Värtavägen 30, Stockholm - Visa på karta

Logo FertilitetPlus

Stockholm

FertilitetPlus utför fertilitetsutredningar och behandlingar för par som har svårt att få barn. Vi kan även hjälpa till vid problem med aktivt immunförsvar.

FertilitetPlus är en mindre och diskret mottagning där vi ser och värnar om alla patienter genom ett stort personligt engagemang. Vi har allt som oftast inga väntetider.

FertilitetPlus hittar du i Privata Barnmorskors gamla lokaler på Värtavägen 30. Vi har fortfarande samarbetet kvar med Dr. Wang.

Vi är specialiserade på barnlöshetsutredningar och spermaanalyser. Vår mottagning besöks årligen av ett stort antal par med ett flertal olika bakgrundsproblem.

Bakgrund

Vi på FertilitetPlus har jobbat med utredning av barnlöshet och fertilitetsproblem sedan 1989 - de första 25 åren på Andrologmottagningen på Sophiahemmet, år 2013 flyttade vi till större lokaler på Akademikliniken, Specialistklinikerna på Storängsvägen 10, Centrum för Andrologi och Urologi. F.r.o.m juni 2017 sitter vi på Värtavägen 30, nära Tessinparken på Östermalm/Gärdet.

Varför välja oss?

Eftersom kvinnans ägglossning inte alltid infaller på veckodagar erbjuder vi behandling även lördag, söndag och övriga helger. Kontakta oss gärna för frågor om och kring immunologi.

Remiss behövs ej för att kontakta oss.

Välkommen att ta kontakt med oss!

Informationen uppdaterades 12 oktober 2018 av Vården.se

Behandlingar hos FertilitetPlus

Ofrivilig barnlöshet hos FertilitetPlus i Stockholm

Om man har försökt få barn under lång tid utan att lyckas kan det till exempel bero på att kvinnan inte har ägglossning eller att mannens spermier är av dålig kvalitet eller saknas helt.

Det är också svårare att bli gravid om man är lite äldre, hos kvinnor kan fruktsamheten börja avta redan i 30-årsåldern.

Barnlöshet kan också beror på olika livstilsfaktorer eller faktorer som man inte rår på, som exempelvis medfödd avvikelse eller sjukdom.

FertilitetPlus utför fertilitetsutredningar

Ungefär vart femte par har någon gång i livet svårigheter att få barn. Det kan kännas påfrestande att inte lyckas bli gravid när man vill det, men ofta hjälper det att ha tålamod och fortsätta försöka. När man har försökt bli med barn under ett års tid utan att lyckas kan man vända sig till vården. FertilitetPlus utför fertilitetsutredningar för par som har svårt att få barn.

Källa till ovan förklaring av ofrivillig barnlöshet är 1177.se.

Här på våra sidor kan du läsa mer om olika behandlingar som vi utför. Kontakt oss gärna så kan vi berätta mer om hur vi kan hjälpa just dig.

Spermaprov hos FertilitetPlus i Stockholm

700 kr

Manlig fertilitet sjunker med ökad ålder, men det sker mer gradvis och män är fertila högre upp i åren än kvinnor. Problem med spermakvaliteten ökar med åldern men många män är fortfarande fertila i 50-årsåldern och senare.

Infertilitet är lika ofta ett problem hos mannen som hos kvinnan, och oavsett om infertiliteten ligger hos mannen, kvinnan eller hos båda två, är det någonting som man måste gå igenom tillsammans.

Orsaker till infertilitet

Den vanligaste orsaken till manlig infertilitet är oförmågan att bilda tillräckligt med friska spermier. Störning i spermiebildningen kan orsakas av en mängd faktorer; testikelinflammation, ofullständig tillväxt av testiklarna, åderbråck i pungen och hämmande effekt av olika mediciner.

Det kan även förekomma att spermiernas egenskaper påverkas negativt vid inflammation i prostata och sädesblåsor. Sexuellt överförda infektioner och andra infektioner i nedre urinvägarna kan i enstaka fall också ge upphov till ett mekaniskt hinder och sterilitet.

Att söka hjälp

Det är viktigt att komma ihåg, att även om det bara behövs en enda spermie för att befrukta ägget, behövs enzymer från många spermier för att bryta ner den skyddande vävnaden som ligger runt ägget, så att spermien kan tränga in i äggets cytoplasma.

