 Tack även till Josefin i receptionen så hjälpsam och trevlig. Och till Katarina som alltid är trevlig och hjälpsam i alla lägen även om du stället flera frågor många gånger Kliniken har en stor resurs i Katarina

2 maj, 2023

Jenny i receptionen är så himla servicemind du och Katarina är hela mottagningen tack snälla för att ni finns ❤️

16 aug, 2022

Kan varmt rekommendera Venous center. De har tydlig information före, under och efter behandling. Fantastisk personal. Kände mig trygg hela tiden.

4 jul, 2021

10 maj, 2019

Tack så mycket för en helt fantastisk vård, information, behandling och bemötande av dr Ingmar Wennström och behandlingsteam.

Lunchstängt kl 12-13