Spermaprov

Spermaprov kan ibland avslöja om det föreligger ett problem i systemet och som följd, ge frånvaro av spermier i sädesvätskan. Det kan trots detta förekomma spermieproduktion i testiklarna, vilket gör att man med en viss teknik kan hämta spermier från testikel eller bitestikel och gå vidare med insemination.

Spermaprover är ett sätt att se på spermakvaliteten hos mannen och utgör en viktig del i en infertilitetsutredning hos oss.

Fertilitetsutredning för män och kvinnor hos FertilitetPlus i Stockholm

Endast konsultation 700 kr, full utredning 2.500 kr inkl blod- och spermaprov. Återbesök för provsvar 500 kr.

Hur lång tid tar det att bli gravid? Att bli gravid bör generellt sett inte ta mer än 12 månader för ett fertilt par, givet att man har r...

Hur lång tid tar det att bli gravid?

Att bli gravid bör generellt sett inte ta mer än 12 månader för ett fertilt par, givet att man har regelbundet och oskyddat sex. Det finns naturligtvis många som tar längre tid på sig än så, och vissa kan behöva hjälp att bli gravida. Vi på FertilitetPlus rekommenderar att man uppsöker hjälp om man har försökt uppnå graviditet utan resultat i mer än ett år.

Vad kan påverka fertiliteten?

Hos kvinnan:

• Utebliven ägglossning
  • Kliniska eller mekaniska problem i äggstockar eller äggledare
  • Övervikt eller undervkt
  • Medfödda missbildningar i livmodern
  • Allvarlig endometrios
  • Kvinnans ålder och livsstil

Fertiliteten hos en kvinna går med åldern ner, så om kvinnan är äldre än 35 år-, har oregelbundna menstruationer-, eller vet att det kan finnas andra faktorer som kan bidra till svårighet att bli gravid, kan en utredning påbörjas tidigare.

Hos mannen:

• Avvikelser i sädesvätskan så som försämrad spermiekvalité eller för litet antal spermier i sädesvätskan.
  • Mannens ålder och livsstil

Fertilitetsnedsättande faktorer över lag är, ifall du röker, tar vissa mediciner (antidepressiva läkemedel eller steroider) eller är överviktig eller underviktig. I vissa fall kan sådana faktorer motivera till att man söker hjälp tidigare.

Om mannen har eller har haft någon allvarlig sjukdom som kan påverka spermieproduktionen är det också skäl att påbörja en utredning tidigare.

Alla är självklart välkomna att ringa till mottagningen för att rådfråga vår personal.

Vad kostar en fertilitetsutredning?

Hos FertilitetPlus kostar den första konsultationen 700 kr. Om vi kommer fram till att en full undersökning skall göras är kostnaden 2 500 kr inklusive blodprov och spermaprov.

Jag är över 35, kan jag söka ändå?

FertilitetPlus har ingen specifik åldersgräns för våra patienter, utan tittar snarare på resultatet utav hormonanalyser och ultraljud. Fertilitetsutredningen är alltid individuell och kan naturligtvis skilja sig från fall till fall.

Man brukar säga att efter 35 års ålder kan en rad fysiologiska förändringar bidra till nedsatt fertilitet. Därför brukar vi på FertilitetPlus rekommendera att man söker hjälp redan efter 6 månaders försök om man inte uppnått graviditet trots oskyddat, regelbundet sex, så att man har möjlighet att sätta in behandling på ett tidigare stadium.

Hur lång tid tar en utredning på FertilitetPlus?

Fertilitetsutredningar är alltid individuella och utredningstiden kan variera, men minst två månader beräknar vi på. Efter ett första konsultationsbesök bokas paret direkt in på ett återbesök och utredningen sätter igång.

Hur går en utredning till?

Fertilitetsutredning innebär en utredning av oönskad barnlöshet. Varje utredning är individuell och tar olika lång tid, beroende på vad man har för problematik.

Vi börjar alltid med ett möte med både kvinnan och mannen där paret får träffa barnmorskan. Vid introduktionsmötet lär vi känna varandra och pratar om de eventuella bakomliggande problem som kan orsaka parets uteblivna graviditet.

Om rätt förutsättningar finns, bokar vi återbesök och provtagning (blodprover, spermaprov, ultraljud och äggledarröntgen kan erbjudas vid behov). Läkarbesök för utvärdering av provsvar.

Provtagning inför behandling utomlands hos FertilitetPlus i Stockholm

700 kr

Om du ska få behandling utomlands behövs det ofta ta olika typer av prover inför behandlingen. Dessa prover kan tas innan avresa och är något som vi på FertilitetPlus kan hjälpa till med.

Exempel på behandlingar där detta kan behövas är:

• Äggdonation
  • Provrörsbefruktning

Varmt välkommen att kontakta oss för mer information.

PROfertil hos FertilitetPlus i Stockholm

PROfertil är det kraftfulla tillskottet för att på naturlig väg öka chanserna till att få barn. PROfertil är den första produkten på mar...

PROfertil är den första produkten på marknaden som kombinerar alla - idag kända - betydelsefulla fertilitetshöjande substanser i endast en kapsel.

Varför behövs PROfertil?

PROfertil kan bidra till att hjälpa din kropp att producera friska spermier.

För vilka passar behandlingen med PROfertil?

• Redan har ett eller flera barn sedan tidigare men har svårigheter att få ytterligare barn.
  • Försöker få sitt första barn men ännu inte lyckats
  • Förbättrar förutsättningarna i samråd med sin fertilitetsklinik
  • Vill minska risken för DNA-fragmentisering

PROfertil är av Livsmedelsverket godkänt för försäljning i Sverige som "livsmedel för speciella medicinska ändamål".

Läs mer och beställ PROfertil på www.profertil.se

Missfall hos FertilitetPlus i Stockholm

Missfall innebär att graviditeten avbryts av sig själv och att fostret stöts ut ur livmodern. Missfall är ganska vanligt förekommande och sker oftast tidigt i graviditeten.

Om du får missfall betyder det oftast inte att det är något fel på din kropp. Det behöver heller inte innebära att du inte kommer kunna bli gravid igen vid ett senare tillfälle.

Tecken på missfall

Om du får en blödning i kombination med värk i magen och/eller underlivet kan det vara tecken på missfall. En mindre blödning i början av graviditeten behöver inte betyda missfall.

Så kan vi på FertilitetPlus hjälpa dig

Om du har haft upprepade missfall kan vi på FertilitetPlus hjälpa er med infertilitetsutredning. Då tar vi bland annat reda på hur immunförsvaret reagerar, gör olika tester via blodprov samt ger förslag på behandlingar utifrån det.

Kontakta oss på FertilitetPlus för att boka tid!

Rådgivning hos FertilitetPlus i Stockholm

fr. 350 kr

Patienter under utredning kan boka tid hos oss för receptrådgivning och remiss till ultraljud. Kontakta oss på FertilitetPlus för att bok...

Kontakta oss på FertilitetPlus för att boka en tid!

fr. 350 kr

Missfall hos FertilitetPlus i Stockholm

Tecken på missfall

Så kan vi på FertilitetPlus hjälpa dig

Kontakta oss på FertilitetPlus för att boka tid!

Telefonkonsultation hos FertilitetPlus i Stockholm

500 kr 15 min

Bor du i annat län än Stockholm eller har du svårigheter att besöka mottagningen? Telefonkonsultation är för dig som inte har möjlighet a...

Telefonkonsultation är för dig som inte har möjlighet att besöka mig på plats.

Välkommen att kontakta mig på telefon!

500 kr

15 min

Marie Antonsson

Marie Antonsson

Barnmorska
Jag har tidigare arbetat 25 år på Sophiahemmet/Andrologmottagningen med infertilitetsutredningar. Tidigare jobbade jag tillsammans med Dr Staffan Norén men sedan en tid tillbaka med Dr Eugen Wang.

Dr Eugen Wang

Dr Eugen Wang

Leg. läkare, spec urologi.

Karta - Värtavägen 30, Stockholm

• 16:05 - 07 jun, 2018 skrev:

Tack vare Marie (och dr Wang) som tog emot mig och min sambo och lyssnade på oss när ingen annan gjorde det så sitter vi nu här med en liten tjej på 3 månader! Det visade sig att jag har för aktivt immunförsvar och med deras hjälp så lyckades vi till slut få barn. Rekommenderar dom starkt!

• 10:19 - 25 okt, 2017 skrev:

Efter flera IVF behandlingar som ledde till misslyckade försök och flera missfall så hittade jag denna klinik.
    Ytterligare utredningar gjordes och det visade sig att jag har aktivt immunförsvar. Med rätt behandling sitter jag här nu, gravid i v34 och både jag och barnet i magen mår bra! Är evigt tacksam för att denna hjälp finns att få i Sverige genom FertilitetPlus och Marie. Tack!

• 08:49 - 09 okt, 2017 skrev:

bra och vänligt emötande på fertilitetplus. Efter månader av runtslussande fick vi äntligen ordentlig hjälp. Syster Marie är fantastisk och väldigt engagerad.

• 13:21 - 22 aug, 2017 skrev:

Marie är fantastisk. Professionell, engagerad och empatisk. Man får den hjälp som krävs utan krångel!

• 07:08 - 23 jan, 2017 skrev:

Jag vill varmt rekommendera denna mottagning . Jag gjorde två hormonbehandlingarna och det tog sig på andra försöket. Syster Marie är underbar , tusen tack !!! ❤

• 16:13 - 21 nov, 2016 skrev:

Ringde och fick ett väldigt proffesionellt bemötande. Har slussats fram och tillbaka men nu äntligen får jag den hjälpen som jag behöver kan varmt rekommenderas .

• 12:09 - 09 aug, 2016 skrev:

PERFEKT !!!

• 18:13 - 21 okt, 2015 skrev:

Syster Marie är helt enkelt den bästa som finns! Oerhört proffsig och ett fantastiskt trevligt bemötande och stöd. Det är som att inget är omöjligt för Marie. Den hjälp vi har fått på deras mottagning är helt ovärderlig för oss i våra försöka att skaffa barn. Hon har hjälpt oss med både insemination och med immunsupport när vi gjort IVF utomlands och i Sverige.

• 15:35 - 14 okt, 2015 skrev:

Otroligt bra mottagning, alltid trevligt och hjälpsamt mottagande och går alltid att få tid även med kort varsel!

• 10:13 - 30 sep, 2015 skrev:

Vänligt bemötande och god flexibilitet. Kan varmt rekommendera att kontakta FertilitetsPlus om behov finns.

• 07:45 - 27 sep, 2015 skrev:

Stort tack till Marie för hennes varma och professionella mottagande! Hennes hjälp med IL-dropp i samband med mina äggdonationsbehandlingar har varit ovärderlig. Hon har alltid varit flexibel med tider, vardag som helg, och ett stöd med sin kunskap. Har nu för första gången plussat och ser fram emot att hon följer mig på resan med fortsatt behandling!

Är så tacksam för att hon finns och hjälper oss som behöver dessa tjänster och hennes expertis inom området, inte alla kliniker ger samma stöd och har nytänkande!

PH

• 16:58 - 09 jan, 2014 skrev:

Professionellt bemötande från första dagen, tydlig information och en trygghet i all ovisshet. Är på väg in i vecka 10 nu och är så glada över all hjälp både från Marie och Sofiahemmet! Tack! / E&E

• 21:22 - 19 nov, 2013 skrev:

Kan varmt rekommendera denna mottagning. Har gjort utredning och behandlingar. Syster Marie ordnade alltid tider och hjälpte till med all behandling, prover, mediciner mm. Toppen att de har helgtider också!

• Fråga ställd 09:31 04 aug 2018

Hej Marie! Är det fortfarande möjligt att boka tid hos dig? Jag ser att mailadressen är borttagen. Om inte, har du likvärdig rekommendation. Frågan gäller upprepade missfall.

FertilitetPlus svarar:

Det är absolut möjligt att boka tid. Mailadressen ska inte vara borttagen .
    Den är marie@fertilitetplus.se Välkommen att boka tid
    Mvh Marie

• Fråga ställd 23:27 27 feb 2018

Kan ni göra fertilitetsutredning på mig som är 42 år?

Ja absolut . Välkommen

• Fråga ställd 19:31 07 maj 2017

Gör ni fertilitetsutredningar på kvinnor som är 48 år + ?

Hej Meri . Nej det gör vi inte . Mvh

• Fråga ställd 09:47 19 jan 2017

Gör ni fertilitetsutredningar på kvinnor som är 44 år?

Ja det gör vi . Mvh Marie

• Fråga ställd 22:04 29 jul 2014

Måste vi vara gifta för att få göra insemination?

FertilitetPlus svarar:

Nej det måste ni inte. Mvh